RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

تاثیر حذف چهار صفر از پول ملی بر شاخص‌های اقتصادی

۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۲/۳کد خبر: 274604
ایستانیوز:اخیراً در حوزه اقتصاد موضوعی مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی مطرح است که دلایل ارائه این طرح توسط بانک مرکزی وجود تورم مزمن و کاهش قدرت خرید مطرح شده که واحد پول ملی مشکلاتی از قبیل افزایش قابل توجه حجم اسکناس در گردش، استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره و مسائل محاسباتی ناشی از آن، خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی، عدم استفاده از نام واحد پول رسمی (ریال) و جایگزینی آن با واژه غیررسمی «تومان» را به دنبال داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از ایسنا، در این خصوص کارشناس مسائل اقتصادی، بهمن قدمی دمآبی اظهار کرد: اگر دولت بخواهد به اهداف خود در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی دست یابد، باید اصلاحات ساختاری گسترده‌ای از جمله ایجاد فضای رقابتی و عمیق کردن بازارها، محدود کردن قدرت قیمت‌گذاری عوامل اقتصادی، انضباط و شفافیت در بودجه دولت و رفتار مالی دولت، اصلاح نظام مالیاتی و کاهش وابستگی اقتصاد کشور و بودجه دولت به درآمد نفت، ایجاد نظام مدیریت اصلاح قیمت و نظارت بر تغییرات قیمت را در حوزه اقتصاد کلان انجام دهد تا به مزایای این طرح دست یابد، در غیر این صورت معایب آن بیش از مزایای آن خواهد بود.
 
وی با اشاره به اینکه افزایش سطح عمومی قیمت‌ها یا همان تورم می‌تواند از عمده‌ترین معایب این طرح باشد، گفت: هر چند از قبل و بعد از انقلاب اسلامی تاکنون، ایران دارای برنامه‌های عمرانی و توسعه‌ای بوده است اما بیشتر این طرح‌ها رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در سند طرح را محقق نساخته است.
 
قدمی دمآبی بیان کرد: به دلیل بالا بودن قدرت قیمت‌گذاری عوامل اقتصادی در ایران با حذف صفرها و نبود مضربی از صفرها در قیمت‌گذاری برخی کالاها، ممکن است مشکلی در گرد کردن اعداد ایجاد شود و اعدادی که نیاز به گرد کردن دارند به سمت بالا گرد شوند که این امر، به معنای تورم است.
 
کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: این طرح علاوه بر بحث تورم، می‌تواند معایب دیگری از جمله هزینه سنگین جایگزینی اسکناس‌های جدید را به همراه داشته باشد که به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت با طرح تغییر واحد پول کشور مطرح می‌شود.
 
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد ناسازگاری دفاتر، صورت‌های مالی، پایگاه‌های اطلاعاتی جدید و قدیم و تحمیل هزینه به فعالان اقتصادی با حذف صفر را از دیگر معایب این طرح برشمرد و تصریح کرد: در دفاتر و پایگاه‌های اطلاعاتی و صورت‌های مالی، بی‌نظمی‌هایی میان اطلاعات قبلی و جدید رخ می‌دهد که این امر موجب اتلاف در وقت خواهد شد و از طرفی، صورت‌های مالی و حساب‌های اقتصادی را نیز مشکل‌ساز می‌کند.
 
قدمی دمآبی تاکید کرد: احتمال کاهش درآمدهای صادراتی از معایبی است که این طرح می‌تواند به دنبال داشته باشد به این معنا که با حذف چهار صفر از پول ملی، ارزش آن افزایش یافته و از طرفی درآمدهای صادراتی کاهش می‌یابد.
 
وی در خصوص اینکه اجرای این طرح تأثیری در شاخص‌های کلان اقتصادی مثل رشد اقتصادی و افزایش رفاه شهروندان دارد یا خیر، بیان کرد: عموماً حذف صفر در متغیرهای واقعی کاملاً بی تأثیر بوده، زیرا پول تنها ضریب تبدیل کالا به واحد پول است و تأثیری بر روی سرمایه‌گذاری، اشتغال، افزایش رفاه و کاهش تورم در کوتاه مدت ندارد.
 
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مهم‌ترین هدف از حذف چهار صفر و تغییر واحد پولی از نظر طراحان این طرح، مهار تورم است که در صورت رعایت زیرساخت‌ها می‌توان انتظار دستیابی به برخی پیامدهای مثبت را داشت و در غیر این صورت باید منتظر معایب این طرح و در رأس آن تورم بود.
 
قدمی دمآبی با اشاره به نامگذاری شعار سال مبنی بر رونق تولید، خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد کلان بتواند پیرو سخنان مقام معظم رهبری و شعار سال حرکت کند، قطعاً تولید در حوزه‌هایی که کشور مزیت و قابلیت آن را داشته، افزایش می‌یابد و بسیاری از مشکلات اقتصادی نیز کاسته خواهد شد، بنابراین اگر به جای این گونه طرح‌ها که بیشتر به صورت‌سازی مشکلات کشور شباهت دارد، چرخه‌های تولیدی بنگاه‌ها به حرکت در آید قطعاً موفق‌تر خواهیم بود.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *