RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

چشم انداز ایفای تعهدات خودروسازها چگونه است؟

۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۲/۳۰کد خبر: 277783
ایستانیوز:محمدرضا ‌نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، معوق شدن تعهدات خودروسازان را ناشی از دخالت‌های دولت در چند سال گذشته می‌داند و معتقد است اگر با یک حرکت جهادی بتوانیم در برخی قطعات اساسی خودکفا شویم، مشکل تولید و تعهدات معوق به سرعت حل می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، زیان انباشته، تحریم و افول توان خودروسازها در تامین قطعات، چشم‌انداز ایفای تعهدات از سوی دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور را تیره و تار کرده است؛ چنانکه گفته می‌شود میزان تعهدات معوق این خودروسازها به حدود300 هزار دستگاه خودرو رسیده است.
 
 به موجب خبری که خبرگزاری تسنیم در روزهای گذشته اعلام کرد، ایران‌خودرو 140 هزار دستگاه و سایپا 160 هزار دستگاه خودرو باید به مشتریان و خریداران تحویل دهند؛ این در حالی است که این دو خودروساز به‌رغم وجود تعهدات معوق، از فروردین ماه سال جاری، فروش فوری‌ برخی محصولات خود را نیز کلید زده‌اند. حال سوال این است که صنعت خودروی کشور به کدام سمت و سو پیش می‌رود و آیا قادر خواهد بود این حجم از تعهد به مشتریانش را ایفا کند؟
 
 محمدرضا ‌نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، در پاسخ به این پرسش‌ها به روابط عمومی اتاق تهران گفت: وضعیت کنونی صنعت خودرو ناشی از اعمال سیاست‌هایی غلطی است که بارها و بارها فعالان این حوزه در مورد آن هشدار داده بودند اما متاسفانه سیاستگذار این هشدارها را نشنید. این عارضه‌ها زمانی در صنعت خودرو تشدید شد که دولت وارد قیمتگذاری در صنعت خودرو شد. برای مثال قیمت تمام شده خودرو برای خودروساز 10 میلیون تومان بود اما دولت چنین‌ تکلیف می‌کرد که قیمت 8 میلیون تومان تعیین شود و از آنجا که مدیران شرکت‌های بزرگ خودروسازی را دولت تعیین می‌کند، این مدیران چاره‌ای جز تمکین نداشتند.
 
 او ادامه داد: سیاست‌های دولت در سال گذشته،‌ بیش از20 هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد کرد و این زیان سبب شد که خودروساز توان مالی خود را از دست‌ بدهد و از پرداخت تعهدات خود به قطعه‌سازان هم بازماند. در نتیجه با وجود آنکه، ظرفیت بالایی در صنعت خودرو وجود دارد، این صنعت، سال گذشته را با 40 درصد کاهش تولید پشت سر گذاشت. اما تمام افراد خوشبختی که توانستند برای خرید خودرو ثبت‌نام کنند، حدود 20 تا 170 میلیون تومان سود به دست آوردند. یعنی آنها سود کردند و خودروساز متحمل زیان شد.
 
 عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: به همین دلیل بود که‌ وقتی مقرر شد، برای یک هزار خودرو ثبت نام صورت گیرد، 260 هزار نفر در ظرف 12 دقیقه به سایت مراجعه کردند. بخشی از این افراد، نیازی به این خودروها نداشتند و اغلب به قصد سوداگری نسبت به ثبت‌نام خودرو اقدام کردند.
 
محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه دولت می‌گوید از این پس قصد دخالت در قیمتگذاری خودرو را ندارد، توضیح داد: اگرچه دولت می‌گوید در قیمتگذاری دخالت نمی‌کند و حاشیه بازار در قیمت‌گذاری مبنا قرار گیرد اما دولت‌ قیمت حاشیه بازار بهمن ماه سال گذشته را در نظر گرفته است، نه قیمت به روز را. اگر دولت قیمت‌ها را به سمت حاشیه بازار هدایت کند و این ضرر و زیان به صنعت وارد نشود، بخشی از مشکلات حل خواهد شد. بخش دیگری‌ از مشکلات نیز ناشی از‌ اعمال تحریم‌هاست که خودروسازها بسیاری از قطعات را نتوانسته‌اند وارد کنند یا وارد کرده‌اند و در گمرک گرفتار شده است. اگر این قطعات از گمرک آزاد شود و مهم‌تر اینکه یک جهادی برای خودکفایی در تولید برخی قطعات اساسی نظیر مدولاتور ABS، ECU و سنسور صورت گیرد، مساله تعهدات معوق نیز قابل حل خواهد بود.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *