RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

مدیرعامل کارگزاری بانک دی:

رفع نواقص جزئی، بازار را پویاتر می کند

توصیه به سهامداران در آستانه عرضه اولیه
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۴/۲۲کد خبر: 280680
ایستانیوز: در دو ماه گذشته فعل و انفعالات مختلفی در ابعاد سیاسی و اقتصادی داشتیم. در ابعاد سیاسی، به واسطه عدم تغییر در روند ورود منابع حاصل از صادرات کشور و عدم گشایش لازم و مورد انتظار در مبادلات ارزی در سطح بین الملل، شاهد نوسان در بازار ارز و به تبع آن بازار سرمایه هستیم.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، فردین آقا بزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی ، در خصوص ابعاد اقتصادی تغییرات در بازار عنوان داشت:  رکود نسبی به دلیل مشکلات اقتصادی از جمله نبود نقدینگی و عدم وجود تقاضا در بازار منجر به تغییرات در رشد نرخ ارز شده و بازار سرمایه را نیز دچار تحولات اساسی کرده است.
 
وی در این خصوص ادامه داد: این ابعاد در نهایت، کم وزن شدن و از دست رفتن بنیه اقتصادی کشور را رقم زده است. اما با تطبیق و مقایسه نرخ های فروش در داخل و خارج از کشور در محصولات و صنایع مشابه مانند پتروشیمی و پالایشگاهی، و لوازم خودرو و...  می توان آثار ناشی از افزایش نرخ مبادلات ارزی را به وضوح در گزارشات فصلی سه ماه اول سال ۹۸ مشاهده کرد.
 
آقابزرگی در ادامه خاطرنشان ساخت:  نتیجه افزایش نرخ ارز این بوده که شرکت ها گزارش های نسبتا خوبی را در مقایسه با دوره های مشابه گذشته ارائه کردند و با افزایش نسبی سود عملیات مواجه بوده اند. پیش بینی می شود که علیرغم تنگناهایی اقتصادی ناخواسته، بنیه اقتصادی در حال ضعف است اما تطبیق افزایش نرخ ارزها به مرور زمان موجب افزایش سود و در نتیجه افزایش قیمت سهام و شاخص را در پی خواهد داشت.
 
رفع نواقص، اهرمی برای پیشرفت
 
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان داشت: بازار سرمایه تنها بازار نقدشونده و قانونمند فعال در کشور است، با این حال برای فعال تر و پویا شدن آن باید برخی موانع برداشته شود.
 
وی اظهار داشت: روند پذیرش سهام شرکت ها در بازار به کندی صورت می گیرد در حالی که پذیرش شرکت ها طراوت و شادابی بازار سرمایه را شامل می شود و بازار نیازمند این است که با ورود شرکت های جدید، این طراوت به فعالان بازار القا شود. اما هر از گاهی با ورود شرکت های کوچک و بسیار ناچیز، انرژی منفی به فعالان بازار وارد می شود.
 
وی در این خصوص توضیح داد: شرکت ها با عرضه شرکت های بسیار کوچک و تلاش برای حضور سرمایه گذاران در این عرضه در واقع نمایشی از حضور به طور مثال ۳۰۰ هزار نفری در این عرضه ایجاد می کنند اما در واقع هر سرمایه گذار تنها ۸۰ هزار تومان در این عرضه سرمایه گذاری کرده است. به این ترتیب، سهم مذکور را به اصطلاح داغ می کنند و عده ای که در این میان به صرف شرکت در عرضه اولیه وارد بازار سهام می شوند پس از خروج از سهم، دچار ضررهای هر چند کوچک می شوند. این ضررها سهامداران تازه وارد را از بازار ناامید می کند. به این ترتیب، سهامدار تازه وارد با خروج از بازار سرمایه دیگر نمی تواند به بازار اعتماد پیدا کند و وارد بازار ارز و سکه می شود. به این نحو، بازار سهامداران تازه وارد و نابالغ خود را از دست می دهد.
 
سرعت پذیرش ها، عاملی برای گردش بیشتر نقدینگی
 
مدیرعامل کارگزاری بانک دی در ادامه با پیشنهاد در خصوص نحوه پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه خاطرنشان ساخت: باید با اتکا به سیستم نوین و پرثمر مانند بوک بیلدینگ، کشف قیمت ها در عرضه های اولیه صورت پذیرد و سیستم اعلام کارشناس در خصوص کف و سقف قیمت، مناسب و حرفه ای نیست.
 
وی در خصوص روند کند پذیرش و عرضه سهام شرکت ها ابراز داشت: روزی تقریبا هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در بورس مورد معامله قرار می گیرد. این ظرفیت بسیار بزرگی برای یک بازار است و باید از این امکان به بهترین نحو استفاده کرد. پذیرش های شرکت ها با سرعت بیشتری باید صورت بگیرد و از گردش نقدینگی بازار استفاده کرد و سرعت این نقدینگی را با سهام تازه وارد بیشتر کرد. به این ترتیب اگر نهاد ناظر نگران شرکت های مساله دار مانند سال های گذشته است باید سرعت بیشتری به چرخه پذیرش بدهد.
 
پیش بینی بازار در هفته آتی
 
این مقام مسئول با پیش بینی بازار هفته جاری بیان داشت: به نظر می رسد ثبات نسبی در بازار حاکم باشد که مقادیری از این ثبات به دلیل مسائل بنیادی و اقتصادی است. با این که سایه مسائل سیاسی کمی سنگین تر شده اما بازار نسبت به این مسائل بدون واکنش شده است. به نظر می رسد حجم نقدینگی در گردش در بازار سرمایه بسیار مناسب است و باید از آن برای ارتقای صنایع مختلف استفاده کرد.
 
به گزارش سنا ، مقام ارشد شرکت کارگزاری بانک دی در ادامه در خصوص صنایع پیشرو در بازار هفته آتی بیان داشت: از لحاظ بنیادی سهام شرکت هایی لیدر خواهند بود که بدون اتکا به تهیه مواد اولیه و ملزومات اولیه از خارج از کشور، از منابع داخلی برای نیازهای خود بهره می برند و بر اساس نرخ های فروش بین المللی محصولات خود را به فروش می رسانند. این مزیت شامل بسیاری از شرکت های بازار سرمایه مانند پتروشیمی ها، پالایشی ها، معدنی ها، فولاد و... می شود .
 
وی گفت: البته اتکای ساختار و وضعیت خاص هر شرکت از جمله فروش دارایی ها، تجهیز دارایی، افزایش سرمایه و ... می تواند بر نوسان سهم شرکت ها تأثیر بسزایی داشته باشد. اما در کل علاقمندی و اشتیاق سرمایه گذاران به بورس در حدی زیاد شده که سهامداران کم تر به تحلیل ها توجه می کنند و این مساله خطرناک است.
 
لغو محدوده نوسان می تواند شرکت های شفاف را سودآور کند
 
وی در خصوص تمایل سرمایه گذاران به خرید سهام شرکت ها این گونه ادامه داد که:بعضی از تحلیل ها در بازار وجود دارد که اعلام می کند شرکت هایی که بسیار نسبت به سایر صنایع دیگر کم ریسک بوده و سودآور هستند متاسفانه با اقبال کمتری در بین فعالان رو به رو هستند. اما در سوی دیگر شرکت هایی که زیان هنگفتی دارند و ابهام در اطلاعات آنها وجود دارد و حتی در تحلیل آنها، ضعف در شرکت اعلام شده است به دلیل باز بودن محدوده نوسان قیمتی، با اقبال بیشتری مواجه هستند. این یک نکته روانشناسی در بازار را به خوبی نشان می دهد و به این معنی است که عده ای از سهامداران تمایل بیشتری به خرید سهام ارزان اما پر ریسک دارند که بتوانند در یک روز منفی یا مثبت بالای ۱۰ درصد را در پرتفوی خود شاهد باشند. کاملا می توان از این نکته استفاده کرد و فرصتی به شرکت های بزرگ و سودآور بازار داد و با باز کردن محدوده نوسان آنها، این عده کثیر سهامداران را به سوی سهام این شرکت ها سوق داد.
 
وی ادامه داد: به این ترتیب، شرکت هایی که شفاف هستند و گردش نقدینگی خوبی دارند با باز شدن محدوده نوسان می توانند گردش نقدینگی پر سرعت تری داشته باشند و شرکت هایی که ابهام دارند و ضعیف تر هستند را با دامنه نوسان محدود کنیم.  این روند موجب گردش بهتر نقدینگی در صنایع برتر کشور خواهد شد و کاملا برای این شرکت ها و سهامداران آن سودآور خواهد بود.
 
ریسک های مترتب در بازار در هفته پیش رو
 
آقابزرگی در ادامه در خصوص ریسک های مترتب بر بازار در هفته پیش رو بیان داشت: عمده ترین ریسک موجود در حال حاضر ریسک سیاسی است، که به طور تقریبی تأثیر گذاری خیلی خاصی بر بازار سرمایه نخواهد داشت و در واقع،  بازار با این ریسک کنار آمده است. اما ریسک بعدی، ریسک نوسان قیمت ارز است. با این که در حال حاضر ثبات نسبی در بازار ارز داریم اما محدودیت هایی که در آینده بر این بازار اعمال خواهد شد ممکن است کمی بازار سرمایه را دچار نوسان کند به این دلیل که بسیاری از شرکت های بازار سرمایه متاثر از محاسبات ارزی، سود و زیان خود را مشخص می کنند.
 
توصیه به سهامداران در آستانه عرضه اولیه
 
مدیر عامل کارگزاری بانک دی در پایان گفت: به نظر می رسد عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی نوری مورد اقبال بازار است، اما سهام داران در نظر داشته باشند به دلیل محدود بودن میزان عرضه سهام این شرکت، با فروش سهام فعلی خود به بهانه شرکت در این عرضه اولیه، پرتفوی خود را خالی نکنند که اگر به دلیل محدودیت این عرضه، امکان خرید برای آنها فراهم نشد مجبور به خرید سهام پیشین خود با قیمت بالاتر خواهند بود.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *