RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

ایران در برنامه های اشتغال چقدر موفق عمل کرده است؟

هزار راه رفته و نرفته در اشتغال

۱۲:۶ - ۱۳۹۸/۵/۶کد خبر: 281677
ایستانیوز:چند روز پیش مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ بیکاری در فصل بهار امسال به طرز غیرمنتظره‌ای کاهش یافته است و با افت ۱.۳درصدی، به ۱۰.۸درصد رسیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،آخرین گزارش سازمان بین المللی کار نشان می دهد که کشورمان در دو دهه گذشته در کاهش نرخ بیکاری نتوانسته است موفقیت چندانی را به دست بیاورد و به صورت میانگین در بین سال های 2001 تا 2019 میزان نرخ بیکاری 11.7 درصد بوده است. این گزارش همچنین نشان می دهد که در چهار ماهه اول سال 2019، نرخ بیکاری در کشور ما با حدود 12.2 درصد نسبت به سال گذشته همین دوره زمانی 0.5 درصد رشد داشته است. طبق آمارهای سازمان بین المللی کار ایران جزو 10 کشور اول جهان از نظر بالابودن نرخ بیکاری است و در جایگاه نهم جدول از نظر نرخ بیکاری قرار دارد.
 
البته این گزارش در شرایطی منتشر شده است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی محمد شریعتمداری از افزایش ۲۵ درصدی اشتغال در مناطق روستایی خبر داد و گفت: نرخ بیکاری در سه ماه ابتدای سال ۹۸ در مقایسه با سه ماه نخست سال ۹۷ کاهش یافته و دلیل آن هم مهارت آموزی و پرداخت وام‌های کم بهره و همچنین پرداخت وام‌های با نرخ سود ۴ درصد و ۶ درصد به طرح‌های اشتغال روستایی است. اگر چه سرمایه گذاری در کشور کاهش یافته، اما دولت با روش‌های جایگزین مانند توسعه مهارت آموزی، آموزش مشاغل خانگی و آموزش‌های واقعی در محل کار توانسته است تا حدودی این کاهش را جبران کند. سال گذشته با مهارت آموزی ۹۳ هزار نفر و برگزاری ۴۳۲ نمایشگاه عرضه محصولات آن‌ها به بازار تا حدودی کاهش اشتغال را جبران کردیم و البته هنوز بر اساس آمار مرکز آمار ایران حدود ۳ میلیون بیکار داریم. در فصل بهار در مجموع 321 هزار نفر اشتغال جدید ایجاد شده است.
 
چند روز پیش مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ بیکاری در فصل بهار امسال به طرز غیرمنتظره‌ای کاهش یافته است و با افت 1.3درصدی، به 10.8درصد رسیده است؛ این در حالی است که باتوجه به کاهش شدید رشد اقتصادی و تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی پیش بینی می شد کشور با موج جدیدی از بیکاری رو به رو شود؛ اما آمارهای جدید نشان می دهد که همه چیز برخلاف این پیش فرض ها رخ داده است و به اعتقاد کارشناسان بخش مهمی از آن به دلیل اجرای طرح های خود اشتغالی و ایجاد استارت آپ های بسیار زیاد و اشتغال جوانان در این مشاغل بوده است. اما نکته مهم که در آخرین گزارش مرکز آمار به چشم می خورد، مردانه شدن بازار کار در ایران بود به این معنی که شاهد خروج زنان از بازار کار بوده ایم. طبق گزارش مرکز آمار ایران در سه ماهه ابتدایی سال جاری شاهد افت 0.7 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی زنان بوده ایم و این نشان از بیکاری زنان و یا خروج آن ها از مشاغلشان است. در این فصل نرخ مشارکت زنان با 0.7درصد کاهش به 16.1درصد رسیده و نرخ مشارکت مردان به 65درصد رسیده و مابقی جمعیت کشور شغلی ندارد. ( یا بیکار هستند یا در سن اشتغال نیستند و یا تمایلی به انجام کار ندارند.)
 
اما همه این آمارها در شرایطی منتشر می شود که سوال اصلی این است، آیا سیاستگذاران و مسئولان دولتی در سال های گذشته توانسته اند در سیاستگذاری اشتغال در کشور موفق عمل کنند؟ به اعتقاد کارشناسان و بررسی روندهای ده و بیست ساله نشان می دهد که آن چه مسئولان کشور به صورت کلی در سیاستگذاری اشتغال موفق در آن عمل کرده اند تنها کنترل نرخ بیکاری در بازه های زمانی است و نه کاهش آن به صورتی که در دوره های نرخ بیکاری در کشور تا تک رقمی شدن هم پیش رفته است ولی باز رشد کرده و تا مرز 13 درصد هم افزایش داشته است به شکلی که میاینگین همه این سال ها در دو دهه گذشته 11.7 درصد بوده است. البته طبق پیش بینی های مرکز پژوهش های مجلس که در سال 1393 صورت گرفت ایران تا سال 1398 ( یعنی سال جاری ) باید با حدود 15 تا 17 درصد نرخ بیکاری و تا سال 1400 با نرخ 18 تا 21 درصد و جمعیت 5 میلیون نفری بیکاران مواجه می شد که با تلاش های دولت این نرخ بالای بیکاری و پیش بینی آینده تاریک آن تا حدودی کنترل شده است.



برچسب‌ها:اشتغال
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *