RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

نگاهی به ویزای سرمایه گذاری ۵ کشور

دو گانه موانع پیش روی کسب و کارها

۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۴/۱۷کد خبر: 280423
ایستانیوز:در حالی که مسئولان دولتی ما برای جذب سرمایه گذاران خارجی شرایطی را در نظر گرفته اند در سال های گذشته بسیاری از فعالان بخش خصوصی و شهروندان ایرانی برای گرفتن اقامت از طریق سرمایه گذاری در کشورهای همسایه اقدام کرده اند که مهم ترین این کشورها ترکیه است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، به منظور تحقق یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در راستای جذب سرمایه گذاری ، مجوز اقامت پنج‌ساله به سرمایه گذاران خارجی را ابلاغ کرد؛ هیات وزیران در جلسه ۹ تیر ۹۸، وزارت کشور را موظف کرد تا حداکثر ظرف یک ماه برای اتباع خارجی که حداقل ۲۵۰ هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر در بانک‌ها و موسسات اعتباری سپرده گذاری بلندمدت یا به همان میزان در ایران سرمایه‌گذاری کنند، پس از تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی، مجوز اقامت 5 ساله صادر کند. سرمایه گذاری علاوه بر دلار شامل معادل ارزی سایر ارزهای مورد قبول بانک مرکزی نیز می‌شود و سپرده‌گذاری در بانک، سرمایه گذاری در اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن، مطابق ضوابط این آیین نامه و با رعایت قوانین و مقررات کشور، از جمله انواع سپرده گذاری موضوع این آیین‌نامه است. پیش از این مصوبه براساس قانون، سرمایه‌گذاران خارجی که ۳۰۰ هزار دلار در کشور سرمایه‌گذاری می‌کردند تنها برای سه سال اقامت داده داشتند اما اکنون برای تشویق بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران، این مدت زمان افزایش یافته است. اما سوال این است که آیا این مشوق ها می تواند باعث جذب سرمایه گذاران خارجی شود؟
 
به اعقتقاد کارشناسان در شرایطی که ایران با تحریم های شدید آمریکا رو به رو است و چالش جدی در ارتباط مالی و بانکی بین المللی دارد و از سوی دیگر شاهدیم که بسیاری از فعالان اقتصادی ایرانی سرمایه خود را از کشور خارج کرده یا در حال خارج کردن هستند،عملا مشوق های در نظر گرفته شده نمی تواند چندان موفقیتی را برای جذب سرمایه گذاران خارجی به همراه داشته باشد. از طرف دیگر بسیاری از کشورها با جذب سرمایه گذاری خارجی نه تنها اقامت موقت 3 یا 5 ساله بلکه اقمات دائم می دهند و در این شرایط اگر سرمایه گذار خارجی هم وجود داشته باشد، ترجیح می دهد به کشورهای دیگر مانند ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد برود. شرایط قانونی کشور ما از نظر اعطای تابعیت بسیار پیچیده است و عملا تنها از طریق خون و آن هم از طریق پدر ایرانی به افراد اقامت داده می شود و این به معنی آن است که سرمایه گذاران در کشورما به صورت محدود (5 ساله) اقامت خواهند، گرفت و در نهایت باید کشورمان را ترک کنند. علاوه بر همه این ها در شرایطی که رتبه ایران از نظر فضای کسب و کار 128 در جهان است چگونه می توان انتظار داشت که سرمایه گذاران وارد ایران شوند؛ زیرا وقتی اصلا فضا برای کسب و کار مهیا نباشد، عملا سرمایه گذاری شکل نخواهد گرفت و سرمایه گذاران خارجی بستر را برای حضور خود مناسب نمی بینند.
 
نگاهی به شرایط ویزای سرمایه گذاری 5 کشور
 
در شرایطی دولت به فکر جذب سرمایه گذاری از طریق ویزای اقامت 5 ساله افتاده است که در سال های گذشته بسیاری از کشورهای جهان گام های مهمی در ایران زمینه برداشته اند و نه اقامت کوتاه مدت بلکه به سرمایه گذاران اقامت دائم می دهند. اتفاقی که البته در جذب سرمایه گذاری و مهاجرت پذیری فعالان بخش خصوصی و اقتصادی دیگر کشورها اثرات بسیاری داشته است و از همین طریق کشورهایی مثل کانادا، استرالیا، آمریکا، انگلستان و... توانسته اند میلیاردها دلار سرمایه جذب و به فعالان بخش خصوصی دیگر کشورها اقامت بدهند و عملا به کشوری بدل شوند که بخشی از مهم ترین سرمایه گذاران جهان شهروندان آن ها هستند. بانک جهانی هرساله به ارزیابی کشورها از نظر جذب سرمایه گذاری خارجی و مشوق های جذب سرمایه گذاری ( از جمله ویزای سرمایه گذاری) می پردازد؛ در ادامه به معرفی 4 کشور برتر این حوزه و میزان سرمایه لازم می پردازیم:
 
ترکیه
در حالی که مسئولان دولتی ما برای جذب سرمایه گذاران خارجی شرایطی را در نظر گرفته اند در سال های گذشته بسیاری از فعالان بخش خصوصی و شهروندان ایرانی برای گرفتن اقامت از طریق سرمایه گذاری در کشورهای همسایه اقدام کرده اند که مهم ترین این کشورها ترکیه است. ترکیه با شرط خرید خانه به مبلغ 250 هزار دلار ( اقامت دو ساله و تمدید برای گرفتن اقامت دائم) و یا سرمایه گذاری 500 هزار دلاری برای اقامت دائم در چند سال گذشته تلاش کرده است تا افراد را به سرمایه گذاری در کشورش تشویق کند.
 
کانادا
 
کانادا از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی، در رده ۱۵ام جهان قرار دارد. این کشور در سال ۲۰۱۷، بیش از ۲۴ بیلیون دلار آمریکا، سرمایه جذب کرده است. همچنین این کشور از نظر شاخص فضای کسب‌وکار از میان ۱۹۰ کشور در رتبه ۱۸، قرار دارد. میزان سرمایه‌گذار لازم برای دریافت اقامت دائم در ایالت کبک کانادا حداقل ۱.۲ میلیون دلار است. همچنین این کشور برنامه ای تحت عنوان کارآفرینی دارد که افراد با سرمایه گذاری حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلاری و ایجاد اشتغال می توانند، اقامت دائم دریافت کنند. علاوه بر این مهاجران با داشتن 100 هزار دلار دارایی برای سرمایه گذاری از طریق خود اشتغالی می توانند ویزای کانادا را دریافت کنند. در کنار این ها اگر شما صاحب یک استارت آپ باشید با سرمایه گذاری حداقل 75 هزار دلاری می توانید از کانادا اقامت دریافت کنید.
 
انگلستان
 
اگر چه داستان خروج از اتحادیه اروپا و برگزیت دردسرهایی را برای انگلستان در دو سال گذشته به وجود آورده و سرمایه گذاران را از این کشور کمی دور کرده است ولی انگلستان همیشه یکی از مقاصد اصلی سرمایه گذاران در دهه های گذشته بوده است و از این طریق هم اقامت می دهد. این کشور از نظر فضای کسب و کار در رده هفتم جهان قرار دارد. انگلستان برای اعطای ویزای سرمایه گذاری درجه یک از افراد 2 میلیون پوند دریافت می کند. البته این کشور ویزای دیگری هم تحت عنوان کارآفرینی دارد که افراد با حداقل 50 هزار پوند و شروع یک کسب و کار در این کشور بعد از مدتی می توانند، اقامت و پاسپورت این کشور را دریافت کنند.  
 
اتریش
 
کشور اتریش در قلب اروپا در سال های گذشته تلاش کرده است تا با جذب سرمایه گذاران خارجی بتواند رشد اقتصادی خود را بهبود ببخشید و البته در این مسیر موفقیت های بسیاری هم به دست آورده است. این کشور از نظر شاخص بهبود محیط و فضای کسب و کار در رتبه 22 جهان قرار دارد. سرمایه گذاران با 3 میلیون یورو می توانند پس از 3 سال اقامت دائم دریافت کنند و پس از 10 سال حضور در این کشور شهروند، اتریش شوند.
 
استرالیا
 
کشور استرالیا باتوجه به موقعیت جغرافیایی، آب و هوا و شرایط مهاجرت پذیری یکی از بهشت های مهاجران در جهان محسوب می شود که سالانه سرمایه گذاران خارجی بسیاری را جذب می کند. این کشور از نظر محیط کسب و کار در رتبه 8 جهان قرار دارد. وجود منابع عظیم طبیعی، محیط مناسب کسب‌وکار، رشد اقتصادی قوی، مقصد جذاب برای گردشگری و آب‌ وهوای خوب استرالیا، این کشور را به مکانی عالی برای مهاجرت تبدیل کرده است. حداقل سرمایه شما برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری، ۱.۵ میلیون دلار استرالیاست. البته با داشتن حداقل ۲۰۰ هزار دلار می‌توانید نسبت به اخذ ویزای کارآفرینی این کشور اقدام کنید
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *