RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

رئیس انجمن مالی اسلامی مطرح کرد

اوراق اسلامی باعث توسعه بازار سرمایه شد

۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۹/۶کد خبر: 265515
ایستانیوز:رییس انجمن مالی اسلامی گفت: جایزه مالی اسلامی به یک شخص حقیقی و حقوقی و همچنین جایزه کتاب برتر در حوزه مالی اسلامی اعطا خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،‌علی صالح آبادی رییس انجمن مالی اسلامی امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به رتبه A انجمن مالی اسلامی در ۵ سال گذشته از سوی وزارت علوم گفت: تا کنون ۲۳ نشست تخصصی بطور ماهانه از سوی انجمن مالی اسلامی برگزار شده است.
 
وی افزود: چهارمین همایش مالی اسلامی ۱۱ آذر ماه امسال با حضور کارشناسان برجسته و پژوهشگران و اساتید دانشگاه و حوزه برگزار می شود. جایزه مالی اسلامی به یک شخص حقیقی و حقوقی و همچنین جایزه کتاب برتر در حوزه مالی اسلامی اعطا خواهد شد.
 
رئیس سابق سازمان بورس ادامه داد: امسال با کمک فرابورس پیرامون فراخوان ابزار سازی و نوآوری مالی در قرآن مجید تحت عنوان جایزه قرآنی در روز همایش ارایه خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: همچنین دو فصلنامه تحقیقات مالی اسلامی بطور مشترک با دانشگاه امام صادق ، سازمان بورس و انجمن مالی اسلامی منتشر می شود.
 
صالح‌آباید گفت: دوره MBAو DBA بانکداری اسلامی و بازار سرمایه از سوی انجمن مالی اسلامی تعریف شد و از بهمن ماه پارسال نخستین دوره DBA بازار سرمایه با حضور ۱۷ دانشجو و مشارکت بانک رسالت، سازمان بورس، مرکز مالی ایران ، دانشگاه امام صادق و موسسه رد مانی مالزی در حال برگزاری است.
 
صالح آبادی از ایجاد پایگاه اینترنتی جامع مالی اسلامی و ایجاد بستر برای دسترسی به کتاب‌ها و مقالات به زبان فارسی، استفتاء از مراجع و همچنین استفتائات مالی سخن گفت: انتشار دو فصلنامه تحقیقات مالی اسلامی به طور مشترک بین انجمن مالی اسلامی ، دانشگاه امام صادق(ع) و سازمان بورس در دستور کار قرار گرفته و این در حالی است که برگزاری دوره‌های آموزشی همچون MBA و DBA بانکداری اسلامی و بازار سرمایه اسلامی نیز تعریف و به اجرا گذاشته شده است.
 
وی با بیان اینکه قبولی‌های دوره‌های DBA بازار سرمایه اسلامی از دریافت گواهینامه اصول مقدماتی و تحلیلگری بازرا سرمایه معاف خواهند شد عنوان کرد:پذیرش اولین دوره از DBA بانکداری اسلامی از هفته آینده آغاز می‌شود .
 
مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به همایش هفته آینده مالی اسلامی در دانشگاه الزهرا(س) گفت:توسعه نهادهای مالی اسلامی و نقش آن‌ها در ثبات اقتصادی محور اصلی این همایش خواهد بود.
 
به گفته وی، نقش نهادهای مالی در ثبات اقتصادی ،نقش نهادهای مالی اسلامی در کنترل پولی و ارزی،آسیب شناسی نهادهای مالی اسلامی ، امکان سنجی نهادهای مالی اسلامی جدید و نقش نهادهای مالی اسلامی در فین تک‌ها و حوزه‌های دانش بنیان از بخش‌های دیگر این همایش هستند، تا پایان مهر ماه 97 45 مقاله به دبیر خانه این همایش ارسال شده و 17 مقاله به تأیید هیات داوران رسیده است.
 
وی با اشاره به راه اندازی کمیته فقهی بورس در سال 1386 گفت: نقش این کمیته توسعه ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه بوده و در عین حال نقش ترویجی نیز داشته است.
 
صالح آبادی با اشاره به موضوع ماده 16 برنامه ششم توسعه مبنی بر لزوم تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی یادآور شد:ساختار این شورا مشابه کمیته فقهی است و می‌تواند به استاندارد سازی متون بانکداری در چارچوب اسلامی کمک نماید.
 
وی پیرامون اختلاف نظر اهل تسنن و شیعه در کارکرد ابزارهای مالی و معاملات گفت: در دفعات معاملات تفاوت چندانی میان فقه تشیع و اهل سنت وجود ندارد و در این راستا دوره‌های بین المللی ICM به منظور هم افزایی و رفع اختلاف‌ها در نحوه رویکردها برگزار شده است.
 
رییس انجمن مالی اسلامی ادامه داد: در فقه اهل سنت، تنزیل یا دیسکانت را قبول ندارند، در عین حال در فقه تشیع نیز فتاوای مختلفی پیرامون این موضوع وجود دارد اما آنچه مبنای شورای فقهی بورس قرار می‌گیرد نظر مشهور فقها است.
 
صالح آبادی با بیان اینکه ابزارهای مالی اسلامی از توسعه مناسبی برخوردار شده‌اند عنوان کرد: بسیاری از این ابزارها در کمیته‌های فقهی تصویب شده اما برای عملیاتی شدن نیازمند توسعه نرم افزارهای مالی هستند.
 
وی گفت: هم اکنون صکوک اجاره،اوراق مرابحه،اوراق سلف موازی استاندارد،خزانه اسلامی ،قراردادهای آتی ،اختیار معامله و سایر اوراق به تصویب کمیته فقهی بورس رسیده و در بازار سرمایه توسعه شایانی را در این زمینه شاهد بوده‌ایم.
 
اما در بازار پول هنوز توسعه ابزارهای اسلامی محدود بوده که با ایجاد شورای فقهی بانک مرکزی می‌توان به تعریف ابزارهای نوین در این حوزه امیدوار بود .

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *