RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

به دلیل انباشت سود مرکب از گذشته

ترازنامه بانک‌ها قفل شده است

۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۴/۲۹کد خبر: 281145
ایستانیوز:رییس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هم اکنون انباشت سود مرکب از گذشته یک مسئله است، چراکه برخی از مردم از قبل با این موضوع درگیر هستند و بدهی های سنگین ایجاد، ترازنامه بانک‌ها قفل و دارایی های موهوم ثبت شده و دائم فربه تر می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محمدحسین حسین زاده بحرینی، با بیان این نکته که وقتی بانکی به یک فرد تسهیلات می دهد به عنوان دارایی ثبت می شود، گفت: زمانی که دارایی یا تسهیلات پرداخت نشود، بانک روی آن جریمه اضافی قرار می دهد و این دارایی که مشخص نیست پرداخت می شود یا خیر، روز به روز بزرگتر می شود که با آن دارایی موهوم گفته می‌شود.
 
وی به خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به تصویب دو فوریت طرح الزام بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان، گفت: بانک مرکزی انگیزه دارد که سود مرکب حذف شود و بانک ها این بار نیز پیش قدم شده و مشکلی برای حذف این ربح ندارند و نمایندگان مجلس نیز در این حوزه کاملاً همراه هستند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، درباره ضرورت هماهنگی بیشتر بین مجلس و شورای نگهبان، افزود: شورای نگهبان جزوی از قوه مقننه است و باید در فرآیند قانونگذاری به صورت مستقیم و غیر مستقیم حضور داشته باشد و اگر شورای نگهبان بخواهد از لحاظ کیفی و سرعت فعالتر باشد باید قدم به قدم در بررسی موضوعات با مجلس همراه شود.
 
سعی شده بخشی از هزینه احتمالی حذف سود مرکب در قانون مدیریت شود
 
وی با بیان اینکه اعضای شورای نگهبان هم اکنون کاملاً بر روی موضوع حذف سود مرکب اشراف و تسلط دارند،  چراکه دو بار این موضوع در شورا مورد بررسی قرار گرفته است، ادامه داد: بنده نیز در مکاتبه ای مبانی حذف سود مرکب را توضیح داده ام و برخی از اعضای شورای نگهبان به این نامه توجه کردند که چه استدلالی مطرح شده است و دو حقوقدان جدیدی که به شورا اضافه شده اند نیز در جریان کامل این موضوع قرار دارند که تمام این عوامل سبب شده این بار خوش بین باشیم که این طرح تبدیل به قانون می شود.
 
در طرح دو فوریتی الزام بانک ها به حذف سود و جریمه مضاعف بندی آمده مبنی بر اینکه در آینده محاسبات نباید بر مبنای فرمول مرکب باشد
 
حسین زاده بحرینی با اشاره به اینکه سعی شده بخشی از هزینه احتمالی حذف سود مرکب در قانون مدیریت شود، تاکید کرد: اگر قانون نباشد نمی‌توان هزینه احتمالی آن را مدیریت کرد.
 
محاسبات در آینده نباید بر مبنای فرمول مرکب باشد
 
وی درباره بازه زمانی اجرای طرح حذف سود مرکب از تسهیلات بانکی در صورت تبدیل به قانون، افزود: در حال حاضر محدوده زمانی در  طرح تعیین شده است، اما پیشنهاد یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی این بود که تا پایان شهریور ۹۹  زمان اجرای این طرح باشد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: در طرح دو فوریتی الزام بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان، بندی آمده مبنی بر اینکه در آینده مبنای محاسبات باید براساس جزییات این طرح باشد، یعنی در آینده محاسبات نباید بر مبنای فرمول مرکب باشد.
 
اخذ سود مرکب بر اساس مصوبه شورای فقهی ممنوع است
وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای فقهی اخذ سود مرکب ممنوع است، تصریح کرد: قبلاً نیز اخذ این سود ممنوع بوده است، اما به دلیل بی دقتی و عدم نظارت کافی سود مرکب اخذ می شد، اما هم اکنون در مصوبه شورای فقهی سازوکار تمدید یا امهال قراردادها  را مشخص کرده است به گونه‌ای که متضمن محاسبه سود  نباشد.
 
زمانی که دارایی یا تسهیلات پرداخت نشود، بانک روی آن جریمه اضافی قرار می دهد و این دارایی که مشخص نیست پرداخت می شود یا خیر، روز به روز بزرگتر می شود که با آن دارایی موهوم گفته می‌شود
 
حسین زاده بحرینی با بیان اینکه در قانون جامع بانکداری به صورت اساسی موضوع سود مرکب حذف می شود، افزود: اگرقانون جامع بانکداری مصوب شود، دیگر پدیده سود مرکب را در نظام بانکداری خود نخواهیم داشت.
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *