RSS
امروز سه شنبه ، ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
آخرین اخبار

ترمز «خلق پول» در بانک ها کشیده شد

توضیح رییس مرکز آمار درباره مفهوم تورم

شرط افزایش سقف وام مسکن

بانک صادرات املاک مازاد خود را فروخت

اعضای هیات رییسه اتاق تهران انتخاب شدند

استمرار ساماندهی تعاونی‌های اعتبار ادغامی غیربانکی

دیدار رئیس کل بانک مرکزی با نخست وزیر عراق

تامین مالی دو هزار بنگاه اقتصادی با تسهیلات بانک ملی

نماینده دولت در هیات نمایندگان اتاق تهران معرفی شد

پاکستان به دنبال بانک‌های ثالث برای افزایش تجارت با ایران

قیمت سکه طرح جدید به ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید

افت ۵۳ واحدی شاخص کل بورس تهران

الزام ۵۰ شرکت دولتی به انجام حسابرسی عملیاتی+فهرست شرکت‌ها

حضور فعال بانک صادرات در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه «فاینکس ٢٠١۹»

بانک کونلون چین به همکاری با ایران ادامه می‌دهد؟

ایران و پاکستان؛ آیا تجارت ۵ میلیارد دلاری محقق می‌شود؟

۳راهکاربرای جبران خسارت سیل

بانک گردشگری حامی جشنواره تئاتر کشور شد

ارائه تسهیلات ویژه بانک شهر به دانشجویان و اساتید در نمایشگاه کتاب پایتخت

بررسی عملکرد شعب بانک ایران زمین در مازندران، گلستان و سمنان

مشارک کارکنان بیمه پارسیان در کمپین کمک به هموطنان سیل زده

حمایت بانک توسعه تعاون از شرکت‌های تعاونی آهنکاران و پروفیل سازان

پرداخت ۹۵۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در بانک توسعه تعاون

رویداد ارائه به سرمایه‌گذار (TrigUp Day) توسط شتابدهنده تریگ‌آپ

اولویت تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه

۲ راه حل برای نجات خصوصی سازی

لطف الله سعیدی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱/۲۴کد خبر: 273243
ایستانیوز:توجه به اهلیت خریدار از مهم ترین نکات در خصوصی سازی بنگاه های دولتی است. از سوی دیگر دولت باید پس از خصوصی سازی به عنوان پشتیبان توسعه صنعت در میدان حاضر شود.
پس از گذشت بیش از یک دهه از فرایند خصوصی سازی، چرایی بروز آسیب های مختلف در این زمینه محل بحث و سوال است. به راستی چرا شرکت های بزرگ و سوددهی مثل هپکو پس از واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات متعدد رو به رو شده و در آستانه تعطیلی قرار گرفتند؟ اُفت میزان فعالیت و  بروز مشکلات مختلف در هپکو پس از خصوصی سازی را می توان به دلایل مختلفی چون کاهش اعتبارات عمرانی در سال های آغازین دهه 90، نوسان نرخ ارز و پایین نگاه داشتن دستوری آن و حذف تعرفه های واردات و دیگر پیشتیبانی های دولت از هپکو نسبت داد. دولت در یک دوره واردات ماشین آلات عمرانی و راه سازی دست ودوم را آزاد اعلام کرد و از سوی دیگر خرید محصولات ارزان قیمت چینی با کاهش تعرفه های وارداتی به دستور دولت، برای خریدران به صرفه تر بود. نکته دیگر اینکه سیاست های عمومی دولت در مورد اشتغال هم به مانع دیگری در ترمیم و اصلاح ساختار انسانی این واحدها برای خریداران آن تبدیل شد. اما ریشه بروز این دلایل در چیست؟
 
توجه به اهلیت و توانایی خریداران بنگاه های دولتی از نکات مهم در فرایند خصوصی سازی است. دولت برای عدم تجربه های تلخی مثل هپکو در خصوصی سازی ها باید بعضی رویه های ناصواب در این زمینه را کنار بگذارد و به عنوان پشتیبان و حامی توسعه صنعت وارد میدان شود نه یک فروشنده صرف. اگر دولت در فرایند خصوصی سازی در جایگاه واقعی خود بایستد، بسیاری از عوارضی که دامن بنگاه ها را پس از خصوصی سازی گرفت کاهش پیدا می کند. متاسفانه طی سال های گذشته دولت کمتر در این جایگاه حاضر شده است و دور از ذهن است که صنعت کشور در سال های پیشرو از حمایت های دولت به عنوان یک حکمران مطلوب در این زمینه بهره مند شود.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:خصوصی سازی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *