RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ریال یکماهه ۲۵ درصد بی ارزش شد

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

افزایش قیمت و تغییر مدیریت سوخت در کمیسیون تلفیق رد شد

بنزین بازهم به بن‌بست رسید

۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۹کد خبر: 270591
ایستانیوز:بر اساس تحقیقی که اتاق بازرگانی تهران تهیه‌کرده است: « برای تأمین یارانه بنزین به صادرات روزانه ۴۵ هزار بشکه نفت و برای تأمین یارانه کالاهای اساسی نیز به صادرات روزانه ۴۷۵ هزار بشکه نفت نیاز داریم.»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی که تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را به کمیسیون تلفیق ارائه داده بودند که طبق آن یارانه بنزین از سال آینده بین تمام مردم به‌صورت مستقیم و برابر تقسیم و در مقابل آن قیمت بنزین آزاد می‌شد (90 درصد فوب خلیج‌فارس)؛ عصر دیروز اعضا کمیسیون تلفیق این طرح و هرگونه طرح دیگری که منجر به افزایش قیمت بنزین در سال آینده می‌شد را رد کردند. این اتفاق به این معنی است که سال آینده هیچ تغییری در روش کنونی تخصیص یارانه بنزین نخواهیم داشت و قیمت هم افزایش پیدا نخواهد کرد. سید علی ادیانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به دریافت حدود ۴۰ پیشنهاد درباره قیمت سوخت و سهمیه‌بندی گفته است: «هیچ‌کدام از پیشنهادها در این کمیسیون رأی نیاورد. کمیسیون تلفیق پس از دریافت پیشنهادهای کارشناسان و نمایندگان مجلس به این نتیجه رسید که مصوبه‌ای درباره افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین برای سال آینده نداشته باشد. البته دولت اختیار دارد که اگر در سال ۹۸ به جمع‌بندی برسد، اصلاحات خود را انجام دهد، اما در قانون بودجه سال ۹۸ تا آنجا که کمیسیون تلفیق تصمیم گرفته هیچ مصوبه‌ای درباره سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.»
 
سال گذشته هم در جریان بررسی لایحه بودجه اکثر نمایندگان مجلس با هر تغییری درزمینهٔ قیمت سوخت و سهمیه‌بندی مخالف کردند و این در حالی است که کارشناسان انرژی اصلاح قیمت‌ سوخت را به نفع اقتصاد کشور می‌دانند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در سال‌های گذشته پرداخت یارانه بسیار سنگین دولت به سوخت و افرادی که خودرودارند علاوه بر اینکه به افزایش مصرف در کشور دامن زده است فضای بسیار مناسبی هم برای قاچاق گسترده بنزین که گفته می‌شود روزانه حدود 40 میلیون لیتر است، فراهم کرده.
 
بر اساس تحقیقی که اتاق بازرگانی تهران تهیه‌کرده است: « برای تأمین یارانه بنزین به صادرات روزانه 45 هزار بشکه نفت و برای تأمین یارانه کالاهای اساسی نیز به صادرات روزانه 475 هزار بشکه نفت نیاز داریم به‌عبارت‌دیگر برای تأمین یارانه ارزی بنزین و کالاهای اساسی درمجموع به صادرات روزانه 900 هزار بشکه نفت باقیمت 75 دلار بر بشکه نیاز خواهیم داشت.»
 
رئیس اتاق تهران اواخر مهرماه در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران با ابراز نگرانی از شرایط تخصیص یارانه بنزین و آسیب‌های آن به اقتصاد کشور گفت:« در حال حاضر حدود 90 میلیون لیتر سوخت بنزین هزارتومانی در کشور مصرف می‌کنیم که اگر قیمت آن را با دلار 12 هزارتومانی در نظر بگیریم می‌شود 7 سنت در صورت که در نزدیک‌ترین کشورهای اطراف ما یعنی عراق و افغانستان به ترتیب بنزین با 63 سنت و 73 سنت عرضه می‌شود و تنها کشوری که باقیمت پایین‌تر از ما در جهان بنزین عرضه می‌کند؛ ونزوئلا هست که قیمت بنزین در آن حدود 2 سنت است.»
 
او در ادامه گفت:« ما باید تصمیم‌گیری درباره بنزین را هر چه زودتر انجام دهیم و به نتیجه‌های بسیار خوبی خواهیم رسید. قبلاً سهمیه بنزین را بر اساس ماشین می‌دادیم ولی پیشنهاد ما این است که بنزین را حتماً به فرد بدهیم؛ آمارهایی که ما استخراج کرده‌ایم نشان می‌دهد  بین دهک‌های یک تا 10، دهک اولی بیش از 25 برابر دهک آخری از یارانه بنزین استفاده می‌کند، دهک اول 1.1 استفاده می‌کند از یارانه بنزین و دهک 10، 25.6؛ که این اصلاً عادلانه نیست و با توجه به همین بهتر است به‌جای اینکه بنزین را به وسایل نقلیه بدهیم به سرانه مردم بدهیم. باید بنزین را آزاد کنیم و از این راه می‌توانیم 4 میلیارد دلار یعنی حدود 20 میلیون لیتر صادرات بنزین به کشورهای همسایه باقیمت 50 سنت در روز داشته باشیم. این طرح می‌تواند درآمد ریالی به همراه داشته باشد و خیلی از بدهی‌های دولت به پیمانکاران، بانک‌ها و... پرداخت شود. نکته مهم این است که هرچه زودتر تصمیم‌گیری شود، قطعاً به نفع اقتصاد خواهد بود و جلوی قاچاق گرفته می‌شود.» البته مهم‌ترین مانع پیش روی مسئولان برای تصمیم‌گیری در ارتباط باقیمت سوخت نگرانی از اثرات منفی آن روی بخش‌های دیگر اقتصاد ازجمله افزایش قیمت‌ها، جهش تورم و شکل‌گیری اعتراضات مردمی هستند.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:قیمت بنزین
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *