RSS
امروز سه شنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
آخرین اخبار

تکذیب خبر افزایش سقف برداشت از خودپردازها

انجام بیش از ۵۷ هزار تراکنش مالی توسط پایانه های فروشگاهی بانک صادرات

پذیرندگان پایانه‌های فروش بانک صادرات ٧ میلیارد ریال جایزه می‌گیرند

قابلیت‌های اقتصادی استان بوشهر، فرصتی مغتنم برای افزایش منابع بانک است

تجلیل استاندار قم از عملکرد بانک صادرات

ابلاغ مصوبه جدید مالیاتی برای واحدهای صنعتی و معدنی

ابلاغ شیوه واگذاری دارایی بانک‌های دولتی در بنگاه‌ها

رشد ۳۶۸درصدی سود بانک گردشگری در سال ۹۷

حضور نمایندگان بیمارستان مسیح دانشوری در بانک ملت برای ثبت نام اهدای عضو

چرا نرخ بیکاری ایران ۳برابر چین است؟

سهامداران بیمه ما به مجمع دعوت شدند

دستور ویژه رییس‌جمهور برای ترخیص یکساعته کالا

اهدای جوایز نفیس در سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک پاسارگاد

شناسنامه‌دار کردن گردش پول سدی در برابر فساد

وحدت رویه برای وصول مطالبات از بدهکاران بزرگ بیمه‌ای

شمارش معکوس برای قرعه کشی جشنواره «پولتو راحت بریز» اپلیکشین«بله»

اعتماد مشتریان ارزشمند ترین سرمایه بانک دی است

تحقق سود ۲۸۰ ریالی بیمه آسیا

اتمام کارشناسی و ارزیابی خسارت مناطق سیل زده خوزستان

پرونده سیف به دادگاه رفت

حسین هدایتی به ۲۰سال حبس محکوم شد

نگرانى صادرکنندگان از بخشنامه جدید ارزى

پردرآمدها ۵.۵ برابر کم‌درآمدها خرج می‌کنند

بهترین خودروهای هیبریدی در جهان کدامند؟

عرضه اولیه ۲۰ درصد سهام «دکپسول»

۶ ماه از شروع ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد

فعلاً خبری از لغو ممنوعیت واردات خودرو نیست

۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۹/۱۱کد خبر: 265722
ایستانیوز:حدود ۱۶هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرکات کشور مانده که تعدادی از آن‌ها جزو خودروهایی است که در مورد واردات آن تخلف صورت گرفته و حدود ۱۱هزار دستگاه از آن‌ها دارای ثبت سفارش قانونی است که بعد از ممنوع‌ شدن واردات خودرو در گمرک متوقف‌شده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی که در هفته‌های گذشته اخباری درباره احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو منتشر می‌شد، سرپرست سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه برنامه‌ای برای آزاد شدن واردات خودرو وجود ندارد، آب پاکی را روی دست مشتریانی ریخت که امید داشتند با برداشته شدن ممنوعیت واردات خودرو قیمت‌ها کاهش یابد و بازار خودرو کمی در جهت ثبات حرکت کند. ممنوعیت واردات خودرو طبق مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی و با ابلاغ این مصوبه از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت رسماً از اوایل تیرماه امسال شروع‌شده است و حدود 6 ماه از اجرایی شدن آن می‌گذرد؛ اقدامی که به اعتقاد کارشناسان تنها حاصل آن بی‌ثباتی، جهشی قیمت و ایجاد حباب شدید در بازار خودرو بوده است. بااین‌وجود محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت، گفته است:« مدیریت منابع ارزی در شرایط فعلی حائز اهمیت است. در حد امکان سعی می‌شود تا اجازه واردات کالاهایی مثل خودرو و لوازم‌خانگی که امکان تولید آن در داخل کشور فراهم است، داده نشود.» اما این مقام عالی‌رتبه در وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی از فراهم بودن شرایط تولید خودرو در کشور و گره زدن ممنوعیت واردات به آن می‌گوید که مشتریان خودروهای خارجی و داخلی اصلاً باهم همپوشانی ندارد و شرایط به این‌گونه نیست که اگر کسی بخواهد خودرو خارجی خریداری کند و ممنوعیت واردات وجود داشته باشد به سمت خرید خودروی تولید داخل برود.
 
بازار ثانویه می‌تواند مشکل‌گشا باشد
 
محدودیت منابع ارزی کشور در شرایطی به بهانه اصلی ممنوعیت واردات خودرو و ثبت ‌سفارش تبدیل‌شده است که با توجه به شکل‌گیری بازار ثانویه ارز، به‌ نظر می‌رسد واردکنندگان خودرو نیز می‌توانند با لغو ممنوعیت مربوطه، فعالیت خود را ادامه دهند. از سوی دیگر بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی، تنها حدود ۱۲۱ میلیون یورو ارز به واردات خودرو طی سه ماه نخست سال امسال (بهار 97) اختصاص داده‌شده است که نشان می‌دهد سهم خودرو در کل ارز مصرفی کشور طی این فصل کمتر از ۴/ ۱ درصد بوده، که رقم اصلاً چشمگیر و نگران‌کننده‌ای برای اقتصاد کشور و ذخایر ارزی محسوب نمی‌شود؛ حال‌آنکه آشفته‌بازار کنونی خودرو هم در ماه‌های گذشته آسیب بسیاری به اقتصاد وارد کرده است و هم در ماه‌های آینده می‌تواند به التهاب بازار دامن بزند. بنابراین به اعتقاد کارشناسان ادامه ممنوعیت واردات خودرو به بهانه کنترل خروج ارز از کشور به‌خصوص با توجه به تبعات منفی این اتفاق، تصمیمی چندان منطقی به شمار نمی‌رود. به اعتقاد کارشناسان شکل‌گیری بازار ثانویه ارز که در آن، واردکنندگان می‌توانند ارز موردنیاز خود را از صادرکنندگان و باقیمت آزاد تأمین کنند، یکی از راهکارهای منطقی و اقتصادی برای تداوم تجارت خودروهای خارجی در کشور است.
 
16 هزار دستگاه خودروی سرگردان در گمرکات
 
محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت، همچنین از بلاتکلیف بودن 11 هزار خودرو در گمرکات کشور که بعد از ممنوعیت واردات ترخیص نشده‌اند خبر داده است:« از هیئت دولت می‌خواهیم هرچه زودتر وضعیت خودروهای در گمرک مانده را تعیین تکلیف کند. حدود 16هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرکات کشور مانده که تعدادی از آن‌ها جزو خودروهایی است که در مورد واردات آن تخلف صورت گرفته و حدود 11هزار دستگاه از آن‌ها دارای ثبت سفارش قانونی است که بعد از ممنوع‌ شدن واردات خودرو در گمرک متوقف‌شده‌اند.»
 
طرح نمایندگان مجلس در انتظار
 
دراین‌بین از اوایل مهرماه تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را برای لغو ممنوعیت واردات خودرو آماده و اعلام کردند که ادامه ممنوعیت واردات خودرو توجیه علمی ندارد و باید این مصوبه اصلاح شود. فریدون احمدی نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفته بود:« ما می‌خواهیم در این طرح بگوییم که واردات خودرو نباید ممنوع شود، بلکه باید مدیریت شود و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس شرایط بازار باشد. این حق مردم است که خودروی خارجی خریداری کنند، خودروهای داخلی برای همه زمینه‌ها و کاربری‌ها پاسخ‌گو نیست، واردات خودرو در تنظیم بازار مؤثر است و باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد، از طرفی بازار، روان و منطقی می‌شود.» البته به نظر می‌رسد که این طرح فعلاً مسکوت مانده است زیرا تعداد زیادی از نمایندگان معتقدند در شرایط کنونی برداشته شدن ممنوعیت واردات خودرو و خروج ارز از کشور، به ذخایر ارزی آسیب وارد می‌کند و ضرورتی برای آن وجود ندارد.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:واردات خودرو
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *