RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

عرضه بی سابقه زعفران در بورس کالا

۴ انبار دیگر به انبارهای گواهی سپرده زعفران افزوده می شود

۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۹/۲۴کد خبر: 267363
ایستانیوز:حسن رضایی‌پور، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با ایستا نیوز و ضمن اشاره به اینکه زعفران کالایی است که تولیدکنندگان آن به صورت خرد تولید می کنند گفت: تجمیع زعفران و عرضه آن در بورس به در تالار فیزیکی بورس کالا مستلزم آن است که تشکل های کشاورزی و شرکت های فعال، زعفران را تجمیع نمایند و در قالب استانداردهای قابل عرضه در بورس، عرضه کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،وی افزود: متاسفانه تا سال گذشته امکان عرضه تولیدات خرد در بازار فیزیکی بورس کالا وجود نداشت و معمولا تولیدات خرد راهی این بازار نمی شد اما در سال قبل و در پی خرید های توافقی که سازمان تعاون روستایی انجام داد و تناژ آن بالغ بر 60 تا 70 تن می شد،  80 درصد آن در بورس کالا عرضه گردید و توجه بازار و سرمایه گذاران را به سمت بورس کالا جلب کرد.
رضایی پور تصریح کرد: با راه اندازی انبارهای گواهی سپرده، امکان تحویل مستقیم حداقل یک کیلوگرم کالا به انبارها برای کشاورزان فراهم شد تا از طریق گواهی سپرده قادر به فروش کالای خود باشند. همزمان با راه اندازی قراردادهای آتی زعفران و افزایش نرخ ارز مزید بر علت شده و این کالا با موفقیت چشمگیری همراه کرد. با توجه به این نکته که زعفران کالایی صادراتی است و کمتر از 10 درصد آن در بازار داخل استفاده می شود.  لذا قیمت آن وابستگی زیادی به نرخ ارز دارد. بنابراین همزمان با افزایش نرخ ارز، بهای این کالا نیز در بازار بالا رفت و حجم بالای معاملات در قراردادهای آتی، گواهی سپرده و بازار فیزیکی انجام شد، شفاف ترین قیمت ها را برای زعفران رقم زد. 
وی به موضوع کاهش نرخ ارز در ادامه روند بازار اشاره داشت و گفت: همزمانی کاهش نرخ ارز با برداشت و تولید زعفران، سبب شد قیمت این کالا پایین بیاید و این کاهش نرخ نسبت به تابستان در بورس مشهود بود و به جرات می توان گفت، قیمت های کشف شده در بورس منطق با قیمت های واقعی بازار زعفران بوده و واقعیت بازار را منعکس نموده است.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر این نکته که معاملات رینگ صادراتی  بورس کالا از سال ها قبل و از سوی تجار و کشورهای منطقه و سایر کشورهای جهان در معاملات سایر کالا ها رصد می شود گفت: شاید آمارهای معاملاتی و قیمت های کشف شده زعفران در بورس هم اکنون مورد توجه کشورهای دیگر نباشد اما مبنای قیمت برای پیشنهادات صادراتی، قیمت های بورس کالا است.
رضایی پور عرضه های صادراتی زعفران در بورس کالا را ناچیز خواند و تصریح کرد: به ندرت شاهد معاملات صادراتی در بورس کالا هستیم و نمی توان مدعی بود که رینگ صادراتی نیاز بازار صادراتی را فراهم نموده اما با این حال مرجع قیمت گذاری برای اعلام نرخ های صادراتی، بورس می باشد.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایستا نیوز کن چند درصد زعفران ایران در شرایط فعلی در بورس عرضه می شود؟ گفت: اگرچه آمار دقیقی از تولید زعفران کشور به دلیل برخی سلف فروشی ها و عدم ثبت معاملات بخش خصوصی، در دست نیست اما از 250 تا 300 تن زعفران تولید شده در کشور در سال گذشته، چیزی حدود 70 تن در بورس کالا عرضه شد که این رقم بی سابقه بود.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه ظرفیت انبارهای گواهی سپرده زعفران را حدود  6 تن اعلام و تصریح کرد: پس از عرضه های بازار فیزیکی، دو انبار برای گواهی سپرده زعفران پذیرش شد که یکی در مشهد و دیگری در تربت حیدریه واقع شده بود. ظرفیت انبارها هر یک سه تنی بوده و انبار مشهد که موقتا تعطیل می باشد به زودی مجددا باز می شود. انتظار می رود با توجه به نیاز بازار و توجه بخش خصوصی، انبارهای دیگر  به مجموعه انبارهای گواهی سپرده زعفران افزوده شود. البته در این انبارها گردش کالا اتفاق افتاده و نسبتی از تولید بازار محسوب نمی شوند. در واقع این انبارها به طور مداوم در حال پر و خالی شدن می باشند.
رضایی پور درخصوص فرهنگ سازی عرضه زعفران در بورس کالا نیز گفت: دو نوع اطلاع رسانی در حوزه عرضه های زعفران در بورس کالا صورت گرفته است یکی اطلاع رسانی خبری است و دیگری اطلاع رسانی عملیاتی. از منظر اطلاع رسانی و جنبه خبری، پوشش لازم به خوبی صورت گرفته است. اما در حوزه عملیاتی هنوز هم بسیاری از کشاورزان با سازوکار بورس آشنایی ندارند و این موضوع، کار بیشتر و فرهنگ سازی بهتری را می طلبد که در اینجا نقش کارگزاران، بورس کالا  و رسانه های محلی پر رنگ تر خواهد بود.
وی در خاتمه توضیح داد: با مطالعات انجام شده در بورس کالا می توان گفت عملیاتی که برای زعفران اتفاق افتاد برای سایر کالاهای بدون بازار شفاف نظیر گوشت یا مرغ منجمد، خرما، پسته، قابل اجراست. چراکه گواهی سپرده کالایی مبتنی بر استاندارد کالا و تضامین انبار بوده و علاوه بر تضمین معاملات تولید آمارهای مفید برای برنامه ریزی تولید بخش خصوصی و تنظیم بازار توسط دولت می کند. از طرفی معافیت مالیاتی این ابزارها می توانند سرمایه های غیر مولد سایر بازارهای بورس را مستقیما به سمت تولید هدایت کرده و توان تولید داخلی را بیشتر نمایند. همچنین می توان انتظار داشت فعالیت های واسطه گری به دلیل معافیت مالیاتی در این بازار شفاف شده و فعالان بدون دغدغه و نگرانی مالیاتی در بورس کالای ایران به فعالیت بپردازند.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *