RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

واکنش بانک مرکزی به مساله رمزارزها، تولید و مبادله آن

ورود به حوزه انحصاری بانک مرکزی ممنوع است

۱۶:۲ - ۱۳۹۸/۴/۱۹کد خبر: 280600
ایستانیوز:بانک مرکزی در اطلاعیه هرگونه فعالیت در حوزه ارزهای رمزنگاری شده اعم از استخراج یا مبادله را ممنوع اعلام کرد، این در حالی است که در چند روز گذشته اخبار زیادی در حوزه رمزارزها در فضای اقتصادی کشور در جریان است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در حالی که مساله رمزارزها در فضای اقتصادی کشور به مساله‌ای مهم و قابل بحث تبدیل شده است، بانک مرکزی هرگونه فعالیت در این حوزه را ممنوع و اعلام کرد شرایط استخراج رمزارزها در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و متعاقبا اعلام خواهد شد.
 
پس از مدت‌ها که در مورد رمزارزها، اخبار و شایعاتی که صحت و سقم آنها مورد تایید نبود، این مجید حسینی‌نژاد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بود که در سومین نشست هیات نمایندگان این اتاق در 28 خرداد ماه از استخراج رمزارزها به‌ویژه بیت‌کوین به عنوان یک صنعت پرسود یاد کرد که در حال حاضر در سوله‌ها، کارخانه‌ها، دامداری‌ها، مدارس و ... در حال انجام است اما دستگاه‌های تولید آن (ماینر) به صورت قاچاق وارد می‌شود و برق مورد استفاده برای تولید آن نیز یارانه‌ای و بسیار ارزان است.
 
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران در این رابطه تاکید کرد که با توجه به وضعیت تحریم‌ها و مقابله بسیاری از شرکای تجاری ایران مانند چین و روسیه برای مقابله با هژمونی دلار در عرصه تجارت جهانی می‌توان به تولید بیت‌کوین و سایر رمزارزها به عنوان یک فرصت نگریست که علاوه بر ایجاد سود، مبادلات خارجی را تسهیل می‌کند. 
 
علاوه بر مجید حسینی‌نژاد، دیگر نمایندگان بخش خصوصی نیز استفاده از رمزارزها را توصیه کرده و حتی فعالان صنعت برق، که با توجه به افزایش نرخ ارز و ثابت ماندن قیمت خرید تضمینی، نسبت به کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش و چالش کمبود برق در سال‌های آینده هشدار می‌دادند، با اشاره به مصرف ناچیز مزارع تولید بیت‌کوین در مقایسه با کل برق تولیدی خواستار این شدند که این صنعت به طور رسمی پا بگیرد و فعال شود تا هم منفعت آن به اقتصاد ملی برسد و هم دولت از محل دریافت عوارض مترتبه، منتفع شود. 
 
 با این حال به‌نظر می‌رسد دولت که پیش از این نیز با تعلل این فرصت را تاحدود زیادی از دست داده، هم‌چنان در برابر این پدیده جهانشمول که در آینده نزدیک تمام مبادلات تجاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد، مقاومت می‌کند. به‌طوری که بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای فعالیت‌های این حوزه را ممنوع خوانده و از انحصار خود در تولید ارز دفاع می‌کند. بانک مرکزی به همین دلیل اطلاعیه‌ای صادر کرده است که می‌توانید.
 
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران به نقل از بانک مرکزی، با استناد به قانون پولی و بانکی کشور (مصوب سال ۱۳۵۱ و اصلاحات بعدی آن) که تولید و انتشار پول رایج و تعیین ابزارهای پرداخت را در انحصار بانک مرکزی قرار داده است، این بانک ضمن تاکید مجدد به فعالان حوزه پولی و بانکی کشور مبنی بر رعایت و اجرای مصوبه مورخ 9 دی ماه 1396سی‌اُمین جلسه «شورای عالی مبارزه با پولشویی» در خصوص رمزارزها و با اشاره به مخاطرات ناشی از معرفی و استفاده از رمزارزها، موارد و نکات زیر را به آگاهی می‌رساند:
 
۱- انتشار رمزارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گرانبها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است.
 
۲- تشکیل و فعالیت اشخاص برای ایجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک، از نظر این بانک، غیرمجاز محسوب می‌شود. بانک مرکزی حق پیگرد قانونی اشخاصی که با نادیده گرفتن مقررات، به ایجاد و اداره شبکه اقدام یا نسبت به آن تبلیغ می‌کنند را برای خود محفوظ می‌داند.
 
۳-  هرگونه ضرر و زیان ناشی از فعالیت بر اساس شبکه‌های پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره‌ای بلوک و کسب و کارهای مرتبط با آن،‌ متوجه ناشر(ین)،‌ پذیرنده‌(گان) و یا متعاملان آن است.
 
۴- موضوع استخراج رمزارزهای جهان‌روا و شرایط آن در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و پس از اتخاذ تصمیمات لازم، ضوابط آن مطابق با مقررات و مصوبه فوق ابلاغ می‌شود.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *