RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

سهم مناطق نفت خیر از صادرات نفت افزایش یافت

وابستگی بودجه سال آینده به نفت چقدر است؟

۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴کد خبر: 269828
ایستانیوز:ارزش کل صادرات نفت خام و فروش داخلی میعانات گازی به‌ ترتیب ۳۰.۴۹ و ۲.۵۳ میلیارد دلار و مجموع این دو عدد ۳۳.۰۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
به گزارش گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مجموع منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی، خالص صادرات گاز طبیعی و فروش داخلی میعانات گازی برابر 36/47 میلیارد دلار است. همچنین بررسی لایحه نشان می دهد میزان صادرات نفت‌خام، روزانه 1/54 میلیون بشکه با قیمت هر بشکه 54/1 دلار در نظر گرفته شده است و این درحالی است که آمریکا با افزایش تحریم ها به دنبال کاهش صادرات نفت ایران و کاهش درآمدهای نفتی کشور است.
 
طبق لایحه بودجه فروش داخلی میعانات گازی، 135/0 میلیون بشکه در روز، با احتساب تخفیف 5 درصد نسبت به قیمت صادرات (51.4 دلار) لحاظ شده است. با این حساب ارزش کل صادرات نفت خام و فروش داخلی میعانات گازی به‌ ترتیب 30.49 و 2.53 میلیارد دلار و مجموع این دو عدد 33.02 میلیارد دلار برآورد می‌شود. ارزش خالص صادرات گاز 3.45 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. منابع بودجه عمومی دولت از منابع نفتی در لایحه (بدون اضافه کردن سقف دوم بودجه)، 24.40 میلیارد دلار (معادل 1425 هزار میلیارد ریال) برآورد شده است.
 
بر‌اساس ردیف‌ 31705 در مرحله اول هیچ‌ گونه برداشتی از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته نشده است، اما طبق بند «ب» ماده‌واحده، یکی از محل‌های تأمین منابع اعتبارات این بند، (مبلغ 400 هزار میلیارد ریال) صندوق توسعه ملی معرفی شده است. با فرض اضافه کردن سقف دوم، درآمد منابع نفتی لایحه بودجه سال 1398 به 1825 هزار میلیارد ریال می‌رسد و نسبت به عدد متناظر آن در قانون بودجه سال 1397، حدود 41/7 درصد رشد خواهد داشت. لذا وابستگی بودجه به نفت از 33/3 درصد در قانون بودجه سال 1397 به 40/8 درصد در لایحه بودجه سال 1398 افزایش می‌یابد.
 
مراجعه به پیوست 3 لایحه بودجه سال 1398 کل کشور گویای این واقعیت است که در بخش مصارف شرکت ملی نفت ایران، حدود 811 هزار میلیارد ریال بابت بازپرداخت وام‌ها و 512 هزار میلیارد ریال بابت سرمایه‌گذاری در این شرکت در نظر گرفته است. اما در مجموع منابع مطمئنی برای شرکت پیش‌بینی نشده است. در نتیجه عملیاتی شدن این میزان از سرمایه‌گذاری و حتی بازپرداخت بدهی‌های شرکت، نیازمند بازنگری جدی در بودجه سال بعد شرکت ملی نفت ایران است. علاوه براین ها یکی از موضوعات مهم بودجه بخش نفت به سهم مناطق نفت خیر اختصاص دارد که در ردیف 210109: سهم مناطق محروم و نفت خیز از صادرات نفت خام (3 درصد) به مقدار 55020 میلیارد ریال درج شده است. این رقم در قانون بودجه سال 1397 کل کشور 50800 میلیارد ریال بود و مقایسه این دو رقم، نرخ رشد 3/8 درصدی را نشان می دهد.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بودجه 98
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *