RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واگذاری پرسپولیس و استقلال پاک کردن صورت‌مسئله است

مصوبه ای که ۶۸ همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد

رشد ثابت و آهسته اقتصاد جهانی ادامه پیدا می کند

سهام پرسپولیس و استقلال معامله شد

دلیل اصلی رشد نقدینگی

نوسان بازار خودرو از کجا آب می خورد؟

محمدرضا نجفی منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب وکار اتاق تهران
۱۵:۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸کد خبر: 272320
ایستانیوز:بسیاری از واردکنندگان قطعات مور نیاز خودرو را وارد کرده اند اما گمرک براساس مقررات جدید این محموله ها را ترخیص نمی کند چراکه دریافت کد ۱۷ رقمی از بانک مرکزی پس از ثبت سفارش و دریافت ارز الزام ترخیص محموله هاست اما بانک مرکزی ارز لازم را تخصیص نمی دهد و کدی در در اختیار واردکنندگان قرار نمی گیرد.
 برای نوسان اخیر در بازار خودرو چند دلیل عمده ذکر شده و به نظر می رسد که تمام این عوامل در افزایش قیمت ناگهانی خودرو نقش داشته است. تمایل مردم به تبدیل ریال به کالای سرمایه ای، عدم تامین قطعات مورد نیاز خودروهایی که در انبار خودروسازان خاک می خورد و در نهایت کاهش تولید خودرو نسبت به سال گذشته به عنوان علت های افزایش قیمت خودرو در دوماه اخیر اعلام شده اما به نظر می رسد که افزایش حجم نقدینگی به عنوان عامل عمده گرانی در همه بازارها در این بین کمتر دیده شده است. حجم نقدینگی در اقتصاد ایران در سال جاری نسبت به سال 84، 28 برابر شده درحالیکه تولید ایران 28 برابر نشده است. با توجه به درصد رشد نقدینگی هر کالایی با تورم قابل توجه به فروش می رسد و البته تورم خودرو نسبت به دیگر کالاها طی این سال ها کمتر بوده است.  
 
میزان تولید خودرو در سال 97 نسبت به سال گذشته 40 درصد افت کرده است. بسیاری از واردکنندگان قطعات مور نیاز خودرو را وارد کرده اند اما گمرک براساس مقررات جدید این محموله ها را ترخیص نمی کند چراکه دریافت کد 17 رقمی از بانک مرکزی پس از ثبت سفارش و دریافت ارز الزام ترخیص محموله هاست اما بانک مرکزی ارز لازم را تخصیص نمی دهد و کدی در در اختیار واردکنندگان قرار نمی گیرد.
 
از سوی دیگر قرار بود بانک مرکزی برای پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان  یک وام ریالی و یک وام ارزی بپردازد.بر این اساس چهار هزار میلیارد تومان وام ریالی و 844 میلیون یورو وام ارزی در نظر گرفته شد که در هفته گذشته سه هزار و100 میلیارد تومان از وام ریالی پرداخت شده اما حتی یک یورو از وام ارزی پرداخت نشده است. نکته دیگر اینکه بانک مرکزی حاضر است ارز لازم برای واردات قطعه را بپردازد اما پس از 9 ماه واردکننده باید ارز را با نرخ روز به بانک مرکزی بازگرداند. این مطالبه بانک مرکزی هم به نوبه خود به مشکلات واردکنندگان قطعه دامن زده است.
 
تا زمانی که هماهنگی لازم بین بانک مرکزی، گمرک، قطعه سازان و خودروسازان به وجود نیاید، بازار خودرو نابه سامان خواهد بود. 20 تا 30 درصد از قیمت کنونی خودرو حباب است و معامله خودرو از سوی کسانی که برای خرید شخصی خود خودرو را نمی خرند به آشفتگی بازار دامن می زند. این در حالی است که ممکن است با تحولات آینده و اجرای تصمیم های جدید بانک مرکزی و گمرک قیمت خودرو کاهش پیدا کند و بسیاری از افرادی که نیاز واقعی به خودرو ندارند اما خودرو می خرند، متضرر خواهند شد.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *