RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

احتمال وقوع زلزله در بازار نفت

عراق حمل‌ونقل دریایی نفت را متوقف می‌کند؟

۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۳/۲۸کد خبر: 279181
ایستانیوز:‌درحالی که حمله به نفت‌کش‌ها در یک ماه اخیر نگرانی‌ها از عرضه باثبات نفت از طریق آبراه‌های خلیج فارس و دریای عمان را تشدید کرده‌ است، تصمیم جدید عراق ممکن است زلزله جدیدی برای بازار نفت رقم بزند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از فرانس پرس، عراق می‌گوید طرحی را در دست اجرا دارد که در صورت ادامه تنش‌ها، حمل و نقل دریایی خود را در خلیج فارس با توجه به تنش‌های منطقه‌ای اخیر متوقف کند.
 
به گفته کارشناسان، اجرای این طرح از سوی کشوری که عنوان دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک را با خود یدک می‌کشد و تقریبا تمام محموله‌های نفتی خود را از طریق دریای عمان به خارج صادر می‌کند، «فاجعه بار» قلمداد شده است.
 
تنش دامنه دار اخیر در منطقه خاورمیانه هفته گذشته با حملات مشکوک به دو نفتکش در دریای عمان وارد مرحله تازه‌ای شد. آمریکا در ادعاهای خود ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرد و تهران نیز ضمن رد این اتهام و «مشکوک» قلمداد کردن آن، انگشت اتهام را به سوی کاخ سفید و متحدان منطقه‌ای واشنگتن از جمله عربستان و اسرائیل نشانه رفته است؛ موضوعی که محمد جواد ظریف در واکنش توییتی خود از آن به عنوان نتیجه تلاش‌های «گروه بی» یاد کرد.
 
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز در واکنش به این حملات بدون آنکه به صورت مستقیم از آمریکا نام ببرد در کنایه‌ای آشکار گفته بود: «مداخلات خارجی برخی قدرت‌ها در امور داخلی کشورهای منطقه خاورمیانه، سیاست‌های قهرآمیز یکجانبه‌گرایانه، تروریسم و افراط‌گرایی، پیمان‌شکنی و قانون‌گریزی آشکار آنان در موضوعات مربوط به صلح و امنیت بین‌المللی از جمله قرارداد مهم هسته‌ای ایران موسوم به برجام، منطقه ما را به یکی از بحران‌خیزترین و بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان تبدیل کرده است.»
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه بالاگرفتن تنش در خلیج فارس و حملات اخیر به دو نفتکش در دریای عمان که ماه گذشته مورد مشابه آن در فجیره نیز اتفاق افتاد سبب شده است تا عراق طرحی را برای متوقف کردن حمل و نقل دریایی کالا و نفت در این منطقه در دست بررسی قرار دهد.
 
سخنگوی وزارت نفت عراق گفته است که این وزارتخانه بر روی طرحی فوری کار می‌کند تا در صورت تشدید تنش‌ها در خلیح فارس آن را به اجرا درآورد. گفته می‌شود که پارلمان عراق نیز از وزرای نفت، تجارت، حمل ونقل و برنامه و بودجه خواسته است که تشکیلات تحت هدایت خود را برای مقابله با خطرهای احتمالی آماده کنند.
 
یکی از مشاوران اقتصادی عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق با تایید احتمال متوقف شدن صادرات نفت این کشور از طریق دریا به خبرگزاری فرانسه گفته است که کشورش بخش عمده‌ای از تولیدات نفتی خود را از راه دریا و از طریق آب راه خلیج فارس به کشورهای دیگر صادر می‌کند. سخنگوی وزارت نفت عراق نیز با تایید این مطلب گفته است که کشورش طرح جایگزینی برای صادرات نفت در اختیار ندارد و این امر تنها از طریق بنادر جنوبی این کشور در استان بصره انجام می‌شود.
 
عراق روزانه سه میلیون و ۵۰۰ بشکه نفت به کشورهای جهان صادر می‌کند که این میزان با وجود تنش‌های منطقه‌ای اخیر ثابت مانده است.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:تانکر نفتکش، نفتکش
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *