RSS
امروز جمعه ، ۱۵ آذر ۱۳۹۸
آخرین اخبار

کانال مالی مشترک ایران و سوئیس؛ عملیاتی‌تر از اینستکس

شرایط دریافت بالاترین سقف وام مسکن

تمدید فرصت بخشودگی جرایم بدهکاران بانک مسکن

برنامه ریزی برای حفظ پایدار مشتریان ضروری است

نگاهی به محصول جدید نیسان " آریا "

از شنبه ۱۶ آذر جشنواره یلدای ایران زمین آغاز می شود

روند افزایشی طلا قوت گرفت

رشد چهار درصدی شاخص بورس در هفته دوم آذر ماه

ضریب نفوذ بیمه ۲.۴ درصد است

ماموریت شعب بانک مسکن در طرح اقدام ملی

تلاش برای عبور از بحران

نگاه دولت در کنترل تورم، نگاه «تنظیم بازاری» است تا ریشه‌ای

رویکرد جزیره‌ای بزرگترین معضل صنعت بیمه است

لایحه آزادسازی سهام عدالت به صحن مجلس می‌رود

پیام مدیر عامل بانک ملت به مناسبت روز دانشجو

انتصاب مدیرکل حوزه مدیریت عامل و روابط عمومی بانک سینا

آثار راه‌یافته به جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک‌پاسارگاد مشخص شد

پیام تبریک مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی به مناسبت روز بیمه

پیام تبریک مدیرعامل بیمه میهن به مناسبت "روز بیمه"

پیام مدیرعامل بیمه سینا به مناسبت روز ملی بیمه

پیشنهاد تحول گرایانه ضرابیه برای افزایش سرعت قطار صنعت بیمه

مدیرعامل بیمه سامان خطاب به بیمه گران: از استارت آپ ها غافل نشوید

پیام مدیر عامل بیمه آسماری به مناسبت روز بیمه

سرپرست معاونت فنی بیمه های اشخاص بیمه آرمان منصوب شد

کمک‌‎های بانک رفاه در حمایت از جامعه معلولان و خانواده‌های نیازمند

چالش‌های مدیریت منابع انسانی در بانک‌ها

۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۴/۳۱کد خبر: 281361
ایستانیوز: رییس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به اینکه سرمایه اصلی در هر سازمان و به تبع آن نظام بانکی نیروی انسانی است، گفت: آنچه که به سازمان هویت می‌دهد و تفاوت در کار را ایجاد می‌کند، نیروی انسانی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، علی دیواندری صبح امروز در سمینار آموزشی مدیریت منابع انسانی در بانک‌ها با بیان اینکه متاسفانه در نظام بانکی به حوزه منابع انسانی اهمیت زیادی داده نشده است، تاکید کرد: در بانک‌ها باید فضای توجه به نیروی انسانی فراهم شود و نیازها و شرایط آنها مدنظر قرار گیرد.
 
دیواندری با اشاره به چالش‌های مدیریت منابع انسانی در بانک‌ها، گفت: یکی از این چالش‌ها نحوه مواجهه با نیروهای جوان در نظام بانکی است و اگر می‌خواهیم این نسل از نیروی انسانی را خوب مدیریت کنیم باید تلاش کنیم که ارزش‌های فردی آنها با ارزش‌های سازمانی همخوانی داشته باشد.
 
رییس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه نقش افراد در موفقیت سازمان، جامعه و اقتصاد کشور باید برای آنها مشخص شود، تصریح کرد: این افراد نیاز دارند که دیده شوند و باید سیستم‌هایی طراحی شود که بتوانند خود را درون آن نشان دهند.
 
وی با بیان اینکه خُردترین واحد برای ارزیابی عملکرد کمی در نظام بانکی شعبه است، تاکید کرد: باید سیستم‌هایی را طراحی کنیم که بتوان تک تک افراد را ارزیابی کرد و نیروی انسانی بداند که دیده خواهد شد.
 
رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: در حال حاضر خود افراد، همکاران و مشتریان درباره توانایی پرسنل داخل شعبه‌ها اطلاعات دارند اما مدیران تصمیم‌گیر در این زمینه اطلاعی ندارند در حالی که تصمیمات مدیریتی را آنها باید بگیرند و این دسته از افراد هستند که نیاز است چنین اطلاعاتی داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه چالش بعدی روش استخدام و بکارگیری نیروی انسانی است، گفت: همه افراد در نظام بانکی از باجه و تحویلداری کار خود را آغاز و به مرور در بانک رشد می‌کنند و متاسفانه توجهی به استعدادهای افراد در این زمینه نمی‌شود، اما در دنیا به این شکل نیست و برای هر شغل فرد مناسب با آن پست را استخدام می‌کنند.
 
دیواندری با بیان اینکه باید به سمت ایجاد یک سیستم حمایتی همچون خانواده حرکت کنیم، گفت: مدیران باید در موفقیت‌ها و شکست‌ها در کنار نیروهای جوان خود باشند و موفقیت‌ها را مرهون نیروی انسانی بدانند.
 
وی ادامه داد: چالش بعدی شکاف بین مهارت‌های منابع انسانی و مهارت‌های مورد نیاز برای امروز است، یعنی توانایی‌هایی که افراد دارند و آنچه که نیاز است داشته باشند که این شکاف روز به روز در حال گسترش است، البته این امر تنها مخصوص بانک‌ها نیست و در صنعت خدمات مالی این مشکل به چشم می‌خورد.
 
رییس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه بسیاری از امور بانک از شکل سنتی به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده است، تصریح کرد: در چنین حالتی بسیاری از مهارت‌هایی که پرسنل دارند در آینده به کار نخواهد آمد و باید در راستای تحولات، مهارت‌های افراد نیز عوض شود.
 
وی ادامه داد: مشاغل ساده مانند دریافت و پرداخت در آینده از بین خواهد رفت و مشاغل جدیدی جای آنها را خواهند گرفت که باید نیروی انسانی را متناسب با آن تربیت کنیم. رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: یکی از تحولات اساسی دیگر مدل کسب و کار است، در حالت قدیمی همه امور در داخل شعبه انجام می‌شد اما در بانکداری جدید که به آن بانکداری جامع می‌گویند، بانک به جای شعبه‌محوری، مشتری محور است و شعبه به یک نقطه بازاریابی جغرافیایی و محلی و در واقع ویترین فروش خدمات بانکی تبدیل می‌شود.
 
دیواندری خاطرنشان کرد: چالش بعدی طرح‌های استخدامی و موج بازنشستگی است که در دهه اخیر با آن مواجه شدیم و بسیاری از نیروهای با تجربه بانکی از بانک‌ها خارج شدند و به دلیل اینکه طی چندسال استخدام چندانی در نظام بانکی انجام نشده در نهایت موجب شده با خلاء نیروی انسانی مواجه شویم.
 
وی افزود: چالش بعدی ناهمخوانی تعداد فارغ‌التحصیلان با تعداد نیروهای مورد نیاز است، نرخ بیکاری اثر دوگانه دارد و از طرفی فرصتی است که بتوان نیروهای کارآمدتر را جذب کرد، اما در صورتی باید خبرگان را جذب کرد که بتوان آنها را خوب مدیریت کرد.
 
دیواندری اضافه کرد: آزمون‌های استخدامی به گونه‌ای است که نخبه‌ها را وارد بانک‌ها می‌کند، اما بسیاری از کارهایی که در بانک باید انجام شود در حد این افراد نیست و سنتی باقی مانده است.
 
وی اظهار داشت: چالش آخر سیستم پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان است، معمولا در بانک‌ها سیستم حقوقی بر مبنای سیستم امتیازی است که چالش جدی را برای بانک‌ها ایجاد کرده است. دریافت‌های نیروی انسانی بر مبنای امتیازات شغلی است که در پست سازمانی خلاصه شده و موجب رقابت زیاد در کسب پست شده است. بنابراین فشارهای داخلی و بیرونی برای گرفتن پست زیاد شده و این خطر را ایجاد می‌کند که پست‌های سازمانی نظام بانکی در معرض فشارهای بیرونی قرار گیرد.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *