RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

دبیر علمی چهل و یکمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران خواستار شد:

تقویت سرمایه در گردش شرکت‌ها و بنگاه‌ها

۱۰:۸ - ۱۳۹۸/۴/۱کد خبر: 279386
ایستانیوز:‌ سرمایه در گردش شرکت‌ها باید تقویت شود و بنگاه‌ها باید به سمت طرح‌های جدید برای توسعه بروند و از ظرفیت‌های خود به صورت کامل استفاده کنند تا ارزش بیشتری برای سهامداران خود فراهم کرده و سهم از بازار خود را نیز از دست ندهند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، محمدمهدی مومن‌زاده،کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطالب بالا  در خصوص تامین مالی بنگاه ها اظهار کرد: موضوعی که به آن اشاره دارم، روایتی از مناسبات بخش مالی اقتصاد و بخش حقیقی اقتصاد است. این روند خرده روایت‌هایی دارد که همه مباحث تامین مالی و تامین مالی از بازار سرمایه را به یکدیگر متصل می‌کند.
 
وی ادامه داد: در دی ماه ۱۳۹۷ تحقیقی توسط اتاق بازرگانی صورت گرفت که از دو هزارفعال اقتصادی خواسته شد تا موانع و چالش های کسب و کار را بیان کنند. دراین راستا، بخش عمده ای از فعالان به مشکل نقدینگی و دسترسی به منابع اشاره داشتند و مشکل اصلی را در سیستم بانکی، نرخ بهره نامناسب و مراحل پیچیده دریافت وام عنوان کردند.
 
 مومن‌زاده افزود: در بخش دیگر این تحقیق از این افراد خواسته شد تا برای برون رفت از این مشکل راهکاری ارایه دهند. اغلب افراد مورد تحقیق مشکل را در «سرمایه گردش» عنوان کردند و گفتند که ما برای بحث های اقدامات جدید رشد محور و اجرای طرح های توسعه به منابع مالی نیاز داریم؛ یعنی می‌توان گفت هزینه های جاری و افزایش نقدینگی، ۵۶درصد مشکل سرمایه در گردش است. در ابتدای کار باید هزینه های عملی را کاهش دهیم که این پیشنهاد را با کمی ناامیدی بیان داشتند به این علت که جذب نقدینگی جدیدی را نمی توانستند داشته باشند. این افراد استفاده از اوراق سرمایه و اوراق قرضه (صکوک) را به عنوان راهکار جایگزین برای تامین منابع مالی عنوان کردند.
 
 وی اضافه کرد: حال این گزارش را با گزارش دیگری که مجمع جهانی اقتصاد منتشر کرده است، تحت عنوان گزارش رقابت پذیری بررسی کنیم. بر اساس رقابت پذیری، رکن توسعه بازار مالی دارای زیرشاخصت هایی است که مشخص می کند؛ فعالان اقتصادی، شرکت ها و بنگاه های بخش بازارسرمایه از نظام بانکی بهتر توانستند منابع مالی را جذب کنند. تشکیل این همایش به این علت است که ما باید از ابزارهای مالی بهره ببریم. امروزه اگر یک مدیرمالی به ما پیشنهادی داد از اوراق منفعت استفاده کنیم باید بپرسیم به چه دلیل از این نوع اوراق استفاده کنیم. این توانمندی جدیدی است که باید مدیران مالی به آن مجهز شوند تا بتوانند برهزینه های بنگاه و شرکت تاثیر بگذارند.
 
دبیرعلمی چهل و یکمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران در ادامه گفت: اتاق بازرگانی تقریبا روزهای اول هر ماه، شاخص مدیران خرید را منتشر می کند. در این شاخص، زیرشاخصی وجود دارد که انتظارات تولید در ماه آینده را مشخص کرده است. براساس شاخص مدیران خرید تقریبا دوماه ابتدای سال مخصوصا اردیبهشت ماه شاخص مثبتی را نشان می دهد که نگاهی مثبت به تولید در کشور وجود دارد.
 
 مومن‌زاده خاطرنشان کرد: در استفاده از ابزارهای بازار سرمایه، کیفیت و نظم جریانات نقدی از اهمیت فراوانی برخوردار است. استفاده از ابزارهای مالی مثل دریافت تسهیلات بانکی نیست که ما استمهال کنیم بلکه در زمان مقرر باید وجوه پرداخت شود تا بتوان قراردادهای متعددی منعقد کنند. برهمین اساس وقتی شرکتی در بازار سرمایه، اوراق منتشر می کند، براساس فرضیه ارقام، اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که شرکت از نظم جریانات نقدینگی‌اش آگاهی دارد. پس مدیریت گردش وجوه نقد در شرکت برای استفاده از ابزارها از اهمیت بالایی بهره برده است.
 
 وی توضیح داد: اگر شرکتی قصد توسعه داشته باشد باید این توسعه را در محلی انجام دهد که به مرحله بلوغ رسیده باشد تا وجوه نقد بیشتری در شرکت و ارزش بیشتری را نصیب سهامداران کند. در همین خصوص باید درنظر گرفت تامین مالی پروژه ها به این دلیل دارای اهمیت است که پروژه ها در ابتدا دارای جریانات نقدی نیستند و باید مدل هایی برای تامین مالی طراحی شود تا جریانات نقدی ارزان تری برای بنگاه های اقتصادی تامین شود.
 
 این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توسعه ابزارهای بدهی که یک تعهد کاغذی یا الکترونیکی است که طرف ناشر را قادر می‌سازد تا با تعهد بازپرداخت به وام‌دهنده بر اساس شرایط قرارداد، بودجه موردنیاز خود را از طریق ایجاد بدهی تأمین کند می توانیم یک بازار بدهی ساختاریافته و پیشرفته داشته باشیم تاکنون ۸۹ هزار میلیارد تومان ارزش بازار بدهی وجود دارد. وقتی این توسعه ابزارهای بدهی پیشرفت پیدا کند و براساس ساز و کار عرضه و تقاضا نرخ تامین مالی که یکی از مهمترین متغیرهای اقتصاد است مشخص شود می توان پیش بینی های زیادی انجام داد و این روند به ما قدرت بیشتری در تصمیم گیری های مالی می دهد. براساس یک پیش بینی که هنوز اثبات نشده می توان اینگونه بیان داشت از توسعه بازار بدهی می توان به عنوان یک ارزش پیش بینی کننده و ارزش تعیین کننده در حسابداری استفاده کرد. با استفاده از آن به تعیین متغییرهای اقتصادی که یکی از مهمترین آنها متغییر نرخ تامین مالی است و قدرت پیش بینی و قدرت تایید کنندگی بالایی دارد برسیم.
 
به گزارش سنا، مومن‌زاده در پایان گفت: می توان گفت وقتی تورم زیاد شود، بر نرخ بازده اثر منفی گذاشته و شاخص بالاتر می رود اما بعد با کاهش شاخص بازار سرمایه روبه رو خواهد شد. شاید بتوانیم پیش بینی کنیم تا چند ماه آینده با نزولی در بازار سرمایه روبه رو خواهیم بود.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *