RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

وزیر صنعت مطرح کرد؛

جزییات هزینه کرد ۱۴ میلیارد دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومانی

۱۰:۱ - ۱۳۹۸/۴/۱۲کد خبر: 280121
ایستانیوز:وزیر صمت با تشریح جزییات تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اعلام کرد که در سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار در این بخش اختصاص یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، رضا رحمانی که شامگاه سه‌شنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم حضور یافته بود، با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار گفت: در ماه های اخیر ثباتی نسبی در بازار ایجاد و رشد قیمت ها نیز متوقف شده ولی برخی کالاها به طور خاص و موردی مدیریت شدند.
 
وی با اشاره به اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی در سال گذشته اظهار داشت: ۷۰ درصد این میزان در حوزه کالاهای اساسی و به ویژه مواد غذایی تخصیص یافت که با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی تامین شد. ۲۳ درصد دیگر از این مبلغ نیز صرف تامین حوزه دارو و زیر نظر وزارت بهداشت مدیریت شد.
 
وزیر صمت با بیان اینکه یک درصد از ۱۴ میلیارد دلار تخصیص یافته برای تامین کاغذ در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفته بود، گفت: البته ۶ درصد هم برای لاستیک و خمیر کاغذ بود که وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت مسئول آن بوده است.
 
رحمانی درباره انتظارات مطرح شده درباره اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به برخی کالاها گفت: در زمانی که دولت این سیاست را اتخاذ کرد بحث ممنوعیت و محدودیت مطرح نبود اما از ۱۶ مرداد ۹۷ سیاست های جدید ابلاغ شد.
 
وی ادامه داد: واردات ۱۳۳۹ کد- تعرفه کالا ممنوع شد و دولت تصمیم گرفت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را فقط به کالاهای اساسی اختصاص دهد. رحمانی اضافه کرد: ‌کالاهایی که مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نشدند، حدود دو برابر نسبت به کالاهایی که این ارز را دریافت کردند رشد قیمت داشتند.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر بخواهیم سیاست های اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به اهداف مورد نظر خود برسد باید شبکه توزیع هم در دست دولت باشد. هر جایی چند نرخی به وجود بیاید، حتما فساد، رانت و نابسامانی به دنبال خواهد داشت.
 
رحمانی با اشاره به اینکه خصوصی سازی از سیاست های دولت است، افزود:‌ مجلس و دولت برای پرداخت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اتفاق نظر دارند، اما در مورد چگونگی و ساز و کار توزیع آن بحث وجود دارد. کاهش سود سپرده های بانکی از اسفند پارسال یکی از علل افزایش قیمت خودرو در موج دوم بود و اکنون به علت کنترل نرخ ارز، قیمت ها کاهشی شده است.
 
پراید هزار و ۶۶۰ دلار ارزبری دارد
 
وی با بیان اینکه خودروی پراید هزار و ۶۶۰ دلار وابستگی ارزی دارد، گفت: داخلی سازی این قطعات را آغاز کردیم و هر قدر ارزبری کمتری شود تاثیر نرخ خودرو از نوسانات نرخ ارز کمتر می شود.
 
رحمانی تاکید کرد: ساخت داخل و اصلاح ساختار را جدی گرفتیم و از خودرو ساز خواستیم اموال غیر تولیدی نداشته باشند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه برای اصلاح صنعت خودرو جدی هستیم، ‌گفت: هر کدام از خودرو سازان بزرگ مکلف شدند اموال غیرتولیدی خود را بفروشند و از این محل، حداقل هزار میلیارد تومان برای رونق تولید، تامین کنند.
 
وزیر صمت با اشاره به اینکه میانگین تولید روزانه خودرو، ۴ هزار دستگاه است، گفت: همیشه تعدادی خودرو در پارکینگ های خودروسازان موجود است و اکنون هم به علت تحریم و کمبود برخی قطعات، تعدادی خودرو در پارکینگ ها موجود است که مشکل آن در حال حل شدن است.
 
وی ادامه داد: ‌همزمان با تولید، ‌خودروهای پارکینگ تحویل مشتریان می شود. رحمانی با بیان اینکه قیمت تمام شده پراید ۱۱۱ حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان است، افزود: قیمت بازاری آن اکنون حدود ۵۰ تا ۵۱ میلیون تومان است.
 
وی ادامه داد: در پی آن هستیم تا شرایط عادی و کیفیت، تنوع و تیراژ خودرو، اصلاح شود. رحمانی گفت: طرح ساماندهی و برنامه دو ساله داریم و خودروسازی را به اهلش واگذار خواهیم کرد تا اصلاح شود. شاه بیت سیاست ما در سال ۹۷ حفظ وضع موجود تولید بود، اما امسال علاوه بر آن، ‌نهضت ساخت داخل است.
 
نرخ رشد صنعت در سال ۹۷ منفی بود
 
رحمانی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره اینکه نرخ رشد صنعت تا پایان امسال می تواند افزایش یابد و مثبت شود، افزود: پارسال نرخ رشد صنعت، منفی بود و حجم تولید کاهش یافت.
 
وی ادامه داد: پارسال ۲۴ هزار و ۴۱۴ مورد برای کارهای صنعتی جواز گرفتند که در مقایسه با سال پیش از آن، ۱۶.۸ درصد افزایش و از نظر اشتغال هم ۱۵.۵ درصد افزایش داشته است. رحمانی گفت: پروانه بهره برداری در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، هفت درصد افزایش داشت و در اشتغالزایی هم ۲.۲ درصد مثبت بود. این نشان می دهد مردم امیدوارند و برای کار تولیدی انگیزه دارند. اما حجم تولید کاهش یافت و به همین علت رشد صنعت، منفی شد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال بنا داریم در حوزه تولید قطعات، ۴۰۰ میلیون دلار داخلی سازی کنیم. برای عملی کردن این سیاست به نقدینگی و سرمایه در گردش نیاز داریم. رحمانی افزود: بر اساس قانون، حداقل ۴۰ درصد تسهیلات بانکی باید به صنعت و معدن داده شود، اما طبق آمار در سال ۹۷، حدود ۲۸ درصد عملی شد و بر اساس آمار ما، این رقم حتی کمتر بوده است.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:وزیر صنعت
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *