RSS
امروز یکشنبه ، ۳۰ تیر ۱۳۹۸
آخرین اخبار

تقسیم سود ۵۰ ریالی بیمه دی برای هر سهم

تشریح عوامل رشد سودآوری بیمه دی

بیمه کوثر با ارزش هر سهم ۶۵۸۳ریال وارد مجمع می‌شود

بازدید مدیرعامل بانک کارآفرین از شعب خیابان مرجان، طالقانی شرقی و سعدی جنوبی

سککوک، پلتفرمی کارآمد برای توسعه فضای کسب و کار

آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده بانک اقتصادنوین

۳ شرط بانک مرکزی برای برگزاری مجمع بانک صادرات

صورت‌های مالی بیمه دانا تصویب شد

نوسان نرخ دلار در کانال ۱۱ هزار تومانی

وصول و بررسی صورتهای مالی و گزارش حسابرس، شرط برگزاری مجامع بانکی

قیمت سکه طرح جدید به ۴ میلیون و ۹۵ هزار تومان رسید

افت ۳۵۳ واحدی شاخص بورس تهران

عرضه صکوک رهنی ۳ هزار میلیارد ریالی ایران خودرو

بیمه سرمد در جبران خسارات آتش‌سوزی میدان حسن آباد پیش قدم شد

مدیریت کارآمد سندیکا تعامل صنعت بیمه با سه قوه را تقویت می‌کند

ارائه تازه ترین دستاوردهای بیمه سامان در الکامپ ۹۸

چرا چک‌های صیاد هم مشکلی از مردم حل نکرد؟

واکنش بازارهای مالی به توقیف نفتکش انگلیسی

چه عواملی رشد اقتصاد چین را کاهش داد؟

درهای باز بورس انرژی بر روی خبرنگاران و اصحاب رسانه

رشد ۱۸.۹هزار میلیارد ریالی پرتفوی بورسی «وسپه»

درگاه الکترونیکی سهامداران (دارا) رونمایی شد

کتاب بیمه‌های حمل کالا منتشر شد

سرمایه "وخاور" به ۱۰ هزار میلیارد می‌رسد

افزایش سود هر سهم "غاذر" چشمگیر بود

۲ راه حل برای نجات خصوصی سازی

لطف الله سعیدی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱/۲۴کد خبر: 273243
ایستانیوز:توجه به اهلیت خریدار از مهم ترین نکات در خصوصی سازی بنگاه های دولتی است. از سوی دیگر دولت باید پس از خصوصی سازی به عنوان پشتیبان توسعه صنعت در میدان حاضر شود.
پس از گذشت بیش از یک دهه از فرایند خصوصی سازی، چرایی بروز آسیب های مختلف در این زمینه محل بحث و سوال است. به راستی چرا شرکت های بزرگ و سوددهی مثل هپکو پس از واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات متعدد رو به رو شده و در آستانه تعطیلی قرار گرفتند؟ اُفت میزان فعالیت و  بروز مشکلات مختلف در هپکو پس از خصوصی سازی را می توان به دلایل مختلفی چون کاهش اعتبارات عمرانی در سال های آغازین دهه 90، نوسان نرخ ارز و پایین نگاه داشتن دستوری آن و حذف تعرفه های واردات و دیگر پیشتیبانی های دولت از هپکو نسبت داد. دولت در یک دوره واردات ماشین آلات عمرانی و راه سازی دست ودوم را آزاد اعلام کرد و از سوی دیگر خرید محصولات ارزان قیمت چینی با کاهش تعرفه های وارداتی به دستور دولت، برای خریدران به صرفه تر بود. نکته دیگر اینکه سیاست های عمومی دولت در مورد اشتغال هم به مانع دیگری در ترمیم و اصلاح ساختار انسانی این واحدها برای خریداران آن تبدیل شد. اما ریشه بروز این دلایل در چیست؟
 
توجه به اهلیت و توانایی خریداران بنگاه های دولتی از نکات مهم در فرایند خصوصی سازی است. دولت برای عدم تجربه های تلخی مثل هپکو در خصوصی سازی ها باید بعضی رویه های ناصواب در این زمینه را کنار بگذارد و به عنوان پشتیبان و حامی توسعه صنعت وارد میدان شود نه یک فروشنده صرف. اگر دولت در فرایند خصوصی سازی در جایگاه واقعی خود بایستد، بسیاری از عوارضی که دامن بنگاه ها را پس از خصوصی سازی گرفت کاهش پیدا می کند. متاسفانه طی سال های گذشته دولت کمتر در این جایگاه حاضر شده است و دور از ذهن است که صنعت کشور در سال های پیشرو از حمایت های دولت به عنوان یک حکمران مطلوب در این زمینه بهره مند شود.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:خصوصی سازی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *