RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

مودیان فراری مالیات از چه راه‌هایی قانون را دور می‌زنند؟

۲۵تا ۳۰درصد مؤدیان عامدانه مالیات نمی‌دهند

۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۵/۱۵کد خبر: 282258
ایستانیوز:۴۰درصد مالیات‌ها در کشور وصول نمی‌شود؛ براساس آمارهای مستند حدود ۸۰درصد مالیات‌های وصولی را ۲۰درصد مؤدیان که شامل بخش تولید، شرکت‌ها (۶۰درصد)، حقوق‌بگیران و اصناف (۴درصد) هستند، پرداخت می‌کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،40درصد مالیات‌ها در کشور وصول نمی‌شود که در این بین 25تا 30درصد افراد عامدانه و با برنامه مالیات پرداخت نمی‌کنند. بخشی از آن مربوط به قوانین، معافیت‌ها، کالاهای معاف، مناطق آزاد و مؤسسات معاف است، بخشی مربوط به سیستم‌هاست و بخشی مربوط به دور زدن قانون، تبانی مامور، قانون و تبانی مؤدی. براساس آمارهای مستند حدود 80درصد مالیات‌های وصولی را 20درصد مؤدیان که شامل بخش تولید، شرکت‌ها (60درصد)، حقوق‌بگیران و اصناف (4درصد) هستند، پرداخت می‌کنند. براساس تحقیقات منتشرشده از سوی سازمان مالیات کشور، نتایج حاصل از تخمین مدل‌های فرار مالیاتی نشان می‌دهد که رابطه مثبت و معناداری بین اختلافات تجاری یا فرار مالیاتی و نرخ تعرفه واردات تحت بررسی وجود دارد و کشش فرار مالیاتی نسبت به نرخ‌های تعرفه 0/67درصد است؛ یعنی با افزایش یک‌درصد نرخ تعرفه، 0/64درصد فرار مالیاتی افزایش می‌یابد؛ همچنین کشش فرار مالیاتی نسبت به نرخ تعرفه برای کالا‌های دارای نرخ تعرفه بالاتر از میانگین 0/8درصد است. گزارش پیش رو به بررسی راه‌های فرار مالیاتی و دلایل و پیشگیری‌های سازمان مالیات کشور می‌پردازد که به استناد از سیاوش غیبی‌پور (کارشناس سازمان مالیات کشور) و جلیل کاربخش (نایب‌رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی) در گفت‌وگو با همشهری و همچنین مقالات منتشرشده در این خصوص از سوی سازمان مالیات کشور است.
 
راه‌های فرار مالیاتی
 
* انجام معاملات به شیوه سنتی که به صورت سیستماتیک و بانکی ثبت نمی شود، نوعی از فرار مالیاتی است.
 
* استفاده از کارت بارزگانی، ملی و کارت معافیت استیجاری دیگران تا تراکنش مالی یا بانکی شان دیده و در سیستم بانکی شناسایی نشود.
 
* خیلی از اصنافی که مجوزنامه ندارند و اظهارنامه هم پرداخت نمی کنند و به سرعت هم تغییر شغل می دهند در دسته فراریان قرار دارند.
 
* در سامانه معاملات فصلی هم فرارهای مالیاتی بسیار دیده می شود. بخشی شرکت های حقیقی یا حقوقی در مورد کد شناسه اقتصادی خریدار، اسامی اشتباه یا جعلی وارد سیستم می کنند. 
 
* برخی هم کدفروشی می کنند که در کشور تقریبا رایج است. فروشنده برای دور زدن مالیات، فاکتور رسمی را از دلال های خیابانی می گیرد که فقط سربرگ و مهر فاکتور را دارد و معلوم نیست صاحب آن کیست.
 
*  برخی معافیت های مالیاتی (قوانینی حمایتی که به ظاهر باید کمک کننده باشند) غیر هدفمند در مناطق آزاد و محروم و در بحث واردات و صادرات به فرارهای مالیاتی دامن زده است و سواستفاده ها به دلیل آنلاین نبودن داده ها د این بخش زیاد است.
 
 موانع سد راه مودیان فراری
 
*کم اظهاری ها با دو طریق قابل تشخیص است تا راه را بر فرار مالیاتی ببندد. اول اینکه طرف مقابل اطلاعاتی بدهد اما تراکنش ها مغایرت داشته باشد یا اشخاص دیگری گزارش بدهند. دلیل دوم قرینه گذاری فعالیت های مشابه. مثلا کارکرد دو موسسه هم نام و هم جهت در یک راستای خیابان مورد بررسی قرار می گیرد.
 
*در گذشته در موارد مالیاتی به شیوه علی الراس(تشخیص یک طرفه و معمول بر اساس ضریب) متوصل می شدند. اما این شیوه از سال 95 به بعد در قانون نیست و سازمان موکلف است رسیدگی را بر مبنای ریسک انجام دهد. باید به سیستم سامانه 169 برگردد یعنی اطلاعاتی که به دست می آید اظهار شود. اطلاعات از بانک، ثبت و یا گمرک گرفته شود. یا اطلاعاتی که از صندوق فروشگاه و یا دفاتر مودی به دست می آید. شیوه مدرنی است چون داده ها آنلاین است و حرکت به این سمت فرار مالیاتی را کمتر می کند.
 
*اگر کارگری با کارفرما تبانی کند تا نرخ حقوق زیر آستانه معافیت اعلام  شود و از دادن مالیات معاف شود، با رصد حساب های حقوق دهنده و حقوق گیرنده و تطبیق با اظهارنامه در صورت کتمان هر یک از طرفین منجر به صدور برگ تشخیص متمم و جرایم متعلقه خواهد شد. وقتی شرکتی می خواهد حقوق بدهد این مبلغ جزو هزینه هایش است. کارفرما هم به مدت یک ماه فرصت دارد به سازمان دارایی در فهرستی اعلام کند که من این میزان حقوق را پرداخت کردم. اگر فرض را بر این بگذاریم که همه فهرست هایش را کمتر اعلام کند به همین شکل هزینه های شرکت هم کمتر اعلام می شود و اینجاست که دست شرکت رو می شود. چون زمانی که هزینه هایش کمتر شود درآمدهایش بیشتر می شود و باید مالیات عملکرد بیشتری پرداخت کند.
 
18هزار میلیارد تومان مالیات‌گیری از فراریان
 
طی 3سال اخیر حدود 32هزار و 700میلیارد تومان از محل شناسایی فرارهای مالیاتی، تشخیص داده شده و مطالبه شده است. هادی خانی -مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور- در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «تنها در سال97، رقمی معادل 18400میلیارد تومان از محل شناسایی فرارهای مالیاتی، تشخیص داده شده و مطالبه شده که از این رقم، 14700میلیارد تومان مربوط به بررسی تراکنش‌های سنگین و مشکوک بانکی، 1100میلیارد تومان مربوط به اعمال ماده 181قانون مالیات‌های مستقیم و 2560میلیارد تومان نیز مربوط به شناسایی فرارهای مالیاتی درخصوص سوءاستفاده از معافیت‌های صادرات و مناطق ویژه و آزاد تجاری، صنعتی و محصولات پتروشیمی بوده است».
درمورد اقدامات صورت‌گرفته در راستای بازرسی مالیاتی موضوع ماده 181 قانون مالیات‌های مستقیم نیز تا پایان خرداد‌ماه 98 از 60 مؤدی بازرسی مالیاتی انجام شده است که رسیدگی به اسناد و مدارک به‌دست آمده، تاکنون منجر به شناسایی حدود 4000میلیارد تومان فرار مالیاتی شده است. در سال 97 حدود 1100میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است. طبق گفته‌های مدیرکل دفتربازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در موارد تخلفات و فرارهای مالیاتی کشف شده در حوزه صادرات کالا و خدمات، پرونده‌های متعددی در رابطه با صادرات صوری کشف شده است و به همین جهت با همکاری بورس کالای ایران و استفاده از ظرفیت‌های اطلاعاتی و نظارتی و استعلام از گمرک، تاکنون اطلاعات تکمیلی مربوط به 1500فقره صادرات صوری شرکت‌های متخلف دریافت شده است. شناسایی دقیق خریداران داخلی محصولات فوق به‌منظور مطالبه مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش‌افزوده و همچنین بررسی استرداد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی در دستور کار قرار دارد.
 
 



برچسب‌ها:فرارمالیاتی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *