RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

چرا بانک‌ها به زمین چسبیده‌اند؟

حساب صندوق تثبیت ۱۰۰۰ میلیارد تومان شارژ می‌شود

درویش مدیرعامل قرمزها می‌ماند

بررسی روند و چشم‌انداز بازارهای مالی

تکمیل زنجیره سهام عدالت با مدیریت مردم

حمایت تسهیلاتی بانک سینا از شرکت‌های دانش‌بنیان

شرط کشاورز در انتصاب مدیران بیمه ایران

فروش ۱۷۰ هزار میلیارد ریال بیمه دی در ۱۴۰۳

اصلاح اساسنامه بیمه ملت به تصویب سهامداران رسید

تبعات حذف یک سامانه گمرکی

لزوم شفاف سازی درباره ابهامات تشکیل کمیته تعیین ارزش

۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۵/۱۰کد خبر: 281964
ایستانیوز: پیشنهاد اخیر گمرک مبنی برتشکیل کمیته فرادستکاهی تعیین ارزش عملا به حذف سامانه تعیین ارزش به عنوان داخلی این سازمان منجر خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، به نقل از تسنیم، در روزهای اخیر موضوع حذف سامانه تعیین ارزش گمرک و پیشنهاد ایجاد کمیته فرادستگاهی برای تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی خبرساز شده است.
 
گمرک در مکاتبه‌ای با دبیر ستاد تنظیم بازار، پیشنهاد تشکیل یک کمیته فرادستگاهی برای بررسی و تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی را مطرح کرده است. در این پیشنهاد آمده است، کارگروه بررسی و تعیین ارزش کلیه اقلام وارداتی و صادراتی متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)، وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتحادیه صنف مربوطه که ارزش کلیه کالاهای وارداتی و صادراتی تشکیل شود تا توجه به کلیه مواد قانونی و مقرراتی ارزش کالا در این کمیته مصوب و بانک اطلاعاتی متشکله مبنای ارزش اقلام و کالاها در هنگام ثبت سفارش، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا و موارد پس از ترخیص قرار گیرد.
 
گفتنی است، به نظر میرسد، پیشنهاد ایجاد کارگروه برای تعیین ارزش کالاهای وارداتی مغایر با مواد 14 و 15 قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن است. چراکه اولا گمرک وظیفه تعیین ارزش دارد،‌ از سوی دیگر تعیین ارزش یک وظیفه حاکمیتی است. همچنین طبق ماده 2 قانون امور گمرکی وظیفه تشخیص و وصول حقوق ورودی بر عهده گمرک است.
 
باید به این نکته نیز توجه داشت که به عقیده کارشناسان حتی در ماده 16 قانون مقررات صادرات و واردات و ماده 30 آیین نامه اجرایی آن اعلام شده سازمان‌های متقاضی بررسی ارزش باید از سوابق گمرک استفاده کنند نه اینکه گمرک از سوابق آنها استفاده کند.
 
روشهای تعیین ارزش کالاهای وارداتی در ماده 15 قانون امور گمرکی دقیقا تشریح شده است و ضوابط اجرایی آن در آیین نامه اجرایی مربوطه آمده است.
این روشها و ضوابط بر مبنای موافقت نامه  ارزش‌ سازمان تجارت جهانی تدوین و مصوب مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.
 
گفتنی است، وضعیت در مورد تعیین ارزش کالاهای صادراتی تا حدودی متفاوت است، در مورد ارزش کالاهای صادراتی قانون و آیین نامه مشخص نموده که گمرک قیمت عمده فروشی کالا را به از مراجع ذیربط استعلام نماید و در آیین نامه اجرایی ماده 22 به این نکته اشاره شده که گمرک می تواند جهت تعیین ارزش کالاهای صادراتی کارگروهی تشکیل بدهد.
 
این درحالی است که همانطور که اشاره شده در ماده 15 جهت تعیین ارزش کالاهای وارداتی به صراحت بیان شده گمرک باید بر مبنای روش‌های مشخص نسبت به تعیین ارزش کالاهای وارداتی اقدام نماید.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *