RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

مشاغلی که از دست می روند

حفاظت محیط زیست مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی بانک‌هاست

مونا مشهدی رجبی، منبع: بیزینس اینسایدر
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۵/۱کد خبر: 281439
ایستانیوز: سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌در پروژه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی سازگار با محیط زیست در زمره وظایف اجتماعی بانک‌ها است. بانکی را می‌‌‌توان یک بانک مسئول در حوزه اجتماعی دانست که به جای اینکه تنها در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌کند که بالاترین سود را داشته باشد، سرمایه خود را در پروژه‌هایی صرف کند که بیشترین منفعت را به اجتماع برساند.
مشکلات زیست محیطی بلای جان انسان‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و موجوداتی شده است که روی این کره خاکی زندگی می‌‌‌کنند. موجوداتی که برای تجربه رشد اقتصادی و صنعتی از طبیعت وام گرفته‌اند و باعث از بین رفتن بخش‌های زیادی از آن شدند و حال به دلیل همین آسیب‌ها با بحران روبه‌رو شده‌اند. اهمیت مشکلات زیست محیطی و آلودگی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ناشی از انتشار گازهای آلاینده در دنیا به اندازه‌ای است که جلسات زیادی در بالاترین سطح سیاسی برگزار شده است و توافق‌نامه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی از قبیل توافق پاریس امضا شده است. اهمیت این موضوع تا آنجا است که در سال‌های اخیر در اجلاش سالانه داووس هم به این موضوع پرداخته شده است. اما در شرایطی که دنیا هر روز بیشتر از قبل با چالش‌های ناشی از آلودگی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی زیست محیطی روبه‌رو می‌‌‌شود، این سوال وجود دارد که برای مقابله با این بحران چه می‌‌‌شود کرد؟
 
برخی بر این باور هستند که سازمان‌های دولتی مسئولیت کنترل این مشکل و پیدا کردن راهی برای آن را بر عهده دارند. آنها معتقدند قانون‌گذاری، موظف کردن واحدهای صنعتی به استفاده از سوخت‌های کم‌آلاینده و دادن بودجه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تحقیقاتی به مراکز تحقیقاتی و آموزشی به منظور ایجاد ماشین‌آلاتی که راندمان مصرف انرژی در آنها بالا باشد از مهم‌ترین مسائل است.
 
 اما دیدگاه دیگری هم مطرح است. برخی معتقدند مردم باید خودشان برای حل این معضل دست به کار شوند زیرا اگر یک موضوع به دغدغه عمومی جامعه تبدیل شود، دولت‌ها هم سریع‌تر برای برطرف کردن این دغدغه وارد میدان می‌‌‌شوند.
 
بیزینس اینسایدر در گزارش اخیر خود با اشاره به بحران جدی محیط زیست نوشت: بحران محیط زیست، گرمای زمین و افزایش انتشار گازهای آلاینده دغدغه‌ای است که نه‌تنها زندگی را برای این نسل سخت کرده است بلکه اگر برای مقابله با آن چاره‌ای اندیشیده نشود، دنیای آینده هم نمی‌تواند زندگی خوبی داشته باشد. افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش دمای زمین مشکلی است که امروز در تمامی رسانه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و محافل اقتصادی و سیاسی دنیا مورد بحث قرار می‌گیرد ولی توجه به این مسئله به عنوان یک معضل اجتماعی کمر نگ است. به نظر می‌‌‌رسد شرکت‌های بزرگی مانند گوگل که سال‌ها در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی خود هزینه کرده‌اند، توجهی به این بحران ندارند و سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌قابل توجهی در این زمینه انجام نداده‌اند.
 
 این نشریه در ادامه نوشت: موسسات مالی و بانک‌ها تا چه حد برای حل این معضل جهانی کار می‌‌‌کنند؟ آیا رسیدگی به این معضل در دنیا را نباید در قالب مسئولیت‌های اجتماعی موسسات مالی و بانک‌های بزرگ دنیا دانست و از این موسسات که بیشترین بخش از سرمایه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی دنیا را در اختیار دارند خواست تا در این حوزه سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌کنند؟
 
نیویورک تایمز در گزارش اخیر خود با اشاره به این مسئله که بخش بزرگی از مردم ساکن در کشورهای صنعتی به اهمیت توجه به بحران‌های زیست محیطی واقف هستند و برای محافظت از آن تلاش می‌کنند، نوشت: مردم خواستار همکاری بانک‌ها در پروژه‌های زیست محیطی هستند، این پروژه‌ها نه‌تنها به یک نسل و یک کشور خاص، بلکه به تمام دنیا منفعت می‌‌‌رساند. اگر سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌لازم برای تولید تکنولوژی‌هایی که مصرف انرژی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فسیلی را کاهش می‌‌‌دهد، انجام شود، اگر منابع تامین انرژی پاک در دنیا ایجاد شود و سهم انرژی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فسیلی کاهش یابد و اگر از پروژه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آسیب‌رسان به محیط زیست حمایت مالی نشود، ما شاهد بهبود تدریجی وضعیت محیط زیست خواهیم بود.
 
نیویورک تایمز در ادامه نوشت: بخش زیادی از سرمایه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی انسان‌ها در اختیار بانک‌ها است که در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌می‌‌‌کنند. مردم خواستار این موضوع هستند که سرمایه‌گذاری‌ها در جهت ارتقای وضعیت محیط زیست انجام شود و شرایط زندگی روی زمین نه‌تنها برای مردم این نسل بلکه برای نسل‌های آتی هم بهبود پیدا کند. بانک‌ها می‌‌‌توانند برای بهبود وضعیت زندگی ساکنان سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌کنند و بدون شک این سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌منافع بیشتری در مقایسه با سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌در بخش نفت و گاز طبیعی دارد زیرا تضمین‌کننده سلامت و بقای مردمی است که روی زمین زندگی می‌کنند.
 
 
 
حمایت از محیط زیست، مسئولیت اجتماعی بانک‌هاست
 
این وب سایت در ادامه نوشت: پروژه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مربوط به رشد و توسعه پایدار، کاهش انتشار گازهای آلاینده و بحران‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی زیست محیطی همیشه اهمیت زیادی برای جهان داشته است ولی از سال ۲۰۱۷، بانک‌ها هم برای نشان دادن اهمیت این مسئله سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌در این پروژه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را در برنامه خود قرار دارند. پروژه‌های رشد و توسعه پایدار به عنوان بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی بانک‌های بزرگ در دنیا معرفی شده است زیرا بر بقا و دوام زندگی روی زمین تاثیر دارد. بانک گلدمن ساکس در گزارش سالانه خود نوشت: تبدیل شدن بانک‌ها به افراد حقوقی مسئولیت‌پذیر در جامعه کافی نیست بلکه باید حیطه مسئولیت‌های اجتماعی در نظام بانکی و مالی دنیا وسیع‌تر شود و تامین امنیت انرژی، کاهش تاثیرات منفی صنعتی شدن روی بازارهای در حال گذار و تامین مالی سیستم‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی انرژی پایدار به عنوان بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی بانک‌ها تعریف شود. توجه به این مسائل به معنای سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌برای ساخت تکنولوژی‌ها و وضع سیاست‌هایی است که می‌‌‌تواند باعث افزایش کارایی مصرف انرژی شود.
 
از ابتدای سال ۲۰۱۵ تاکنون بانک گلدمن ساکس و شمارزیادی از بانک‌های بزرگ دیگر سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌در استارت‌آپ‌های انرژی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی پاک را آغاز کردند وهدف اصلی آنها استفاده از تکنولوژی‌های ایجادشده در استارت‌آپ‌ها برای کاهش هزینه تامین انرژی مورد نیاز فعالیت آنها بود. این موسسات مالی اعلام کردند سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیست محیطی را افزایش خواهند داد تا فضای بهتری برای زندگی ایجاد کنند.بانک سیتی گروپ اخیرا خبر از سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌خود در پروژه مزرعه بادی بلاک آیلند داده است. با اجرای این پروژه میزان انتشار گازهای آلاینده در رود آیلند، بالغ بر ۴۰ هزار تن و هزینه قبض‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی انرژی بالغ ۴۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. این دومین سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌سیتی بانک در یک پروژه تولید انرژی بادی است. پیش از این هم در سال ۲۰۱۶ تامین مالی اولین فاز ساخت مزرعه بادی در امریکا توسط این بانک انجام شده بود.
 
البته تمامی بانک‌ها هم در این زمینه فعالیت موثری ندارند مثلا بانک اچ‌اس‌بی‌سی سیاست‌هایی اجرا کرده است که روی محیط زیست اثر منفی دارد. یکی از این پروژه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، پروژه اجراشده توسط شرکت نفت پالم اویل است که در جنوب شرق آسیا اجرا می‌‌‌شود. شرکتی که مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده دارد، اخیرا به دلیل سوزاندن بخش زیادی از جنگل‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آسیا و از بین بردن زیستگاه حیات وحش و بخش زیادی از حیواناتی که در این جنگل زندگی می‌‌‌کردند، مسئول شناخته شده است.بعد از این بود که بانک اچ‌اس‌بی‌سی اعلام کرد در پروژه حفاظت از جنگل‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دنیا سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌می‌‌‌کند و تامین مالی شرکت نفتی پالم اویل کشور اندونزی را متوقف خواهد کرد.
 
 
 
چک لیست بانک‌ها برای مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه محیط زیست
 
اهمیت مسائل زیست محیطی موجب شد تا شماری از بانک‌های بسیار بزرگ و مطرح در دنیا سیاستی یکپارچه در زمینه حفاظت از محیط زیست وضع کنند و چک لیستی از کارهایی که باید در این حوزه انجام شود و سرمایه‌ای که مورد نیاز است تهیه کرده‌اند. یک مثال از این سیاست‌گذاری را می‌‌‌توان تهیه چارچوب اجتماعی و زیست محیطی بانک سیتی گروپ دانست که با هدف انجام مسئولیت‌های اجتماعی سودآور برای نسل امروز و نسل آینده دنیا تهیه شده است. سیتی گروپ در گزارشی که به منظور تشریح این چارچوب مهم از مسئولیت‌های اجتماعی خود تهیه کرده بود نوشت: ما مسئول صرف سرمایه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مسیری هستیم که هم نسل کنونی و هم نسل آینده از منافع آن بهره‌مند شوند. سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌در اصلاح وضعیت محیط زیست، بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای آلاینده یکی از این همین سرمایه‌گذاری‌های سودآور است که نسل‌های آتی هم از آن منتفع می‌‌‌شوند.
 
سیتی بانک در گزارش خود با تاکید بر این نکته که بانک‌های سراسر دنیا باید سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌در پروژه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مناسب برای محیط زیست را در دستور کار خود قرار دهند نوشت: در امریکا اهتمام بزرگی برای این کار وجود دارد ولی باید بانک‌های بزرگ کشورهای آسیایی به خصوص کشورهای چین و هند و اندونزی هم در این مسیر با ما همراه شوند تا دنیا بتواند از هوای پاک‌تری برخوردار شود.
 
 
 
بانک نماینده مردم است
 
 در خصوص خواست مردم مبنی بر حمایت بانک‌ها از پروژه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی زیست محیطی، اندری چرنی‌، مدیر عامل موسسه اسپیریشن که یک شرکت سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌آنلاین است می‌‌‌گوید: موسسات مالی و بانک‌ها به عنوان یک پاسبان برای سرمایه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مشتریان خود عمل می‌‌‌کنند و باید از سرمایه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مردم در زمینه‌ای استفاده کنند که موافق ارزش‌ها و خواسته‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مردم باشد. هم‌اکنون مسائل زیست محیطی، افزایش آلودگی هوا، کمبود آب ناشی از افزایش دمای زمین و از بین رفتن محیط زندگی شمار زیادی از حیوانات و گیاهان در دنیا دغدغه اصلی مردم است به همین دلیل بانک‌ها به جای استفاده از سرمایه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مردم برای وام‌دهی به صاحبان مشاغل و خریداران مسکن، باید برای پروژه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی موافق منافع زیست محیطی سرمایه‌گذاری کنند.
 
کیت مستریخ مدیر عامل یکی از بانک‌های ایالتی در امریکا می‌‌‌گوید: سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌در پروژه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی سازگار با محیط زیست در زمره وظایف اجتماعی بانک‌ها است. بانکی را می‌‌‌توان یک بانک مسئول در حوزه اجتماعی دانست که به جای اینکه تنها در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌کند که بالاترین سود را داشته باشد، سرمایه خود را در پروژه‌هایی صرف کند که بیشترین منفعت را به اجتماع برساند. بانک‌هایی که به حمایت از اجتماع و محیط زیست خود را متعهد بدانند می‌‌‌توانند جایگاه بهتری در فضای اقتصادی و مالی دنیا داشته باشند و مشتریان بیشتری داشته باشند. در واقع این منفعت دوجانبه است هم برای جامعه و هم برای بانک.
 
در سال‌های اخیر اتحادیه به عنوان اتحادیه جهانی بانکداری ارزش‌محور ایجاد شده است. این اتحادیه در امریکا تشکیل شده است و شمار زیادی از بانک‌های بزرگ و بانک‌های ایالتی که به مسئولیت‌های اجتماعی در زمینه محیط زیست توجه ویژه دارند، عضو این اتحادیه شده‌اند. هم‌اکنون بالغ بر ۵۰ بانک در این اتحادیه عضو هستند و همگی سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌‌زیادی در پروژه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی زیست محیطی کرده‌اند. این بانک‌ها مسئولیت اجتماعی خود را در حوزه‌ای متمرکز کرده‌اند که منافع جهانی و بین نسلی دارد. از جمله این بانک‌ها می‌‌‌توان به نیو ریسورس بانک، اسپرینگ بانک و بانک سیتی اشاره کرد.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *