RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

تورم تولیدکننده در سال ۹۷ به ۴۷.۵ درصد رسید

رکورد افزایش تورم تولید در بخش صنعت شکست

۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۳/۱۲کد خبر: 278397
ایستانیوز:تورم تولیدکننده در ۴ فصل منتهی به زمستان ۹۷ بالغ‌بر ۴۷.۵ درصد رشد کرده است که ۸.۸ درصد از آن مربوط به رشد تورم تولید در فصل زمستان نسبت به فصل پاییز بوده است. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، تورم تولیدکننده بخش صنعت در زمستان پارسال ۱۴.۱ درصد رشد داشته و رکورد افزایش تورم به این بخش اختصاص یافته و در مقابل تورم تولید بخش کشاورزی ۶.۲ درصد کاهش داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارها مالی(ایستانیوز)،تورم تولیدکننده در اقتصاد ایران در 4 فصل منتهی به زمستان 1397 بالغ‌بر 47.5 درصد رشد کرده است.
 
طبق اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، شاخص کل قیمت تولیدکننده در فصل زمستان 1397 نسبت به فصل قبل از آن (تورم فصلی) 8.8 درصد بوده و تورم نقطه‌به‌نقطه یعنی فصل زمستان 1397 نسبت به فصل زمستان سال قبل از آن به 66.3 درصد رسیده است.
 
بررسی تورم تولیدکننده در اقتصاد ایران به تفکیک بخش‌های مختلف نشان می‌دهد در فصل زمستان پارسال، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت با افزایش 14.1 درصدی نسبت به فصل پاییز، رکورددار افزایش تورم بوده است.
 
این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال 1396 (تورم نقطه‌به‌نقطه) با افزایش 89.2 درصدی مواجه بوده که از این منظر نیز بیشترین افزایش را تجربه کرده است. همچنین تورم تولیدکننده بخش صنعت در 4 فصل منتهی به زمستان 1397 نیز معادل 64.6 درصد بوده که از تورم سالانه تولید در سایر بخش‌های اقتصادی بالاتر است.
 
در کنار بخش صنعت، تولیدکننده بخش معدن نیز افزایش 6.7 درصدی تورم را در فصل زمستان پارسال تجربه کرده و تورم آن نسبت به فصل مشابه سال قبل نیز 60.7 رشد داشته است. بر اساس آمارها، تورم تولیدکننده بخش معدن ایران در 4 فصل منتهی به زمستان 1397 بالغ‌بر 50.9 درصد بوده است.
 
همچنین تورم تولیدکننده بخش خدمات نیز در فصل زمستان سال گذشته با افزایش 5.9 درصدی مواجه شده که هرچند نسبت به تورم تولید در بخش‌های صنعت و معدن ملایم‌تر است اما با توجه به ماهیت حوزه خدمات که بخش عمده هزینه آن به دستمزد اختصاص دارد، افزایش قبال توجهی محسوب می‌شود.
 
بر اساس آمارها، شاخص قیمت تولیدکننده بخش اختصاصی خدمات در فصل زمستان ۱۳۹۷ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) ۳۱ درصد افزایش داشته و تورم تولیدکننده این بخش در چهارفصل منتهی به فصل زمستان ۱۳۹۷ (تورم سالانه) معادل ۲۲.۲ درصد بوده است.
 
نکته قابل‌توجه اینکه در فصل زمستان 1397، برخلاف افزایش قابل‌توجه تورم تولید در بخش‌های صنعت و معدن، تورم تولیدکننده در بخش کشاورزی با عقب‌گرد مواجه شده و معادل 6.2 درصد نسبت به فصل پاییز کاهش پیدا کرده است که به نظر می‌رسد تا حدود ناشی از افزایش شدید تورم تولید این بخش در فصل‌های قبلی باشد چراکه باوجود منفی بودن تورم تولیدکننده بخش کشاورزی در فصل زمستان 97، همچنان تورم نقطه‌به‌نقطه این بخش (زمستان 97 نسبت به زمستان 96) معادل 67.4 درصد و بالاتر از تورم تولید در دیگر بخش‌های اقتصاد ایران بوده است.
 
بر اساس آمارها تورم تولیدکننده بخش کشاورزی اقتصاد ایران در 4 فصل منتهی به زمستان 1397، معادل 48.8 درصد برآورد شده است.
 
آن‌گونه که اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که مطابق سال‌های قبل، در طول سال 97 نیز بخش برق آرام‌ترین بخش در اقتصاد ایران بوده که رشد قیمت تولیدکننده آن نه‌تنها از تورم تولید در سایر بخش‌های اقتصادی کمتر بوده، بلکه از تورم مصرف‌کننده نیز پایین‌تر بوده است؛ به‌گونه‌ای که در فصل زمستان پارسال، تورم تولیدکننده بخش برق با افت 4.6 درصدی نسبت به فصل پاییز مواجه شده و نسبت به فصل زمستان سال قبل از آن نیز فقط 0.2 درصد رشد کرده است.
 
تورم تولیدکننده بخش برق در اقتصاد ایران، در 4 فصل منتهی به زمستان 97 بالغ‌بر 4.7 درصد بوده که فاصله بسیار زیادی نسبت به تورم تولید در همه بخش‌های اقتصاد و نسبت به تورم مصرف‌کننده دارد.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *