RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

آیا مشتری برای نفت ایران در پنجمین عرضه پیدا خواهد شد؟

طلای سیاه به دنبال مشتری در تالار بورس

۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴کد خبر: 271181
ایستانیوز:معمولاً در دنیا دولتی‌ها وارد بورس نمی‌شوند. همیشه اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی وارد بورس می‌شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی که دو دوره از عرضه نفت در بورس انرژی بدون مشتری به پایان رسیده است و در دو دوره مشتریان خریدهایشان را انجام داده اند، هفته آینده قرار است برای پنجمین بار نفت در بورس عرضه شود. ساعتی قبل شرکت ملی نفت ایران در اطلاعیه ای اعلام خبر از عرضه نفت در تاریخ 29 بهمن ماه داد که شرایط آن مشابه عرضه دور چهارم است. همچنین پیش پرداخت ۶ درصد و امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی از ویژگی های این عرضه است و خریداران برای تسویه حساب از زمان بارگیری ۹۰ روز فرصت پرداخت خواهند داشت. در این نوبت از عرضه قرار است یک میلیون بشکه نفت خام سبک با حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه و قیمت پایه ۵۶ دلار و ۸۱ سنت برای هر بشکه به خریداران احتمالی ارائه شود. در دور قبلی که خریداری برای عرضه پیدا نشد قیمت پایه هر بشکه ۵۶.۲۴ دلار اعلام شده بود. البته یکم و 15 بهمن سال جاری که نفت خام سبک برای سومین و چهارمین بار در بورس انرژی به میزان یک میلیون بشکه عرضه شد، در نهایت مشتری نداشت و معامله‌ای در این راستا صورت نگرفت.
 
عرضه هفته آینده نفت در بورس در شرایطی صورت می گیرد که مسئولان بورس در دو دور گذشته پیش بینی می کردند به دلیل کاهش قیمت جهانی، امکان پرداخت ریالی نفت خریداری شده و همچنین دوره زمانی سه ماهه بازپرداخت ( در دور اول و دوم 60 روز بود)، مشتریان متعددی برای خرید نفت صف بکشند که این گونه رقم نخورد و خریداری پیدا نشد.
 
طبق پیش‌بینی فعالان حوزه بورس، چند شرکت بازرگانی زیرمجموعه بانک‌ها و چند شرکت حقوقی غیر بورسی ازجمله خریداران نفت خام در بورس انرژی هستند اما به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ازنظر این سازمان، اطلاعات مشتریان تا لحظه آخر محرمانه است و اعلام نخواهد شد. شاپور محمدی گفت اطلاعات کسانی که در تابلو معاملات برای خرید نفت خام رقابت می‌کنند را محرمانه حفظ خواهیم کرد، چراکه یکی از وظایف اصلی بازار سرمایه حفظ اطلاعات مشتریان است. اطلاعات تمامی کسانی که در دنیا نفت می‌خرند صیانت خواهد شد و این‌یک روال قانونی است که در مورد سهام‌داران هم این روال را حفظ کرده‌ایم. با توجه به اینکه تمرکز اصلی دور دوم تحریم‌های آمریکا روی صادرات نفت و روابط مالی و بانکی ایران است؛ دولت قصد دارد باعرضه نفت در بورس شرایطی را فراهم کند که بخشی از کاهش صادرات جبران و بخش خصوصی وارد صادرات نفت شود. طرح عرضه نفت خام در بورس در سال‌های گذشته بارها مطرح شد اما ناکام ماند تا سرانجام در تیرماه امسال با حمایت دولت و تأکید معاون اول رییس جمهوری این طرح کلید خورد و در آبان امسال، اجرایی شد.
 
در این بین رضا پدیدار تحلیل‌گر ارشد حوزه انرژی و رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران بر این باور است که دلیل فروش نرفتن نفت خام در بورس برخی محدودیت‌هاست. پدیدار  گفت: معمولاً در دنیا دولتی‌ها وارد بورس نمی‌شوند. همیشه اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی وارد بورس می‌شوند. من فکر می‌کنم هنوز به بخش خصوصی ایران این فرصت داده نشده است که بتواند از توانمندی‌های خودش استفاده کند. در واقع هنوز اعتماد بین فعالان بخش خصوصی و اداره کنندگان بورس و عرضه کننده یک طرفه ایجاد نشده و به همین دلیل این بخش‌ها نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند. فراهم شدن زیرساخت به این معنی است که سازمان بورس کارگزاری خود را توسعه دهد. فعالان اقتصادی و افرادی که از منظر کارگزاری و یا متقاضی (مصرف کننده نهایی) وارد بورس می‌شوند، باید خط اعتباری داشته باشند.»



برچسب‌ها:تالار بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *