RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

در مراسم بهره برداری از سامانه جامع تسویه معاملات بورس های کالایی عنوان شد:

حرکت کشتی بازار سرمایه در مسیر شفافیت

۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰کد خبر: 272396
ایستانیوز:صبح امروز (سه شنبه بیستم اسفند ماه)، مراسم بهره برداری از سامانه جامع تسویه معاملات بورس های کالایی با حضور دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در این مراسم سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران عنوان کرد: بازار سرمایه خود برای کشور یک سرمایه با ارزش است و اکنون پس از نیم قرن فعالیت به بلوغ رسیده است. امیدوارم از ظرفیت این ثروت ملی به درستی استفاده شود.
 
وی ادامه داد: سامانه تسویه معاملات بورس های کالایی یک اقدام جمعی بود و با کمک ارکان بازار سرمایه و شرکت سپرده گذاری مرکزی به ثمر نشست.
 
حسینی ابراز امیدواری کرد این سامانه مسیر داد و ستد در بازار سرمایه را تسهیل کند و ادامه داد: حوزه آی تی به افزایش سرعت، شفافیت و دقت منتهی می شود و ابزاری برای نظارت و جلوگیری از تخلف، فساد و رانت است. شفافیت ساختاری بازار سرمایه همواره مزیت آن بوده و با توسعه فضای آی تی به این مزیت افزوده شده است.
 
مدیر عامل بورس انرژی در پایان با تاکید بر اینکه سازمان بورس در چند سال گذشته مسیرتازه ای را آغاز کرده، گفت: سکاندار سازمان بورس کشتی بازار سرمایه را به سمت شفافیت بیشتر هدایت کرده و اکنون جای پای این نهاد ملی در اقتصاد کشور برجسته تر شده است.

 

همچنین در این مراسم مدیر عامل سمات، استفاده از آخرین مدل به روز شده حساب در اختیار یا حساب وکالتی و افزایش قابلیت مدیریت وجوه نقد برای مشتریان را از دستاوردهای مهم سامانه جامع تسویه معاملات بورس های کالایی  در بخش انرژی دانست.

حسین فهیمی گفت : اجرای پروژه  با یک فاز صفر تحلیل و مطالعات طراحی  به مدت ۴ ماه از پاییز سال گذشته شروع و در ادامه، فرآیند تولید و پیاده سازی طی ۱۲ ماه انجام شد .

وی افزود:  مراحل تولید نرم افزار نیز  با بیش از ۱۲۰ هزار نفر ساعت کار کارشناسی و با برگزاری بیش از ۱۰۰ جلسه کاری در شرکت سپرده گذاری مرکزی با محوریت معاونت عملیات ، مدیریت فناوری اطلاعات و همچنین شرکت سمات سامانه به عنوان بازوی فناوری این شرکت و با همکاری تیم های نوآور و شرکت های دانش بنیان کشور انجام شده است .

به گفته فهیمی، طراحی ماژولار نرم افزاری و سخت افزاری و معماری سرویس گرای سامانه موجب انعطاف پذیری و توسعه پذیری بسیار بالای آن شده است ؛ به طوری که به آسانی می توان بخش های جدید مطابق با نیازهای روز  بازار را به آن اضافه کرد .به این ترتیب، این سامانه قابلیت پشتیبانی از حجم بالای معاملات و اتصال کاربران متعدد را به صورت همزمان دارد.

مدیر عامل سمات با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم این سامانه استفاده از آخرین مدل به روز شده حساب در اختیار  یا حساب وکالتی و افزایش قابلیت مدیریت وجوه نقد برای مشتریان است و اولین بار به واسطه آن در بورس انرژی ایران قابل بهره برداری شد ، ادامه داد:   قبل تر استفاده از وجوه پیش پرداخت صرفا برای تایید یک سفارش انجام می شد و امکان عودت وجه تا پایان روز جاری وجود نداشت .

فهیمی اظهار داشت : تاخیر در محاسبه مبالغ تسویه واریز شده ، پراکندگی سامانه های مورد استفاده و ریسک عملیاتی بسیار بالای وضعیت قبلی از جمله مشکلات موجود در عملیات تسویه بود که با کمک این سامانه امکان تسویه معاملات بلافاصله پس از تایید ناظر بازار و همچنین پرداخت وجوه تسویه به صورت مستقیم در شبکه بانکی را خواهیم داشت .

وی یکی دیگر از مزایای توسعه نرم  افزار جدید را امکان رصد و کنترل تحویل کالا به خریدار و ارائه خدمات هرچه بهتر در حوزه پس از معاملات دانست و تاکید کرد: همچنین یکپارچه سازی فرایندها، ارائه داشبورد گزارش های مدیریتی بسیار پویا در سطوح مختلف، کاهش ریسک عملیاتی ، حذف فرآیندهای دستی، کنترل و تایید سیستمی و بهبود مدیریت ریسک اعتباری مشتریان از دیگر دستاوردهای این سامانه خواهد بود.

فهیمی در پایان خاطر نشان کرد: در خصوص ذینفعان بیرونی نیز با برگزاری جلسات متعدد با ایشان کانال های ارتباطی خوبی طراحی شده است . امکان برقراری ارتباط الکترونیکی با بانک های عامل از طریق درگاه بانکی سمات ( سپاس) از یکسو و ارکان دیگر بازار سرمایه از سوی دیگر ، شرکت های کارگزاری و نهادهای نظارتی از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سامانه انبارها از طریق وب سرویس طراحی و در مرحله بهره برداری است .

 

» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *