RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

هنوز هیچ شفاف سازی درباره ادغام ۵ بانک در بانک سپه صورت نگرفته است

بلاتکلیفی سرمایه گذاران و سهامداران با ادغام بانک ها

۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲کد خبر: 272557
ایستانیوز:مسعود خوانساری روز گذشته در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: انتظار ما از دولت این است که درباره شبهاتی که درباره ادغام ۵ بانک در بانک سپه به وجود آمده است، شفاف‌سازی کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی طبق مصوبه روز 11 اسفند ماه شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی قرار است 5 بانک‌ انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام ‌شوند که هنوز در این ارتباط هیچ گونه شفاف سازی صورت نگرفته است و همین موضوع هم سوالات و البته نگرانی های بسیاری را برای سهامداران و سرمایه گذاران این بانک ها به وجود آورده است. در این بین حتی باوجود گذشت دو هفته از تصویب مصوبه ادغام بانک ها هنوز مدیران این بانک ها هم جزییات کاملی از اتفاقاتی که قرار است رخ دهد را اعلام نکرده اند و آن چه باعث نگرانی سرمایه گذاران این بانک ها شده است انتشار اخباری منفی بر زیان ده بودند آن ها است.
 
روز گذشته و باتوجه به شبهات و نگرانی هایی که در جامعه به وجود آمده است، مسعود خوانساری روز گذشته در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: انتظار ما از دولت این است که درباره شبهاتی که درباره ادغام 5 بانک در بانک سپه به وجود آمده است، شفاف‌سازی کند. بحث‌هایی وجود دارد و اعلام می‌شود که این بانک‌ها که قرار است ادغام شوند زیان ده بوده‌اند و در بیلان آن‌ها ضرر نشان داده می‌شود و حالا قرار است ادغام شوند؛ درخواست ما این است که بانک مرکزی در این خصوص شفاف و روشن اظهارنظر و اعلام کند که آیا این بانک‌ها سود ده بوده‌اند و یا زیان ده؟ و اگر قرار است دولت ضرر و زیان آن‌ها را تأمین کند، از چه منبعی هست آیا قرار است مجدد مثل مؤسسات مالی و اعتباری از پول مردم این زیان‌ها جبران شوند یا اینکه اصلاً بحث ضرر و زیان مطرح نیست؟ من فکر می‌کنم برطرف کردن این شبهات در ذهن و افکار عمومی یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه است و خواسته بخش خصوصی و فعالان بخش خصوصی هم است.»
 
البته چند روز پیش عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره ادغام بانک ها گفته بود: «حفظ حقوق مشتریان و شهروندان باید در اولویت بانک سپه و بانک‌های ادغام‌شونده باشد.» اما او اما اشاره‌ای به حقوق سهامداران این بانک‌ها نکرد و نگفت که تکلیف سهامداران این بانک‌ها چه خواهد شد.
 
همچنین شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در توضیحی درباره تعیین وضعیت دارایی سهامداران این بانک‌ها ارایه کرد و گفت که مجوز انتقال سهام افرادی که سهامدار بانک‌های ادغام‌شده در بانک سپه هستند با نظر شورای بورس دریافت شده است. «این سهام با حداکثر قیمت اسمی یا قیمت قبل از بسته شدن منتقل می‌شود و هر شخصی که تمایل داشته باشد سهم خود را می‌تواند به نهادهای دارای مجوز منتقل کند. این فرم‌ها در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد و آنان با اختیارات خودشان می‌توانند سهام خود را واگذار کنند و اگر تمایل نداشته باشند باید منتظر کار کارشناسی دادگستری باشند که درخصوص سود و زیان این بانک‌ها بررسی‌های لازم را انجام دهد و تصمیم‌گیری کند.» او همچنین گفت: « اگر افرادی شکایت داشته باشند قوه قضاییه شعبه‌ای را انتخاب می‌کند که این افراد می‌توانند برای شکایات خود به آن مراجعه کنند. او اما مشخص نکرد نهاد‌های دارای مجوز چه نهاد‌هایی هستند و اگر سهامداران در نتیجه ارزشگذاری‌های انجام‌شده دچار زیان شوند چه‌کسی زیان آنها را پوشش خواهد داد.»
 
البته ادغام بانک های نظامی در اصل از اسفند سال گذشته کلید خورده بود. 22 اسفند سال 96 معاون نظارت بانک مرکزی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر در خصوص ساماندهی و سرانجام دیگر موسسات مالی و اعتباری گفته بود: همان طور که انتظار می رفت روند ادغام دو موسسه اعتباری «ثامن» و «مهراقتصاد» با بانک انصار با هدف ایجاد بانکی بزرگ تر و کارآمدتر، به پایان رسید و این بانک از سال آتی شروع به کار خواهد کرد. در بسیاری از کشورها، ارتش ها دارای بانک هستند تا به پرسنل آن ها و خانواده هایشان خدمات ارائه کنند به نحوی که در بعضی موارد، کشورهایی که نیروهای مسلح، فعالیت برون مرزی دارند با بانک های دیگر کشورها تفاهم هایی امضاء می کنند تا ارائه خدمات به پرسنل به بهترین نحو انجام گیرد. در کشور ما هم نیروهای مسلح به تناسب گستردگی، دارای بانک ها و موسسات اعتباری هستند و در حیطه وظایف  تعیین شده به فعالیت ادامه می دهند، هرچند که این بانک ها و موسسات اعتباری به لحاظ سرمایه و انواع خدمات ارائه شده کوچک ارزیابی می شوند. به همین دلیل ضروری به نظر می رسید از ترکیب آن ها  بانکی واحد، با ثبات و سلامت مالی بالاتر شکل گیرد تا خدماتی بهتر به خانواده نیروهای مسلح ارائه شود.
معاون نظارت بانک مرکزی ادامه داد: براساس همین سیاست مقرر شد در سال های 1396 و 1397 وضعیت این موسسات و بانک ها و نحوه ادغام آن ها ارزیابی شود. در نهایت هم امسال این نتیجه حاصل شد که بانک انصار و دو موسسه مهر اقتصاد و ثامن به محوریت بانک انصار ادغام شوند و در سال آتی هم سه بانک و موسسه اعتباری باقی مانده یعنی حکمت، قوامین و کوثر هم به بانکی واحد بدل خواهند شد. ضمن این که بر اساس این برنامه مقرر شده در چشم اندازی دورتر این دو بانک هم ادغام و به بانکی بزرگ تر و کارآمدتر تبدیل شوند.»

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *