RSS
امروز چهارشنبه ، ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

براساس پیش بینی صندوق بین المللی پول؛

سرانه تولید ناخالص داخلی ایران ۱۶ هزار دلار می‌شود

۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۲/۷کد خبر: 274725
ایستانیوز:پیش بینی صندوق بین المللی پول از تغییرات شاخص‌های اقتصادی و بهای کالاهای اساسی در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی سرانه(به قیمت ثابت) در ایران به ۱۶ هزار دلار خواهد رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پیش‌بینی‌های منتشره از سوی صندوق بین المللی پول نوشته است: رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل کاهش و به ۳.۳ درصد خواهد رسید؛ بیشترین کاهش رشد اقتصادی مربوط به اروپای نوظهور و در حال توسعه است. رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹، همچنان منفی و برابر با منفی ۶ درصد خواهد بود. در بین مناطق مورد بررسی، رشد اقتصادی آمریکای لاتین و کاراییب و جنوب صحرای آفریقا در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش خواهد داشت.

 

برآوردهای این صندوق نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی سرانه (به قیمت ثابت) برای تمامی مناطق مورد بررسی در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش جزئی خواهد داشت. تولید ناخالص داخلی سرانه (به قیمت ثابت) ایران از ۱۷ هزار دلار به ۱۶ هزار دلار کاهش خواهد یافت.

تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۱۹ به ۱۴۲ تریلیون دلار خواهد رسید. میزان افزایش تولید ناخالص داخلی (قیمت های جاری بر حسب برابری قدرت خرید) منطقه آسیای نوظهور و در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه از سایر مناطق جهان بیشتر خواهد بود. تولید ناخالص داخلی ایران نیز از ۱.۶ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱.۵ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد یافت.

پس انداز ناخالص ملی ایران برحسب درصدی از تولید ناخالص داخلی از ۴۲.۶ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۳۸.۶ درصد در سال ۲۰۱۹ خواهد رسید که از تمامی مناطق مورد بررسی در این گزارش به غیر از آسیای نوظهور و در حال توسعه بیشتر است.

براین اساس پس انداز ناخالص داخلی بر حسب درصدی از تولید ناخالص داخلی برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۱۹، معادل ۲۸.۶ درصد خواهد بود که ۱۰ درصد از پس انداز ناخالص ملی ایران کمتر است.

براساس برآوردهای صندوق بین المللی پول، نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی ایران از ۳۸.۳ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۳۹ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش خواهد یافت.

براین اساس، تورم ایران از ۳۱.۲ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۴۷.۲ درصد در سال ۲۰۱۹ خواهد رسید که از متوسط تورم جهان و سایر مناطق مورد بررسی بسیار بالاتر است. سطح تورم آسیای نوظهور و در حال توسعه در سال ۲۰۱۹ برابر با ۲.۸ درصد خواهد بود.

تراز حساب جاری جهان از ۳۴۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱۵۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد یافت. پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۹ تراز حساب جاری ایران منفی شده و به منفی ۱.۸ میلیارد دلار برسد.

تراز حساب جاری برحسب درصدی از تولید ناخالص ایران در سال ۲۰۱۹ نیز براساس پیش بینی های صندوق بین المللی پول کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت و به منفی ۰.۴ درصد خواهد رسید.

این صندوق پیش بینی کرده است که قیمت نفت و گاز طبیعی در سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد یافت. (البته به نظر می رسد این پیش بینی قبل از لغو معافیت های خرید نفت ایران از سوی آمریکا انجام شده باشد). پیش بینی می شود بهای هربشکه نفت خام از ۶۸.۳ دلار در سال ۲۰۱۸ به ۵۹.۲ دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد یافت.

براین اساس میانگین سه قیمت نفت برنت، وست تگزارش و فاتح دبی از ۶۸.۳ دلار برای هر بشکه در سال ۲۰۱۸ به ۵۹.۲ دلار برای سال جاری خواهد رسید. همچنین متوسط بهای گاز طبیعی روسیه (تحویلی به آلمان) از ۷.۹ دلار برای هر میلیون متر مکعب در سال گذشته  به ۶.۵ دلار کاهش خواهد یافت.

همچنین در سال جاری میلادی از سرعت رشد قیمت بیشتر محصولات کشاورزی کاسته خواهد شد و در برخی محصولات نیز کاهش قیمت اتفاق خواهد افتاد. براین اساس هر تن گندم از ۱۸۶.۱ دلار در سال گذشته میلادی به ۱۹۰.۴ دلار برای سال ۲۰۱۹ خواهد رسید. همچنین هر تن ذرت که ۱۶۴.۵ دلار در سال گذشته فروخته می شد، در سال ۲۰۱۹ به ۱۷۲.۵ دلار افزایش خواهد یافت. 

براین اساس، در بین محصولات منتخب دامی، طیور و آبزیان، گوشت گوسفند بیشترین درصد کاهش قیمت را در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ تجربه خواهد کرد. میگو و ماکیان افزایش قیمت جزیی خواهند داشت.

پیش بینی صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد که گوشت گاو، در هر پوند (حدود ۴۵۰ گرم) از ۱۸۳.۶ سنت آمریکا در سال ۲۰۱۸ به ۱۷۹.۶ سنت در سال جاری کاهش خواهد یافت. گوشت گوسفند (لاشه منجمد) نیز در هر پوند از ۱۱۵.۷ سنت در سال گذشته میلادی به ۱۰۶.۲ سنت در سال ۲۰۱۹ اُفت خواهد کرد. با این حال گوشت طیور از ۱۳۱.۳ سنت آمریکا برای هر پوند در مدت زمان مشابه به ۱۳۳.۲ سنت برای هر پوند افزایش خواهد یافت.

پیش بینی صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد که در سال جاری میلادی میانگین قیمت مس، آلومینیوم، نیکل، روی و سرب کاهش و در مقابل متوسط بهای سنگ آهن، قلع و اورانیوم افزایش خواهد یافت.

 

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *