RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

گزارشی از تحولات زمستانی بازار املاک و مستغلات تهران

شتاب از بازار مسکن گرفته شد

۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۶کد خبر: 270386
ایستانیوز:بازار مسکن پایتخت در نخستین ماه از فصل زمستان امسال وارد مرحله جدیدی از رکود شده و گزارش بانک مرکزی نیز این مسئله را تائید می‌کند. در دی‌ماه امسال روند نزولی معاملات مسکن تهران تقریباً متوقف شده و دیگر خبری از رشد شدید قیمت هم نیست. در این ماه تعداد معاملات نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد افت کرده و افزایش قیمت در این یک ماه نیز ۲.۵ درصد بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،آمارها از توقف روند نزولی تعداد معاملات در بازار پایتخت حکایت دارند که می‌توان آن را تثبیت رکود در این بازار تلقی کرد. بر اساس تازه‌ترین آمارها، در دی‌ماه امسال مجموعاً 6 هزار و 721 قرارداد خریدوفروش در بازار مسکن تهران به ثبت رسیده که هرچند نسبت به ماه مشابه سال قبل 64.6 درصد کاهش دارد اما نسبت به ماه قبل فقط 1.4 درصد افت کرده است.
 
بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در دی‌ماه امسال، میانگین هر مترمربع زیربنای مسکونی در این ماه به 9 میلیون و 797 هزار و 300 تومان رسیده که نسبت به ماه قبل 2.5 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 90.8 درصد افزایش دارد.

 

حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در دی‌ماه سال 1397 حاکی از آن است که از مجموع 6 هزار و 721 واحد مسکونی معامله شده در این ماه، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 43.5 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

البته سهم واحدهای نوساز و با عمر ساخت کمتر از 5 سال به دلیل کاهش قابل‌توجه تولید مسکن در کشور و به‌تبع آن افت عرضه این واحدها در بازار نسبت به ماه مشابه در سال‌های قبل کاهش جدی را تجربه کرده و فقط در مقایسه با دی‌ماه سال قبال 6 درصد کمتر شده و در مقابل به سهم واحدهای با عمر ساخت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

منطقه 5 پیشتاز معاملات

بررسی توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در دی‌ماه سال 1397 حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 12.4 رصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 4 و 10 به ترتیب با سهم‌های 9.5 و 7.7 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

آمارها نشان می‌دهد درمجموع 71.3 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در دی ما سال جاری مربوط به 10 منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5،4،10،2،15،8،14،1،7 و 3) بوده و 12 منطقه باقی‌مانده 7.28 درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

تحولات زمستانی بازار مسکن

در دی‌ماه امسال، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 9 میلیون و 797 هزار و 300 تومان بوده که نسبت به ماه قبل 2.5 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 90.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 9 (معادل 109.1 درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه 12 (معادل 37.6 درصد) تعلق دارد.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 23 میلیون و 110 هزار تومان به منطقه 1 و کمترین آن معادل 4.2 میلیون تومان به منطقه 18 تعلق داشته است. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 106.8 و 69.9 درصد افزایش نشان می‌دهند.

 تحولات 10 ماهه بازار مسکن شهر تهران

تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در 10 ماهه سال 1397 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در 10 ماهه سال 1397 به 104 هزار 641 واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن 30.5 درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این دوره زمانی متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 7 میلیون و 762 هزار و 800 تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 66.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

سایر شاخص‌های آماری بازار معاملات مسکن

در دی‌ماه امسال، توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی 5 تا 6 و 6 تا 7 میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا هرکدام با سهم یکسان 10 درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند و دامنه‌های قیمتی 4 تا 5 و 7 تا 8 میلیون تومان هرکدام با سهم یکسان 8.3 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در این ماه، توزیع حجم معاملات به‌گونه‌ای بوده است که 58.7 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده‌اند.

همچنین بررسی توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در دی‌ماه سال 1397 نشان می‌دهد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای 60 تا 70 مترمربع معادل 14.4 درصد اختصاص داشته و درمجموع واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 مترمربع، 55.8 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش 150 تا 300 میلیون تومان با اختصاص سهم 17.7 درصدی، بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند و درمجموع در این ماه، حدود 48 درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 600 میلیون تومان اختصاص داشته است.

 تحولات اجاره‌بهای مسکن

بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران در دی‌ماه امسال، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران 19.9 درصد و در کل مناطق شهری 17.1 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد کرده است.

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *