RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

هیات دولت واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را تصویب کرد

سرخابی ها چقدر قیمت می‌خورند؟

۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۹/۲۶کد خبر: 268478
ایستانیوز:هیات دولت در شرایطی رأی به واگذاری و خصوصی‌سازی مهم‌ترین باشگاه‌های ورزشی کشور داده است که پیش‌ازاین هم‌بارها خیزهایی برای خصوصی‌سازی این دو باشگاه برداشته‌شده است ولی هیچ‌کدام به نتیجه خاصی نرسیده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،عصر روز گذشته هیات وزیران به یکی از جنجالی‌ترین واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌های کشور یعنی واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رای مثبت دادند و بعد از سال‌ها کشمکش بر سر این موضوع مسیر را برای تحقق این اتفاق هموارتر کردند. سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان بعد از جلسه گفت: در هیات دولت به ریاست رییس جمهوری، پیشنهاد وزارتخانه مبنی بر واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس که به مایید رییس‌جمهور رسیده بود بعد از طی کردن مراحل  کارشناسی در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسید. با توجه به این مصوبه هیات وزیران ، سازمان خصوصی‌سازی وابسته به وزارت امور اقتصادی و  دارایی تمامی مراحل ارزیابی، قیمت‌گذاری، تعیین شرایط و نحوه واگذاری به متقاضیان را بر عهده خواهد داشت.» همچنین بعدازاین جلسه میرعلی اشرف حسینی گفت: تلاش سلطانی فر و موافقت رئیس‌جمهور موجب شد استقلال و پرسپولیس دوباره وارد چرخه واگذاری و خصوصی‌سازی شوند. مراحل ارزیابی و قیمت‌گذاری دو باشگاه را حداکثر تا دو ماه آینده انجام خواهیم داد و قیمت پایه را به هیات محترم واگذاری اعلام می‌کنیم و قصد داریم تا قبل از عید مزایده واگذاری استقلال و پرسپولیس را انجام دهیم.» او درباره قیمت گفت:« قطعاً قیمت پایه به‌گونه‌ای خواهد بود که در دسترس علاقه‌مندان و پیشکسوتان دو باشگاه قرار بگیرد.»
 
ابتدای آذرماه مازیار ناظمی رئیس روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان در توییتر خود اعلام کرده بود:« مقدمات خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس در سازمان خصوصی‌سازی آغازشده و بعد از تائید هیات وزیران کار با سرعت و دقت پیش می‌رود.» او رقم احتمالی مزایده این دو باشگاه را 500 میلیارد تومان اعلام کرده بود، آن‌هم در شرایطی که این دو باشگاه تقریباً هیچ محل درآمدی به‌جز اسپانسر روی پیراهن خود ندارند و رقم بدهی‌های آن‌ها هم هنوز مشخص و نهایی نشده است.
 
همچنین هیات دولت در شرایطی رأی به واگذاری و خصوصی‌سازی مهم‌ترین باشگاه‌های ورزشی کشور داده است که پیش‌ازاین هم‌بارها خیزهایی برای خصوصی‌سازی این دو باشگاه برداشته‌شده است ولی هیچ‌کدام به نتیجه خاصی نرسیده‌اند. حتی در سال 1392 ای موضوع به قیمت‌گذاری هم رسید و زمان و شرایط واگذاری هم اعلام شد ولی عملیاتی نشد. در آن زمان سازمان خصوصی‌سازی شرایط واگذاری این دو باشگاه را اعلام و در روز ۲۷ بهمن‌ماه 1392 را عنوان روز برگزاری مزایده تعیین کرد. همچنین طبق آگهی منتشرشده در روزنامه‌های ورزشی و اقتصادی، اسم و علامت تجاری(برند) و دارائی‌های ثابت متعلق به شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران – سهامی خاص درمجموع به ارزش ۲۹۰ میلیارد تومان و اسم و علامت تجاری(برند) و دارائی‌های ثابت متعلق به شرکت فرهنگی ورزشی پیروزی(پرسپولیس) – سهامی عام نیز درمجموع به ارزش ۲۹۰ میلیارد تومان تعیین شد.
 
همچنین شرایط واگذاری از سوی سازمان خصوصی‌سازی این‌گونه مشخص‌شده بود:« طبق این آگهی،مبلغ سپرده شرکت در واگذاری این دو تیم ۸۷ میلیارد ریال تعیین‌شده و قرار است دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت ۴۰ درصد نقد و بقیه اقساط دوساله واگذار شوند و خریدار هم ۲۰ روز کاری پس از قطعیت معامله، زمان دارد تا وجه نقد پیشنهادی خود را بپردازد. فواصل زمانی اقساط از یکدیگر نیز شش‌ماهه و نرخ سود فروش اقساطی ۱۵ درصد است و در واگذاری‌های اقساطی، خرید کلاً نقدی بلامانع است. معادل مانده اقساطی مورد معامله هم تا پرداخت کامل بهای آن نزد فروشنده به‌عنوان وثیقه باقی خواهد ماند و حداقل معادل۵۰ درصد از مانده بدهی ناشی از اقساط، اسناد تضمینی دریافت می‌شود. همچنین خریداران قبلی سهام بلوکی اقساطی از سازمان خصوصی‌سازی که در اجرای قراردادهای منعقده، اقساط آنان معوق گردیده، تا تسویه بدهی‌های قبلی، حق شرکت در مزایده و خرید دارائی‌های عرضه‌شده استقلال و پرسپولیس را نخواهند داشت.» در آن زمان شروط نداشتن «بدهی معوق بانکی»، «عدم سابقه محکومیت مؤثر کیفری» و «عدم سوءسابقه امنیتی ثبت‌شده»، جزو شرایط اهلیت متقاضیان تعیین‌شده بود. همچنین طبق آگهی منتشرشده در آن زمان (1392) خریداران موظف شده بودند ۲۰ درصد سهام شرکت‌های تأسیس‌شده را در مدت سه ماه از تاریخ تأسیس به پیشکسوتان و هواداران(اولویت پیشکسوتان) همان باشگاه که اسامی، شرایط، نحوه شناسایی و میزان قابل تخصیص به آنان توسط وزارت ورزش و امور جوانان تعیین و به سازمان خصوصی‌سازی اعلام می‌شود، باقیمت و شرایط خریداری‌شده یا قیمت کمتر و شرایط سهل‌تر واگذار کنند. اما نکته جالب این است که در آن دوره نسبت به اهلیت اینکه اصلا کسی که قصد خرید را دارد باید آشنایی نسبت به فوتبال و این دو تیم داشته باشد، وجود نداشت اتفاقی که می‌تواند بعد از واگذاری این دو باشگاه با طرفداران میلیونی آن‌ها به چالشی مهم تبدیل و برای کشور حتی دردسر درست کند. نکته‌ای که در سال‌های گذشته در بسیاری از واگذاری‌ها می‌بینیم زیرا افرادی که مثلاً کارخانه فولاد، نیشکر و... را خریداری کرده‌اند اصلاً شناختی نسبت به آن کار ندارند. با همه این اوصاف باید منتظر شد و دید آیا این بار واگذاری و خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رنگ واقعیت به خود می‌گیرد یا اینکه بار دیگر روی کاغذ و در حد مصوبه باقی می‌ماند.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *