RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

سلطه امریکا بر بازار نفت، خطرات زیست محیطی دارد

جایگاه عربستان در بازار نفت متزلزل شده است

۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸کد خبر: 272274
ایستانیوز:تا چند سال پیش، امریکا با منع قانونی برای صادرات نفت مواجه بود. در واقع با عرضه فراوان نفت در کشور، در سال ۲۰۱۵، کنگره تصمیم گرفت ممنوعیت ۴۰ ساله صادرات نفت را لغو کند. از آن زمان صادرات نفت به خارج از کشور همین طور رشد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، عربستان موقعیت خود در بازار نفت را از دست داده است. حالا این آمریکا است که رتبه بیشترین صادرات را از عربستان ربوده است. سی ان ان گزارشی در این باره منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، در حال حاضر، ایالات متحده از عربستان در صادرات نفت، میعانات گاز طبیعی و فرآورده های نفتی مانند بنزین پیشی گرفته است.
 
این نقطه عطف به لطف رونق شیل رخ داده است که ایالات متحده را تبدیل به صادرکننده اصلی نفت و میعانات گاز طبیعی در جهان کرده است. این در حالی است که از سال 1950 که عربستان صادرات نفت را آغاز کرده بود، چنین اتفاقی رخ نداده بود.
 
تحلیلگران این موضوع را قابل توجه عنوان می کنند و به گفته آنها ده سال پیش، هیچ کس فکر نمی کرد زمانی این اتفاق بیفتد.
 
این پیشرفت غیرمنتظره بازتاب این است که چگونه تکنولوژی توانسته چشم انداز انرژی جهان را تغییر دهد. نوآوری در حفاری موجب شده است که حجم وسیعی از منابع نفت و گاز طبیعی در میدان نفتی شیل در تگزاس، داکوتای شمالی و دیگر مناطق آمریکا به دست آید.
 
با رهبری شیل، تولید نفت ایالات متحده به بالاترین سطح در دو دهه گذشته رسیده است. در حال حاضر امریکا بیشتر از هر کشور دیگری از جمله روسیه و عربستان نفت تولید می کند. رونق شیل به طرز باورنکردنی باعث افزایش تولید نفت امریکا شده است.
 
تا چند سال پیش، امریکا با منع قانونی برای صادرات نفت مواجه بود. در واقع با عرضه فراوان نفت در کشور، در سال 2015، کنگره تصمیم گرفت ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت را لغو کند. از آن زمان صادرات نفت به خارج از کشور همین طور رشد کرد.
 
در خلیج Coast، رقابت برای ساختن امکاناتی که بتواند جوابگوی تقاضای خارجی برای نفت خام ایالات متحده باشد، در حال افزایش است. سوخت های فسیلی بیش از حد امریکا باعث شده است که مشتریان زیادی در آسیا مشتاق به خرید باشند.  
 
*سلطه نفت
 
در حال حاضر عربستان سعودی روزی 7 میلیون بشکه نفت خام به همراه 2 میلیون بشکه میعانات گاز طبیعی و فرآورده های نفتی صادر می کند. در مقایسه، امریکا روزی 3 میلیون بشکه نفت خام و 5 میلیون بشکه میعانات گاز طبیعی و فرآورده های نفتی صادر می کند.
 
حوزه تگزاس، مرکز مهمی برای رونق نفت شیل است. پیشرفت تکنولوژی باعث شده که شرکت ها با هزینه های کمتر و کمتر، سود بیشتری به دست آورند.
 
این هفته ExxonMobil اعلام کرد که افزایش تولید در حوزه تگزاس می تواند به طور متوسط بازده بیش از 10 درصدی داشته باشد، حتی اگر قیمت 35 دلار در هر بشکه برسد. اکسون موبیل قصد دارد تا سال 2024، روزان بیش از یک میلیون بشکه نفت در حوزه تگزاس تولید کند.
 
تولید سود فزاینده شیل و اشتیاق جهانی برای نفت سبک و بنزین می تواند باعث شود تا طی چند سال آینده بازار نفت تحت سلطه امریکا قرار گیرد.  
 
اما تولید نفت امریکا اصلا به نفع جهان و محیط زیست نیست. در واقع تسلط امریکا بر انرژی خطرات زیست محیطی به همراه دارد. طبق گزارش های بین المللی، توسعه میادین نفت و گاز جدید امریکا می تواند آلودگی کربنی معادل 1000 نیروگاه با سوخت زغال سنگ ایجاد کند.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:عربستان، سوخت، آمریکا
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *