RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

وضعیت مناسبات تجاری شرکت‌های ایرانی و چینی ‌چگونه است

هنوز بانکی از سوی چین برای مبادله مالی با ایران معرفی نشده است

۹:۳ - ۱۳۹۷/۹/۱۲کد خبر: 265800
ایستانیوز:عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید روابط بانکی شرکت‌های ایرانی و چینی قطع شده است و فعلاً راهکاری برای انجام این مبادلات وجود ایجاد نشده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،با وجود آنکه در روزهای گذشته اخباری مبنی بر آغاز قریب‌الوقوع مبادلات پولی میان ایران و چین‌ منتشر‌ شد، فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: از تاریخ 30 اکتبر که بانک کونلون چین، ارائه خدمات مالی به ایران را متوقف کرده، مبادلات رسمی شرکت‌های ایرانی و چینی به حالت تعلیق درآمده است.
 
مستوفی در این باره به روابط عمومی اتاق تهران توضیح داد: به دلیل اعمال‌ تحریم‌ها، کشورهای شریک تجاری ایران نیز ناگزیر به حفظ منافع خویش در قبال تحریم‌های آمریکا شده‌ و سعی ‌می‌کنند‌ تبادلات بانکی و تجاری خود را با ایران کاهش دهند. این مساله شامل کشور چین نیز ‌می‌شود. دولت چین البته منعی بر همکاری شرکت‌ها و‌ نهادهای مالی چینی با ایران قائل نشده است اما‌ موسسات و نهادهای مالی در این کشور به دلیل بالا بودن حجم مبادلات با آمریکا، ادامه مراوده با این کشور را ترجیح ‌می‌دهند. البته فارغ از تحریم‌ها، عدم الحاق ایران به FATF‌ نیز همکاری موسسات مالی خارجی با ایران را دچار محدودیت کرده است.
 
او با بیان اینکه کشور چین در جنگ تجاری با آمریکا بوده و به تازگی خبرهایی از آتش‌بس‌ تجاری این دو کشور منتشر شده است، ادامه داد: تا زمانی که چین تکلیف این جنگ تجاری با آمریکا را روشن نکند، بعید ‌می‌دانم بتواند‌ در مورد ایران نیز تصمیم قاطعی اتخاذ کند. البته اکنون این دو کشور آتش‌بس‌ اعلام کرده‌اند و مشخص نیست تقاضاهای چین‌ و آمریکا از یکدیگر در ازای این آتش‌بس چه بوده است.
 
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه هنوز هیچ بانک چینی برای مبادله بانکی با ایران مامور نشده است ادامه داد: در زمانی که ایران در شرایط‌ تحریم قرار داشت و حتی در زمان اجرایی شدن برجام، هیچ بانک چینی به جز کونلون، روابط بانکی با ایران برقرار نکرد. در واقع تنها بانک چینی‌ که با‌ ایران همکاری ‌می‌کرده است، کونلون بود که‌ عمده سهام آن متعلق به شرکت نفتی چین است. اما ظرف یک ماه گذشته، بانک کونلون نیز اعلام کرده که تعهدات خود به ایران تا 30 اکتبر را به انجام خواهد رساند و پس از این تاریخ، همکاری با ایران را به امور بشردوستانه محدود خواهد کرد.
 
 فریال مستوفی افزود: گفته ‌می‌شود که چین درصدد‌ ایجاد سازوکاری ویژه برای ادامه ارتباط با ایران است که البته این ساز و کار نیز هنوز در قالب یک ایده مطرح است.
 
رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران درباره وضعیت مناسبات تجاری شرکت‌های ایرانی و چینی نیز توضیح داد: تا قبل از آن که کونلون از مدار خارج شود، مبادله با کشور چین در وضعیت عادی قرار داشت. اما‌ از30‌ اکتبر به بعد، مبادله رسمی و بانکی شرکت‌های ایرانی با چین به حالت‌ تعلیق درآمده،‌ مگر آنکه شرکت‌ها در این مدت از مجاری دیگر نظیر صرافی‌ها اقدام به نقل و انتقال پول کرده باشند. ضمن آنکه، بانک‌های چینی ارائه خدمات مالی به ایرانیانی که در چین اقامت دارند و حتی دانشجویان را از مدت‌ها قبل متوقف کرده‌اند‌ و این روند همچنان ادامه دارد.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *