RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ریال یکماهه ۲۵ درصد بی ارزش شد

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

لیبی و ونزوئلا در مرکز اتفاقات بازار نفت قرارگرفته‌اند

نفت باقدرت به اوج برمی‌گردد

۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱/۲۱کد خبر: 273126
ایستانیوز:در روزهای اخیر، درگیری‌ها در لیبی افزایش‌یافته است. این موضوع می‌تواند تولید روزانه ۱.۳ میلیون بشکه را در معرض خطر قرار دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، اوپک دچار مشکل شد و قیمت نفت تا 50 درصد رشد کرد. ونزوئلا در هرج‌ومرج است. ایران با تحریم‌های ایالات‌متحده روبه‌رو شد و در لیبی هم خشونت و آشوب موج می‌زند. مشکل در این سه کشور عضو اوپک کمک کرده که قیمت نفت ایالات‌متحده به بالای 64 دلار برگردد. سی‌ان‌ان گزارشی درباره وضعیت بازار نفت منتشر کرده است.
طبق این گزارش، وضعیت در کشورهای اوپک باعث شد که آن‌ها محدودیت‌هایی در عرضه نفت اعمال کنند. عربستان سعودی تولید و همچنین صادرات نفت به ایالات‌متحده را برای بالا بردن قیمت‌ها و تعادل بودجه خودش کاهش داده است.
 
باوجود رکورد تولید نفت امریکا، قیمت نفت این کشور زمان کریسمس کاهش 50 درصدی داشت و به 42.53 دلار در هر بشکه رسید. قیمت بنزین همین‌طور بالا می‌رود و در مقابل اقتصاد امریکا با کاهش رشد مواجه می‌شود.
 
عرضه نفت با مشکلاتی مواجه است. تشدید جنگ در لیبی خطرات مهمی برای تولید نفت ایجاد خواهد کرد. صبح روز سه‌شنبه، قیمت نفت ایالات‌متحده به بالاترین قیمت 5 ماهه رسید و 64.79 دلار در هر بشکه ثبت شد.
 
کارشناسان از این‌که در تابستان قیمت نفت به بالای 70 دلار برسد، تعجب نمی‌کنند. نفت برنت، معیار جهانی قیمت نفت برای نخستین بار از میانه ماه نوامبر به بالای 71 دلار در هر بشکه رسیده است.

 

 

*تحریم‌ها و قطع برق به ونزوئلا ضربه می‌زند

درحالی‌که لیبی در مرکز توجه بازار قرار دارد، اما آشفتگی در ونزوئلا مشکل واقعی در بازار نفت را رقم خواهد زد. به دلیل تحریم‌های امریکا علیه شرکت نفتی دولت ونزوئلا  PDVSA، این کشور دچار مشکل شده است.

ایالات‌متحده در سه هفته پایانی منتهی به ماه مارس واردات نفت از ونزوئلا را به صفر رساند. این کاهش شدید واردات هفتگی در حدود 600 هزار بشکه در روز، قبل از اعمال تحریم‌ها در اواخر ماه ژانویه شروع‌شده بود.

ایالات‌متحده از سال 1973 تابه‌حال، هیچ ماهی را بدون واردات نفت از ونزوئلا سپری نکرده بود. خروجی نفت ونزوئلا با قطعی برق سرتاسری به بحران انسانی در این کشور اضافه شد.

در همین حال، سرمایه‌گذاران چشم به دولت امریکا دوخته‌اند که درباره تحریم‌های ایران چه تصمیمی می‌گیرد و آیا معافیت‌های نفتی دوباره تمدید می‌شود یا خیر؟ این معافیت‌ها تابستان گذشته اعلام و باعث شد بازار اشباع شود و قیمت نفت وارد بازار خرسی شود.

اوپک و متحدانش در ماه ژوئن در وین با یکدیگر ملاقات خواهند کرد و احتمالاً پیروز بازار خواهند بود. کاهش تولید این گروه در مدت کوتاهی باعث افزایش قیمت نفت شد. عربستان سعودی در این میان تهاجمی عمل کرد. صادرکننده پیشرو نفت جهان، صادرات محصولات خود به امریکا را به‌شدت کاهش داد تا نشان دهد به تعهد خود برای تعادل بازار پایبند است.

 
 
 
*بحران امنیتی جدی
 
در روزهای اخیر، درگیری‌ها در لیبی افزایش‌یافته است. این موضوع می‌تواند تولید روزانه 1.3 میلیون بشکه را در معرض خطر قرار دهد. اواخر هفته نیروهای وابسته به ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش تحت حمایت دولت حاکم بر شرق لیبی، کنترل فرودگاه بین‌المللی طرابلس در غرب این کشور را از دست دادند.
 
خروجی نفت لیبی سال‌ها به دلیل وجود جنگ‌های داخلی کاهش‌یافته است. اما تولید در ماه‌های اخیر با افزایش مواجه شده بود. البته این موضوع روی عرضه واقعی هنوز تأثیر نداشته است، اما معامله گران نفت درحال رصد وضعیت هستند.
 
کارشناسان حوزه نفت معتقدند بازار تغییرپذیر است. اگر عرضه نفت لیبی با مشکل مواجه شود، قیمت نفت به‌راحتی می‌تواند 5 تا 10 دلار از سطح فعلی بیشتر شود.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار نفت
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *