RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

سومین عرضه نفت در بورس این بار ریالی

مشوق هایی برای فروش بورسی طلای سیاه

۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰کد خبر: 270105
ایستانیوز:کارشناسان معتقدند ۳ عامل کاهش قیمت جهانی نفت و عرضه آن به قیمت ۵۲.۴۲ در بورس، امکان پرداخت به صورت ریالی و در دوره سه ماهه همه مشوق هایی است که می تواند باعث استقبال خریداران از عرضه فردای نفت در بورس شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،نفت خام سبک ایران برای سومین بار فردا (ول بهمن) در بورس بین المللی انرژی تهران عرضه خواهد شد و خریداران می توانند دراین مرتبه پرداخت را علاوه بر دلار و یورو به ریال هم صورت دهند. قرار است در سومین عرضه یک میلیون بشکه نفت آن هم به قیمت پایه 52.42 دلار به فروش برسد که نسبت به اولین عرضه بیش از 22 دلار کاهش قیمت دارد و این به دلیل افت شدید قیمت جهانی است. در این دوره عرضه، در شرایطی قرار است به صورت ریالی (با نرخ سنا) هم مجاز شود که این اقدام مخالفان زیادی دارد؛ کسانی که معتقدند باتوجه به اینکه بخش اصلی درآمد ارزی کشور از فروش نفت است، باید فروش در بورس انرژی هم به صورت ارزی انجام شود و فروش نفت به صورت ریالی مصداق خروج سرمایه از کشور است زیرا خریداران می توانند نفت و یا تولیداتشان از آن در پالایشگاه ها و... را به صورت ارزی صادر کنند. در دو دوره قبلی عرضه نفت در بورس خریداران می بایست مبلغ را 20 درصد به صورت ریالی و 80 درصد به صورت ارزی، پرداخت می کردند.  
 
براساس اعلام مدیرعامل بورس انرژی دوره تسویه حساب معاملات نسبت به دو دوره قبلی از ۶۰ به ۹۰ روز افزایش یافته است. در این میان کارشناسان معتقدند 3 عامل کاهش قیمت جهانی نفت و عرضه آن به قیمت 52.42 در بورس، امکان پرداخت به صورت ریالی و در دوره سه ماهه همه مشوق هایی است که می تواند باعث استقبال خریداران از عرضه فردای نفت در بورس شود.
 
ششم آبان امسال برای اولین بار یک میلیون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه و عملا بورس نفتی شد که در نهایت سه خریدار، ۲۸۰ هزار بشکه نفت را به قیمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت خریدند. در ادامه عرضه نفت در بورس انرژی ۲۰ آبان ماه هم ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک ایران برای دومین به قیمت هر بشکه ۶۴.۹۷ دلار به فروش رسید. در نتیجه قیمت هر بشکه نفت در بورس ایران تقریبا ۱۰ دلار نسبت به بار اول کاهش یافت.
 
 در شرایطی قرار است فردا برای سومین بار نفت خام در بورس عرضه شود که چند هفته پیش مدیرعامل بورس انرژی اعلام کرده بود که برخی از کشورها از طریق سفارتخانه‌هایشان به دنبال کسب اطلاعات درباره خرید نفت از بورس انرژی هستند. به گفته سید علی حسینی شماری از شرکت‌های خارجی نیز به‌طور مستقیم برای رایزنی برای خرید نفت مراجعه و حتی کد معاملاتی نیز دریافت کرده‌اند. با توجه به این حرف های مدیرعامل بورس انرژی باید دید که آیا در زمان سومین عرضه پای شرکت های خارجی هم به بورس باز خواهد شد. البته به اعتقاد کارشناسان موانع بسیاری پیش روی خرید نفت از سوی شرکت‌های خارجی و حتی کشورهای دیگر از طریق بورس انرژی وجود دارد که مهم‌ترین آن نقل و انتقالات مالی و بانکی است. طبق قانون هر مشتری برای اعلام خرید در روز عرضه باید ابتدا 10 درصد مبلغ اولیه خرید را به‌حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کند ولی ازآنجایی‌که شرکت‌های خارجی با توجه به تحریم‌های آمریکا این امکان را ندارند به نظر می‌رسد که شرایط خرید نفت از سوی آن‌ها فراهم نباشد مگر اینکه تمهیداتی در این زمینه سنجیده شود.
 
طبق پیش‌بینی فعالان حوزه بورس، چند شرکت بازرگانی زیرمجموعه بانک‌ها و چند شرکت حقوقی غیر بورسی ازجمله خریداران نفت خام در بورس انرژی هستند اما به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ازنظر این سازمان، اطلاعات مشتریان تا لحظه آخر محرمانه است و اعلام نخواهد شد. شاپور محمدی گفت اطلاعات کسانی که در تابلو معاملات برای خرید نفت خام رقابت می‌کنند را محرمانه حفظ خواهیم کرد، چراکه یکی از وظایف اصلی بازار سرمایه حفظ اطلاعات مشتریان است. اطلاعات تمامی کسانی که در دنیا نفت می‌خرند صیانت خواهد شد و این‌یک روال قانونی است که در مورد سهام‌داران هم این روال را حفظ کرده‌ایم. با توجه به اینکه تمرکز اصلی دور دوم تحریم‌های آمریکا روی صادرات نفت و روابط مالی و بانکی ایران است؛ دولت قصد دارد باعرضه نفت در بورس شرایطی را فراهم کند که بخشی از کاهش صادرات جبران و بخش خصوصی وارد صادرات نفت شود. طرح عرضه نفت خام در بورس در سال‌های گذشته بارها مطرح شد اما ناکام ماند تا سرانجام در تیرماه امسال با حمایت دولت و تأکید معاون اول رییس جمهوری این طرح کلید خورد و در آبان امسال، اجرایی شد.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس انرژی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *