RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ریال یکماهه ۲۵ درصد بی ارزش شد

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

۲ راه حل برای نجات خصوصی سازی

لطف الله سعیدی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱/۲۴کد خبر: 273243
ایستانیوز:توجه به اهلیت خریدار از مهم ترین نکات در خصوصی سازی بنگاه های دولتی است. از سوی دیگر دولت باید پس از خصوصی سازی به عنوان پشتیبان توسعه صنعت در میدان حاضر شود.
پس از گذشت بیش از یک دهه از فرایند خصوصی سازی، چرایی بروز آسیب های مختلف در این زمینه محل بحث و سوال است. به راستی چرا شرکت های بزرگ و سوددهی مثل هپکو پس از واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات متعدد رو به رو شده و در آستانه تعطیلی قرار گرفتند؟ اُفت میزان فعالیت و  بروز مشکلات مختلف در هپکو پس از خصوصی سازی را می توان به دلایل مختلفی چون کاهش اعتبارات عمرانی در سال های آغازین دهه 90، نوسان نرخ ارز و پایین نگاه داشتن دستوری آن و حذف تعرفه های واردات و دیگر پیشتیبانی های دولت از هپکو نسبت داد. دولت در یک دوره واردات ماشین آلات عمرانی و راه سازی دست ودوم را آزاد اعلام کرد و از سوی دیگر خرید محصولات ارزان قیمت چینی با کاهش تعرفه های وارداتی به دستور دولت، برای خریدران به صرفه تر بود. نکته دیگر اینکه سیاست های عمومی دولت در مورد اشتغال هم به مانع دیگری در ترمیم و اصلاح ساختار انسانی این واحدها برای خریداران آن تبدیل شد. اما ریشه بروز این دلایل در چیست؟
 
توجه به اهلیت و توانایی خریداران بنگاه های دولتی از نکات مهم در فرایند خصوصی سازی است. دولت برای عدم تجربه های تلخی مثل هپکو در خصوصی سازی ها باید بعضی رویه های ناصواب در این زمینه را کنار بگذارد و به عنوان پشتیبان و حامی توسعه صنعت وارد میدان شود نه یک فروشنده صرف. اگر دولت در فرایند خصوصی سازی در جایگاه واقعی خود بایستد، بسیاری از عوارضی که دامن بنگاه ها را پس از خصوصی سازی گرفت کاهش پیدا می کند. متاسفانه طی سال های گذشته دولت کمتر در این جایگاه حاضر شده است و دور از ذهن است که صنعت کشور در سال های پیشرو از حمایت های دولت به عنوان یک حکمران مطلوب در این زمینه بهره مند شود.



برچسب‌ها:خصوصی سازی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *