RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

تاکید بیش از حد بر واگذاری اموال مازاد بانک‌ها

حسین درودیان - کارشناس اقتصادی
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۴/۲۶کد خبر: 281070
ایستانیوز:به طور کلی موضوع واگذاری اموال مازاد بانک‌ها به آن صورت که بر آن تاکید می‌شود اهمیتی ندارد اما مشکل تملک اموال توسط بانک‌ها این است که اگر بانک به این کار بپردازد امکان تسهیلات دهی‌اش کم می‌شود و چون از این طریق طرف دارایی های ترازنامه‌اش از یک سری اموال پر می‌شود و این باعث می‌شود قدرت اعطای تسهیلات بانک کاهش پیدا کند ولی مسئله اصلی این است که اگر بانک این کار را نکند و واقعا تسهیلات اعطا کند آن تسهیلات صرف چه کاری می‌شود؟
در بسیاری موارد می‌بینیم تسهیلات اعطایی بانک صرف همین کارهایی می‌شود که بانک در حال حاضر هم مشغول انجام آن است مثلا بانک در زمینه مستغلات لوکس و تجاری کار می‌کند؛ فرض کنید بانک این کار را نکند آن زمان چه تضمینی وجود دارد که تسهیلات بانک وارد کارهای مولد و فعالیت‌های اولویت‌دار در کشور شود؟ متاسفانه برای این تصور که تسهیلات دهی بانک بجای تملک دارایی به یک وضعیت بهتری منجر می‌شود هیچ دلیلی وجود ندارد.
 
باید توجه کرد که راه حل این مشکل صرفا خروج بانک‌‎ها از بنگاه‌داری نیست بلکه نظامی از کنترل و هدایت اعتبارات به سوی اهداف مولد است و باید به عنوان یک سیاست تعقیب و دنبال شود در غیر این صورت تسهیلات‌دهی بانک‌ها می‌تواند منحرف شود و صرف کارهایی شود که سودمندی ندارد.
 
مشکل دیگر این است که بسیاری از این اموال به صورت نقد فروخته نمی‌شود یعنی بانک درحال حاضر مشتری ندارد که بتواند چند هزارمیلیارد تومان هزینه کند و این اموال را بخرد و زمانی که این اموال نقد فروخته شود از ترازنامه بانک خارج می‌شود و بانک می‌تواند دارایی جدیدی به جای آن تعریف بکند و اینگونه گشایشی در کار بانک صورت می‌گیرد که البته این مسئله‌ که این دارایی جدید به کجا می‌رود هنوز محل سوال است.
 
اما اگر این اموال به صورت نقد فروخته نشود که در حال حاضر همین گونه است بانک به ازای اموالی که دارد یک سری چک و سفته و اوراق از خریداران می‌گیرد و پرداخت به صورت اقساطی خواهد بود در نتیجه هیچ فایده‌ای ندارد و گشایشی رخ نخواهد داد و تنها مالکیت آن دارایی از بانک به شخص دیگری منتقل می‌شود.
 
نکته دیگر این است که اگر فروش از طریق بورس صورت بگیرد در کاهش مشکل عدم فروش نقدی تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود آن اموال به قیمت خوب و نقدی فروش رود و از ترازنامه بانک خارج شود.
 
اینکه انتظار داشته باشیم اموال مازاد بانک‌ها تا پایان سال به صورت کامل غیرممکن است اما اصرار روی اتفاق افتادنش می‌تواند باعث شود بانک‌ها اموال خود را با قیمت‌ بسیار پایین‌تر بفروشند که باعث زیان بانک می‌شود.
 
با توجه به اینکه امسال حجم نقدینگی ما حدود 350هزارمیلیارد تومان افزایش می‌یابد حجم ترازنامه بانک‌ها  بیش از این عدد افزایش پیدا می‌کند یعنی اینکه ما به دنبال این باشیم که اعدادی که در حال افزایش است صرف چه کاری می‌شود بسیار اولویت بیشتری دارد تا اینکه توجهات را به دارایی‌های موجود در ترازنامه بانک‌ها معطوف کنیم.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *