RSS
امروز سه شنبه ، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واگذاری پرسپولیس و استقلال پاک کردن صورت‌مسئله است

مصوبه ای که ۶۸ همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد

رشد ثابت و آهسته اقتصاد جهانی ادامه پیدا می کند

سهام پرسپولیس و استقلال معامله شد

دلیل اصلی رشد نقدینگی

از ابتدای سال ۱۱ میلیارد دلار تأمین ارز انجام شده است

قیمت ارز واقعی می شود؟

۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۴/۲کد خبر: 279515
ایستانیوز:مردم در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند، چرا که ممکن است ضرر سنگین بکنند، اکنون مردم عادی در بازار نیستند و تعدادی نوسان‌گیر هستند که فعالیت‌هایی را در بازار انجام می‌دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بازار ارز همچنان پرنوسان است. اما این فقط قیمت ها نیست که بی تکلیفند و مدام بالا و پایین می روند، تصمیمات مسئولان هم همین وضعیت را دارند.
 
تا چند روز پیش صحبت و پیشنهاد حاکی از پایان رانت ارزی و حذف دلار 4200 تومانی بود. سازمان های مختلف در گزارش هایی دلار 4200 تومان و سیاست نرخ ارز ترجیحی را ناکارآمد اعلام کردند و بعد هم زمزمه هایی از حذف این نرخ ترجیحی به میان آمد. البته طی این مدت مسئولان مختلف هم بر ناکارآمدی این سیاست ها صحه گذاشتند. اما زمانی که پای عمل به میان آمد، همه پا پس کشیدند.
 
دیروز، عباس قبادی، معاون وزیر صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار در حاشیه مراسم روز ملی اصناف در جمع خبرنگاران گفت که فعلا دلار 4200 تومانی حذف نمی شود.  
 
دبیرستاد تنظیم بازار در پاسخ به سوال تسنیم که آیا کالاهای اساسی با قیمت ارز 4200 تومانی به سفره مردم می‌رسد یا خیر گفت: برخی کارشناسان معتقدند که برخی کالاهای اساسی با قیمت ارز دولتی به دست مردم نمی‌رسد و بر همین اساس موضوع حذف ارز 4200 تومانی را مطرح می‌کنند ولی ما معتقدیم برخی کالاها از جمله شکر، برنج و نهاده‌ها با همان قیمت دولتی در بازار عرضه می‌شود. او در پاسخ به اینکه حذف ارز 4200 تومانی برای چه کالاهایی محتمل است، افزود: در حال حاضر شرایط همان شرایط قبل است و اگر قرار باشد اتفاق خاصی رخ دهد، حتماً اطلاع رسانی می شود. ما فعلاً اعتقاد داریم که نباید تغییرات خاصی رخ دهد. ما گزارش خود را به سران سه قوه دادیم. البته ما فقط گزارشات کارشناسی را تهیه و خدمت مقامات می دهیم، آنها تصمیم می گیرند.
 
با صحبت های قبادی به نظر می رسید که فعلا خبری از حذف دلار 4200 تومانی نیست تا اینکه عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در برنامه نگاه یک اعلام کرد منتظر واقعی شدن قیمت ارز باشید.
 
او گفت: نرخ ارز یکی از متغیرهای کلان اقتصادی است که روی هزینه‌های تولید و بقیه بخش‌های اقتصادی اثر تعیین کننده دارد.  هر زمان نرخ ارز افزایش پیدا کرده به دنبال آن تورم و شوک ارزی ایجاد شده و آثار خود را بر زندگی مردم گذاشته است. بانک مرکزی به دنبال این است که فشار معیشتی بر مردم به ویژه طبقات متوسط و پایین را به حداقل برساند و مقابل فشار حداکثری مقاومت حداکثری داشته باشد و اجازه نمی‌دهیم که وضع بدتر شود. بخشی از فشاری که به ارز وارد می‌شود تقاضاهای است که بیشتر در کشورهای همسایه انجام می‌شود و نرخ‌سازی در کشورهای همسایه با انجام تقاضاهای سنگین در هرات و سلیمانیه برای خرید درهم ایجاد می‌شود. هدف بانک مرکزی این است که در بازار ارز اجازه آربیتراژ ندهد و در زمان‌هایی که تلاش می‌کنند، نرخ ارز را بالا ببرند بانک مرکزی ورود می‌کند. مردم در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند، چرا که ممکن است ضرر سنگین بکنند، اکنون مردم عادی در بازار نیستند و تعدادی نوسان‌گیر هستند که فعالیت‌هایی را در بازار انجام می‌دهند.
 
او ادامه داد: وضعیت ارزی در حواله بسیار خوب است و زمانی که در حواله دست بالا را داشته باشیم، نرخ ارز بازار اسکناس و بازار صرافی‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد از ابتدای سال ۱۱ میلیارد دلار تأمین ارز کردیم که رقم کمی نیست و فقط ۵ میلیارد دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان کالاهای اساسی را تامین کردیم. تلاش می‌کنیم با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی محوریت تعیین قیمت نرخ اسکناس ارز را به داخل کشور بیاوریم و نرخ ارز واقعی شود. متاسفانه بازار تهران دنباله‌روی کشورهای حاشیه کشور شده و هدف ما این است که این محوریت را به بازار تهران برگردانیم.
 
همتی اضافه کرد: هدف بانک مرکزی این است که بازار نیما (حواله) و بازار متشکل (اسکناس) بر روی یک پلت‌فرم قرار گیرد و در میان مدت این موضوع اجرایی خواهد شد.



برچسب‌ها:نرخ ارز
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *