RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

کاهش قیمت دلار ادامه خواهد داشت؟

بازار ارز آرام گرفت

۱۶:۸ - ۱۳۹۸/۳/۸کد خبر: 278286
ایستانیوز:از چند روز پیش زمزمه های کاهش قیمت دلار مدام به گوش می رسد. مخصوصا که چند روز پیش، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد نرخ ارز کاهش داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)ُطی چند روز گذشته قیمت دلار با کاهش مواجه شد. حتی آخرین روز اردیبهشت سرکی هم به کانال 13 هزار تومان کشید، اما به سرعت به همان کانال 14 هزار تومانی برگشت. حالا این اسکناس سبز امریکایی آنقدر کاهش پیدا کرده که طبق گزارش های میدانی گفته می شود به قیمت 13 هزار و 400 تومان رسیده است. چند روز پیش که دلار و مقداری هم طلا با کاهش مواجه شده بودند، ولوله ای در بازار «سبزه‌میدان» و «پله آهنی» به راه افتاد که مقداری وضعیت را از حالت عادی خارج کرد. اما باز هم بازار به تعادل رسید.
 
تعادل و کاهش قیمت دلار تا جایی پیش رفته که قیمت آن در بازار آزاد با صرافی‌های بانکی به هم نزدیک شد. همچنین نرخ هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی برای خرید ۱۳,۳۰۰ تومان و برای فروش ۱۳,۴۰۰ تومان است. همچنین هر یورو برای خرید ۱۵,۲۰۰ تومان و برای فروش ۱۵,۳۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده است.
 
*چرا دلار کاهش پیدا کرد
 
از چند روز پیش زمزمه های کاهش قیمت دلار مدام به گوش می رسد. مخصوصا که چند روز پیش، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد نرخ ارز کاهش داشته است. همتی همچنین اعلام کرد: «مردم نباید وارد بازار ارز شوند چراکه ممکن است متضرر شوند. ذخایر کافی ارز در کشور وجود دارد و بانک مرکزی هرزمانی اراده کند وارد بازار می‌شود، کما اینکه گاهی وارد این بازار شده و نتیجه را تغییر داده است.» همتی در حالی به‌راحتی از مداخله در بازار ارز صحبت می‌کند که سال گذشته زمانی که تازه به ریاست ساختمان شیشه‌ای میرداماد منصوب‌شده بود، می‌گفت: «در نرخ‌ها دخالت نمی‌کنیم تا بازار خودش به تعادل برسد.»
 
به‌هرحال همتی مدعی است: طی دو ماه گذشته نیز روند بازگشت ارز صادراتی به کشور خوب بوده و یک مؤلفه به نام واردات در برابر صادرات به این بخش اضافه‌شده که براین اساس صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را برای وارداتی که ثبت سفارش شده اختصاص دهند. او همچنین گفت: تلاش دشمنان شکست‌خورده اما هنوز فشارها ادامه دارد، البته این فشارها نمی‌تواند تأثیری در کشور داشته باشد، چراکه دشمنان زمانی از ارز 40 و 50 هزارتومانی سخن می‌گفتند، اما این اظهارات رؤیایی بیش نبود و طی ماه‌های آینده ثبات بیشتری در کشور حاکم شده و آینده خوبی در انتظار اقتصاد ایران است. به گفته او، بسیاری از نوسانات بازار ارز سیاسی است. مردم نباید وارد این بازار شوند چراکه ممکن است متضرر شوند. ظرف این دو هفته قیمت ارز حدود دو هزار تومان کاهش‌یافته است، بنابراین توصیه می‌شود مردم با توجه به متغیرهای سیاسی تأثیرگذار در بازار ارز وارد آن نشوند.
 
*دلار باز هم کاهش پیدا می کند؟
 
دلار کاهش پیدا کرده است و گمانه زنی ها حاکی از این است که احتمالا دارد در روزها آینده میزان این کاهش بیشتر شود. مخصوصا که به تازگی هم بانک مرکزی مصوبه جدید برای بازگشت ارز حاصل از صادرات منتشر کرده است. براساس این مصوبه، «نحوه برگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال 1398، حداقل 60 درصد سامانه نیما، حداکثر 10 درصد اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود تعیین شد، سایر صادرکنندگان بایستی حداقل 50 درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه نمایند و حداکثر تا 20 درصد به‌صورت اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند.» در بدبینانه‌ترین حالت به نظر می‌رسد که بانک مرکزی صادرکنندگان را مجبور کرده است که تا 20 درصد از ارز صادراتی خود را به‌صورت اسکناس به چرخه اقتصادی وارد کنند تا بازار داخل و خریدوفروش دلار میان مردم هم آرام بگیرد.



برچسب‌ها:قیمت ارز
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *