RSS
امروز شنبه ، ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
آخرین اخبار

ساختمان جدید مجتمع بیمه ای کرمان بیمه پارسیان افتتاح شد

آمادگی شرکت های OMS برای دریافت خدمات سرویس های ارزش افزوده از سمات

ایرانی‌ها چقدر طلا می‌خرند؟

قائم مقام اقتصادی ایران خودرو منصوب شد

حمایت‌های بیمه‌ای از خبرنگاران ادامه می‌یابد

برگزاری بیش از ۵۱هزار نفر ساعت دوره آموزشی در بیمه آسیا

به "Yarane" توجه کنید

دلار ۱۱۴۵۰ تومان

تاثیر رمزارز تلگرام در کاهش ارزش ریال

تداوم ایستایی دلار در کانال ۱۱ هزار تومان

سود امسال سهام عدالت احتمالا بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان است

آخرین مهلت شرکت در قرعه‌کشی حساب‌های قرض الحسنه بانک سپه

واکنش ظریف به تحریم بانک مرکزی؛ پایان سیاست فشار حداکثری

اقدامات ویژه مقابله با فرار مالیاتی

منابع بانک کشاورزی ۲برابرشده وقیمت تمام شده پول کاهش یافت

افزایش ۳۵۴۶ واحدی نماگر تالار شیشه‌ای

ارزش ۷۰۰۰ میلیارد ریالی معاملات آتی زیره و زعفران در بورس کالا

امهال تسهیلات قرض‌الحسنه ممنوع شد

بانک رفاه سرمایه گذار ملی است

دارایی های بانک رفاه ۳۲ درصد بیشتر شد

خدمات بانکی امشب قطع می‌شوند

قطع موقت خدمات بانک سینا

سه بسته مهم اقتصادی روی میز سران قوا

بازدید بانکداران ایران زمین از یک انتشاراتی

برندگان مسابقه عکاسی "محرم ایران زمین"

درخواست بانک مرکزی برای استفساریه در خصوص مالیات برتسعیردارایی‌ها

۱۴:۶ - ۱۳۹۸/۵/۲۸کد خبر: 283916
ایستانیوز: بانک مرکزی پیش‌نویس لایحه دو فوریتی تفسیر قانون «نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی» را به هیئت دولت ارائه کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت»  به موجب ماده واحده قانون «نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران-مصوب ۳۱ شهریور ۱۳۹۲-» قانون گذار ضمن نسخ صریح بند (ب) ماده (۲۶) قانون پولی و بانکی کشور مقرر نمود: «تفاوت ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی که از تغییر نرخ برابری ارز، طلا و جواهرات ایجاد می‌شود، صرفا ناشی از ارزیابی حسابداری است و سود تحقق یافته تلقی نمی گردد و مشمول مالیات نیست و مابه التفاوت آن در حسابی تحت عنوان مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی منظور و در بخش سرمایه بانک مرکزی ذیل حساب اندوخته‌ها در ترازنامه منعکس و گزارش می‌شود. »
 
به موجب نص صریح این ماده واحده، تفاوت ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی، سود تحقق یافته تلقی نمی‌گردد و بالتبع مشمول مالیات نیست، با این حال وزارت امور اقتصادی و داریی، آن بخش از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی را که در «حساب ذخیره تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی» موجود است مشمول مالیات دانسته و بانک مرکزی را ملزم به پرداخت مالیات مذکور نموده است.
 
این درحالی است که از منظر حقوقی، چنانکه در صدر ماده واحده تصریح شده، تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، سود تحقق یافته تلقی نشده و صرفا ارزیابی حسابداری است، صرف‌نظر از اینکه عنوان حساب مزبور شده باشد. از سوی دیگر بدیهی است اخذ این وجه کلان مالیاتی از بانک مرکزی به عنوان مرجع اعمال حاکمیت در حوزه پولی و بانکی کشور به مفهوم اعمال سیاست پولی انبساطی ناخواسته بوده و موجب تزریق پول پرفشار به اقتصاد کشور و افزایش پایه پولی، کاهش ذخایر بانک مرکزی و تضعیف موقعیت بانک مذکور در نظام بانکداری بین المللی را فراهم و از همه مهمتر، پیامدهای تورمی شدیدی را پی خواهد داشت.
 
بررسی قوانین سایر کشورها در حوزه بانکداری مرکزی نیز حاکی از آن است که با توجه به شرح وظایف و صلاحیت های بانک های مرکزی در مدیریت دارائی های دولت، عملیات بانک های مرکزی از اعداد عملیات تجاری خارج گردیده و حاکمیتی تلقی می شود و  معاف از مالیات است.
 
 به گونه ای که بانک های مرکزی در کشورهای آذربایجان به موجب ماده (۶۵)، بلغارستان به موجب ماده (۵۹) و ارمنستان به موجب ماده (۵۵) قانون بانک مرکزی از پرداخت مالیات، معاف گردیده اند. از سوی دیگر حسب ماده ۳۶ قانون رفع موانع تولید، ناظر بر فعالیت های صندوق توسعه ملی، صراحتا اعلام گردیده سود و زیان ناشی از تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی صندوق توسعه ملی از پرداخت مالیات معاف می باشد.
 
بنابراین به منظور زدودن ابهام از مفاد قانون نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رفع تشتت در مرحله اجرای قانون و در راستای پیشگیری از توالی فاسد اقتصادی ناشی از استمرار رویه کنونی، بانک مرکزی متن طرح دو فوریتی استفساریه‌ای را ارائه کرده است.
 
گفتنی است این استفساریه در حال رسیدگی در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت است.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *