RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

در معاملات فرابورس مشخص شد

ارزش دو درصدی معاملات اختراع در بازار دارایی فکری

۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۹/۲۷کد خبر: 268561
ایستانیوز:با توجه به حجم بالای ثبت اختراعات و طرح‌های صنعتی در اداره ثبت اختراعات و یا ثبت مالکیت‌های صنعتی و علایم تجاری، بازار دارایی‌های فکری فرابورس هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی برای تأمین مالی از این طریق فراهم کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) ، بازار دارایی فکری فرابورس در جدیدترین معامله خود شاهد فروش یک اختراع دیگر تحت عنوان «تولید ماست غنی‌شده با استرول‌های گیاهی برای کاهش کلسترول بدن» به ارزش 9 میلیارد و 100 میلیون ریال بود تا به این ترتیب هفتمین اختراع از درگاه این بازار به فروش برسد.
 
زمزمه‌های تشکیل بازار دارایی فکری به عنوان یکی از بازارهای نوظهور فرابورس ایران در حالی از سال 1391 شنیده شد که در حال حاضر فهرست عرضه‌های بازار دارایی فکری به 299 دارایی فکری اعم از 286 اختراع، 10 طرح صنعتی و 3 علامت تجاری در صنایع مختلف همچون شیمیایی و پلیمر، سلامت، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، رنگ و رزین، لوازم خانگی، صنایع دارویی و غیره رسیده است.
 
با وجود همکاری چندین شرکت مشاوره عرضه اعم شرکت‌های تأمین سرمایه، مشاور سرمایه‌گذاری و کارگزاری با بازار دارایی فکری، اما ارزش این بازار نتوانسته طی دستکم چهار سال اخیر توسعه چندانی یابد.
 
در حال حاضر ارزش فروش هفت اختراع معامله شده در این بازار از ابتدای شروع فعالیت آن تا به امروز از 5 میلیارد و 275 میلیون تومان فراتر نرفته است.این رقم در مقایسه با ارزش معاملات روزانه سهام و سایر اوراق مالی فرابورس حدود 2 درصد است.
 
اطلاعات دریافتی از فرابورس ایران نشان می‌دهد از آغاز راه‌اندازی بازار دارایی فکری در خرداد سال 1393 تا کنون در مجموع 11 اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری از مسیر این بازار به «فروش قطعی» رسیده یا «مجوز بهره‌بردای از آن برای مدت معین» صادر شده که ارزش معاملات این بازار رقمی نزدیک به 8 میلیارد و 20 میلیون تومان است.
 
تعداد انگشت شمار فروش قطعی انواع اختراع،طرح صنعتی و علامت تجاری در بازار دارایی‌های فکری  فرابورس در حالی است که کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی تعداد اختراعات ثبت شده کشور طی سال‌های ۱۳۷۳-۱۳۹۳ را بیش از ۱۰۴ هزار اختراع اعلام کرده است.
 
در عین حال طبق اعلام اداره ثبت اختراعات، آمار ثبت اختراع ایران در ۵ ماه نخست سال ۱۳۹۶ حاکی از ثبت تعداد ۶۴۰۲ اظهارنامه در این اداره دارد که از این تعداد، ۶۰۷۶ اظهارنامه به مالکیت اشخاص ایرانی و ۳۲۶ اظهارنامه به مالکیت اشخاص غیر ایرانی ثبت شده است.
 
از این تعداد اظهارنامه‌ی به ثبت رسیده تنها ۱۵۸۸ عدد از آن‌ها به عنوان اختراع ثبت شده که ۱۴۹۱ اختراع به مالکیت اشخاص ایرانی و ۹۷ اختراع به مالکیت اشخاص غیر ایرانی بوده است.
 
اختراعات فروخته شده در بازار دارایی‌های فکری فرابورس ،جدای از معامله «تولید ماست غنی‌شده با استرول‌های گیاهی برای کاهش کلسترول بدن»  که در تاریخ 24 آذرماه 1397رقم خورد، شامل «استارتر هوشمند دیجیتال ضد سرقت خودرو»، «فیلتر شیکونین جاذب مواد مضر و سرطان‌زای دود سیگار»، «ساخت دستگاه ظرفشویی با سیستم AIR JET»، «ترازوی سلامتی و غذایی رژیمی هوشمند»، «بدن خشک‌کن سقفی» و «فرایند تولید سوسیس وکالباس بدون نیتریت و بدون میکرو ارگانیسم از ماهی» است.
 
در عین حال در این بازار دو طرح صنعتی «باربند نرم خودرو» و «لیوان ساده استوانه‌ای» به ارزش 3 میلیارد و 500 میلیون ریال فروخته شده و در نهایت دو علامت تجاری FINSTARS و SHEMSHAD نیز به ارزش مجموع 16 میلیارد و 600 میلیون ریال به فروش قطعی رسیده‌اند.
 
به نظر می‌رسد با توجه به حجم بالای ثبت اختراعات و طرح‌های صنعتی در اداره ثبت اختراعات و یا ثبت مالکیت‌های صنعتی و علایم تجاری، بازار دارایی‌های فکری فرابورس هنوز نتوانسته بستر و جایگاه مناسبی برای تأمین مالی مخترعان و یا ورود طرح‌های صنعتی از این درگاه باشد.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *