ایستانیوز:درگذشته بخشی از اشتغال به دلیل سفارشگذاریهایی که از خارج از کشور انجام میشد، ازدسترفته بود. اما الان وضعیت بهگونهای است که اگر آنچه در داخل کشور تولید میشود بتواند ازنظر کمی و کیفی کل نیاز داخل را پوشش دهد، جلوی واردات و ثبت سفارش محصولات مشابهاش گرفته میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،رشد اقتصادی در سال 97 منفی شد و در بخش صنعت این رشد رقم منفی 9.6 درصد را نشان داد. اما وزارت صنعت برای رشد اقتصادی، چند برنامه در دستور کار دارد. سال گذشته وزارت صمت و بیشتر از همه بخش صنعت، در یک فرآیندی قرار گرفت تا بتواند خودش را با شرایط وفق دهد، یک رشد شتابان منفی رخ داد. اما امروز وضعیت در حوزه صنعت بهمراتب بهتر از ایام دیماه و بهمنماه سال 97 است.
این رشد را میتوان بهصورت شاخص در یک شهرک صنعتی نشان داد. وضعیت حال حاضر این صنعت نسبت به سال 96 در نرخ خارج شدن ماشین و افراد و کارگران بین ساعت 5 تا 7 شب، حدود 20، 30 درصد افزایش داشته است. این میزان رفتوآمد در این ساعت، یعنی شیفت دوم کارخانهها مشغول به کار هستند. بنابراین فعالیت در آنها نهتنها کاهش پیدا نکرده، بلکه افزایش هم داشته است.
علت رشد فعالیت آنها این است که درگذشته بخشی از اشتغال به دلیل سفارشگذاریهایی که از خارج از کشور انجام میشد، ازدسترفته بود. اما الان وضعیت بهگونهای است که اگر آنچه در داخل کشور تولید میشود بتواند ازنظر کمی و کیفی کل نیاز داخل را پوشش دهد، جلوی واردات و ثبت سفارش محصولات مشابهاش گرفته میشود. تا به امروز که واردات 1521 قلم ممنوع است و برای ثبت سفارش 1343 قلم کالای دیگر محدودیتهای ویژه وجود دارد. این موارد باعث شده که سفارشگذاری به سمت داخل حرکت کند، به این دلیل که ما توانمان را در داخل افزایش دادهایم و وضعیت اشتغال بهتر شده است.
از طرفی، نرخ ارز هم بهگونهای شده که اگر درگذشته انگیزهای وجود داشت که برخی از محصولات از خارج از کشور وارد شود، دیگر این انگیزه از بین رفته است. الان این کالاها، محصولات، تجهیزات و مواد اولیه در داخل تولید میشود که از هر لحاظ اقتصادیتر است. بههرحال در این میان شرایط تحریمی هم وجود دارد که اگر افرادی هنوز انگیزه واردات داشته باشند با ریسکهایی متعددی مواجه شوند و ترجیح دهند بازهم به سمت بازار داخل حرکت کنند.
همچنین درگذشته یکسری از مواد اولیه، قطعات و تجهیزات و ماشینآلات که در داخل کشور میتوانستیم تولید کنیم، اما به دلایل تفاوتهایی که در نرخ ارز وجود داشت، از خارج از کشور تأمین میشد. چراکه آن میزان نرخ ارز، واردات را توجیهپذیر میکرد، اما الان دیگر همان کالاها در داخل کشور تولید میشود.
برای تشویق رشد داخلی، در چند ماه گذشته، میزهای متعددی برگزارشده است که قرارداد بین واحدهای صنعتی با کسانی که درخواستکننده برای تولید آن قطعات و تجهیزات بودهاند را برنامهریزی میکند. برنامه من این است که تا پایان سال 6 میز دیگر برگزار کنم. یعنی هر بار که این میز برگزار میشود، قطعات شناساییشده در آن قرار بگیرد و بلافاصله اعلام نیاز از سمت تولیدکنندگان، سرمایهگذاران و کارآفرینان انجام شود، این دو گروه به هم متصل شوند و قراردادها با نظارت وزارت صنعت به اجرا برسد.
این اقدام میتواند عمق ساخت داخل را در کشور بالا ببرد و مدیریت ارزی انجام دهد. با این کار ما میتوانیم به بانک مرکزی اعلام کنیم که دیگر نیاز ارزی مانند سنوات گذشته تنها روی استفاده از ارز بانک مرکزی نداریم. با این اقدامات، توان داخل توسعه پیدا میکند و میتوانیم در آینده کمکی در افزایش تیراژ و به ظرفیت رساندن انجام دهیم تا این تولیدکنندهها، صادرکننده شوند و بتوانند در تأمین ارز به کمک بانک مرکزی بیایند.
این موارد اولویتبندی شده است و در صنعت خودرو، نساجی و لوازمخانگی و ... انجام میشود. در صنعت خودرو، وابستگی ارزی و حجم تیراژ محصولات بهگونهای است پتانسیلهای داخلیاش وجود دارد. سالهای سال در این صنعت زیرساختهای مناسبی اتفاق افتاده است. درگذشته واحدهایی داشتهایم که متوقف بودند و یا با ظرفیت کمتری کار میکردند، همین مسئله، این فعالیت را غیراقتصادی میکرد، اما الان میتواند اقتصادی کند.
در هر صنعت دیگری که این زیرساخت وجود داشته باشد، مانند لوازمخانگی میتوان این برنامه را اجرا کرد. در زیرساختها صنعت لوازمخانگی نیازی به خارج از کشور وجود ندارد، شاید روزی میخواستیم این لوازم را جایگزین خارجیها کنیم باید کلی هزینه میکردیم، اما حالا باید از این فرصت تحریم و ساخت داخل استفاده کنیم.
صنایع پوشاک، صنعت نساجی و صنعت دریایی هم همینطور هستند. در صنایع ریلی هم ما در داخل کشور تعداد زیادی واگنساز و لوکوموتیو ساز داریم که ظرفیتهای خوبی از گذشته در آنها ایجادشده و سفارش گذاری در این حوزه میتواند میزان زیادی از نیازهای امروز را مرتفع کند.