RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واگذاری پرسپولیس و استقلال پاک کردن صورت‌مسئله است

مصوبه ای که ۶۸ همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد

رشد ثابت و آهسته اقتصاد جهانی ادامه پیدا می کند

سهام پرسپولیس و استقلال معامله شد

دلیل اصلی رشد نقدینگی

در بازار ارز چه خبر است؟

۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۹/۲۱کد خبر: 267276
ایستانیوز:قیمت دلار به مرز ۱۰ هزار تومان رسیده و هر یورو ۱۲ هزار تومان معامله می‌شود. سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم به ۳.۵ میلیون تومان رسیده و البته فعالان بازار نسبت به تداوم کاهش قیمت‌ها خوش‌بین هستند. شفاف‌سازی معاملات بازار ارز و قانونمند کردن مبادلات مالی و بانکی از مهم‌ترین عوامل عادی‌سازی وضعیت بازار به شمار می‌روند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،قیمت هر دلار آمریکا به مرز 10 هزار تومان رسیده و فعالان بازار انتظار دارند این کاهش ادامه‌دار باشد. امروز معاملات دلار در بازار ارز تهران با قیمت خرید 10هزار و 50 تومان آغاز شد و هر یورو نیز در نخستین معامله 12هزار تومان قیمت خورد اما به دلیل تحولات اخیر بازار پول و ارز، به نظر می‌رسد بازار بیش از این با خریداران راه بیاید و قیمت بازهم افت کند.
 
به گزارش  اتاق ایران، فعالان بازار ارز محدوده فردوسی می‌گویند فشار فروش ارزهای خانگی بیشتر شده است چراکه محدودیت‌های اجرا شده از سوی بانک مرکزی برای خریدوفروش ارز خارج از حوزه بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و همچنین الزام فعالان مجاز ارزی به ثبت معاملات و مشخصات خریدار و فروشنده در سامانه سنا باعث شده است ضمن شفاف شدن بازار، عوامل اخلالگر در نرخ ارز غیرفعال شوند و قیمت‌ها با ثبات بیشتری تعیین شوند.
 
در این وضعیت به نظر می‌رسد بخشی از ارز خریداری شده برای سرمایه‌گذاری، به‌ناچار و از هراس سخت‌گیرانه‌تر شدن مقررات، برای فروش به بازار رسمی سرازیر شده که همین مسئله کاهش قیمت را ملموس‌تر کرده است.
 
فعالان بازار ارز می‌گویند در حال حاضر هر متقاضی می‌تواند با ثبت کلیه مشخصات در سامانه سنا، فقط تا سقف 2هزار یورو با معادل آن به سایر ارزها را از طریق صرافی‌های بانکی و صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی خریداری کند. ضمن اینکه مشخصات فروشندگان ارز به این مراکز نیز باید در سامانه سنا ثبت شود.
 
به گفته آنها، محدودیت‌های معقولانه بانک مرکزی در حوزه تراکنش‌های بانکی و چک‌های رمزدار نیز عملاً باعث شده است گردش نقدینگی به‌شدت در بازار ارز کاهش پیدا کند و عملاً معاملات کلان ارزی با دور زدن مقررات بانکی به‌شدت سخت شود.
 
در این میان، بانک مرکزی نیز با عرضه مدیریت شده ارز به مجاری مجاز، از بروز هرگونه نوسان غیرعادی قیمت جلوگیری می‌کند و در این وضعیت، کسانی که خواستار فروش ارز باشند باید به قیمت بازار رسمی تن بدهند.
 
برآیند همه این اتفاقات، بازار ارز را نسبت به چند ماه پیش بسیار شفاف، کم هیجان و بی‌تنش کرده است تا جایی که نرخ‌های زیر 10 هزار تومان و حتی تا 8 هزار تومان برای هر دلار آمریکا نیز دور از دسترس به نظر نمی‌رسد.
 
در حقیقت در تحولات اخیر ارزی که در مهرماه قیمت دلار امریکا را به مرز 20 هزار تومان نیز رسانده بود، ارز فارغ از نرخ برابری آن با ریال، به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای مورد دادوستد قرار گرفته بود و مجموع ویژگی‌های بازار اعم از عدم شفافیت و هجوم نقدینگی سرگردان، زمینه را برای رشد قیمتی آن مهیا می‌کرد؛ حالا اما، دلار فقط به‌عنوان یک پول خارجی در بازار دادوستد می‌شود و معاملات آن بدون دخالت عوامل غیراقتصادی در حال انجام است.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار ارز
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *