RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

مدیرکل روابط عمومی سازمان مالیاتی:

اطلاعات بانکی بیمه‌ها، بورس و گمرک برای مبارزه با فرار مالیاتی اخذ می‌شود

۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۷کد خبر: 270480
ایستانیوز:مدیرکل روابط عمومی سازمان مالیاتی با اشاره به تامین اطلاعات به عنوان مهم‌ترین مطالبه امروز نظام مالیاتى نوشت: اطلاعات منحصر به فردی به منظور مبارزه با فرار مالیاتی اخذ می‌شود که می‌توان به اطلاعات بانک‌ها، بیمه‌ها، بورس و گمرک، اشاره کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، غلامرضا قبله‌ای مدیرکل روابط عمومی و فرهنگ سازی سازمان امور مالیاتی در یادداشتی با اشاره به تامین اطلاعات، مهمترین مطالبه امروز نظام مالیاتى نوشت: تامین اطلاعات مورد نیاز نظام مالیاتی کشور همواره از مهمترین برنامه‌های نظام اقتصادی کشور بوده است.
 
اطلاعات، بدون هیچ شک و شبهه‌ای، اساس کار در دنیای پیشرفته امروزی است تا به جایی که امروزه از قدرت اطلاعاتی به عنوان مهمترین قدرت نرم برای پیشبرد اهداف و مقاصد کشورها و دولت‌ها یاد می‌شود. نظام مالیاتی ایران به تاسی از این رویکرد، تحول در زیرساخت‌های نظام اطلاعاتی و بهره‌گیری از ظرفیت فناوری‌های نوین اطلاعاتی را در دستور کار خود قرار داده است.
 
به طوریکه این روزها بیش از هر زمان دیگر، شاهد اقتدار نظام مالیاتی و تحول و پویایی اقتصاد از طریق نفوذ هر چه بیشتر به لایه‌های پنهان اقتصاد و اشراف به جریانهای رسمی و غیررسمی مبادلات اقتصادی در کشور هستیم. طرح جامع مالیاتی با برخورداری از سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی متعدد، زمینه مساعدی برای ایجاد حجم انبوهی از اطلاعات مورد نیاز در خصوص مودیان مالیاتی و فعالیتهای اقتصادی آنها را فراهم کرده است.
 
در کنار این تحول، قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز ضمن شفاف‌سازی مبادلات اقتصادی در کشور، به تقویت این نظام اطلاعاتی کمک شایان توجهی کرده است. مودیان مشمول این قانون، به صورت فصلی، اظهارنامه مربوط به کلیه خرید و فروشهای خود در طی سه ماه را تهیه و همچنین مالیات بر ارزش افزوده آن دوره را محاسبه و به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت میکنند.
 
به موازات این دو اقدام ارزنده، برخی فعالان اقتصادی نیز مکلف به ارسال صورت معاملات فصلی به سازمان امور مالیاتی کشور هستند که این اطلاعات ارزنده نیز در بانک اطلاعاتی ویژهای که با نرم افزار یکپارچه مالیاتی (سنیم) مرتبط است، ذخیره می‌شود.
 
به طور کلی، پایگاه اطلاعات مودیان طرح جامع مالیاتی، قانون مالیات بر ارزش افزوده و صورت معاملات فصلی، سه رکن اساسی موتور تامین اطلاعات نظام مالیاتی به شمار می‌روند. با تکیه بر این سه رکن، اطلاعات مهم و جامعی در خصوص فعالیتهای اقتصادی مودیان به دست می‌آید که تصویر روشن و شفافی از اقتصاد کشور را ترسیم می‌نماید.
 
علاوه بر این اطلاعات، اطلاعات منحصر به فرد دیگری نیز به منظور مبارزه با فرار مالیاتی از دستگاههای ذیربط اخذ می‌شود که از مهمترین آنها می‌توان به اطلاعات مربوط به بانکها، بیمه‌ها، بورس، گمرک، مجوزهای فعالیت، قراردادها و ... اشاره کرد.
 
همچنین اطلاعات سامانه نقل و انتقال املاک نیز از سامانه‌های مهم طرح جامع مالیاتی است که اطلاعات مهمی در ارتباط با وضعیت مسکن و گردش مالی این حوزه را در اختیار سازمان و همچنین تصمیم گیران و برنامه‌ریزان اقتصادی کشور قرار می‌دهد.
 
بدیهی است کلیه عملیات دریافت، ثبت و پالایش اطلاعات یاد شده به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و با کمترین هزینه، این اطلاعات در فرایند تشخیص مالیات به کار گرفته میشود.
 
در حال حاضر سازمان امور مالیاتی کشور بزرگترین پایگاه اطلاعات اقتصادی کشور را در اختیار دارد. نظام جامع اطلاعات مالیاتی دستاورد بزرگی است که ماحصل آن، کاهش فرار مالیاتی، برقراری عدالت مالیاتی در جامعه، کاهش هزینه وصول مالیات، افزایش کارآیی نظام مالیاتی، افزایش درآمدهای دولت، شفافسازی اقتصاد و کمک به تثبیت سیاستهای اقتصادی و ایجاد یک منبع درآمدی باثبات و پایدار در کشور است. بر کسی پوشیده نیست، در شرایطی که اقتصاد کشور در معرض نوسانات متعدد ناشی از تحریمهای خارجی است، ایجاد یک منبع پایدار تامین مالی با تکیه بر اطلاعات شفاف و دقیق فعالان اقتصادی، یک ضرورت اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود. 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *