RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

وزیر پیشنهادی اقتصاد؛

بانک‌ها گرفتار شرکت‌داری‌ هستند

۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۸/۵کد خبر: 264155
ایستانیوز:وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به اینکه بانک ها گرفتار شرکت داری شده اند، گفت: هیچ فردی در این شرایط نمی تواند ادعای معجزه داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، فرهاد دژپسند؛ وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی عصر امروز شنبه در صحن علنی مجلس با بیان اینکه در این شرایط هیچ فردی نمی تواند ادعای معجزه داشته باشد مگر با همکاری مستمر و چندجانبه، گفت: یکی از برنامه های من تشکیل هسته های اندیشه ورزی است و این هسته ها متشکل از دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاه است.
 
وزیر پیشنهادی اقتصاد خروج از جنگ اقتصادی فعلی را نیز مبتنی بر همکاری دانست و افزود:‌ در گذشته نیز برنامه اقتصاد بدون نفت را تدوین کردم و این برنامه در یک تعامل چندجانبه تدوین شد و امروز نیز از همان تجربه استفاده می کنم. در آن زمان برنامه تحقق عدالت اجتماعی را در یک قالب تعاملی تدوین کردم که امروز در شرایطی که اقشار آسیب پذیر تحت فشار هستند می توان از آنها استفاده کرد.
 
وی ادامه داد: ‌در نیمه اول دهه ۸۰ با این رویه، موفق به اصلاح و بازنگری چند قانون مهم کشور شد و می توان از این تجربه استفاده کرد. در هسته های اندیشه ورزی حتما باید نمایندگان صاحبنظر نیز حضور داشته باشند. امروز شرایط متفاوت است و آنچه از برنامه من گفته شد درباره ابرتورم، عرض کردم برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدامات خاص انجام شود.
 
وزیر پیشنهادی اقتصاد تاکید کرد: می دانم ظرفیت های وزارت اقتصاد چقدر گسترده است، ولی اتکاء‌ به آن برای برون رفت از شرایط کافی نیست. امروز تامین مالی از مشکلات در کشور است و این موضوع باید در این شرایط یکی از برنامه های اصلی ما باشد و علاوه بر استفاده از ظرفیت های داخلی، از تامین مالی خارجی نیز استفاده کنیم.
 
دژپسند با تاکید بر لزوم اصلاح نظام بانکی، گفت: اصلاح نظام بانکی به ویژه در زمانی که وزیر اقتصاد رییس مجمع ۱۰ بانک بزرگ کشور است باید از این قدرت استفاده کند تا قدرت تسهیلات دهی بانک ها افزایش یابد. بانک ها از موارد رنج می برند و آنها از طریق مطالبات معوق زمین گیر شده اند.
 
به گفته وی، معوقات بانکی باید بازگردد و سازوکارهای تشویقی و تنبیهی تدوین شود. منابع بانک ها باید بازگردد تا منبع تسهیلات جدید قرار بگیرد. بانک ها متاسفانه گرفتار شرکت داری و اموال مازاد هستند و این امر موجب می شود امکان اعطای تسهیلات کاهش یابد و این امر موجب می شود تا کار دچار آسیب شود. قرار ما با مدیران بانک های دولتی این است که باید در اجرای قانون رفع موانع تولید و پایش مستمر، دارایی های منجمد را واگذار کنیم.
 
وزیر پیشنهادی اقتصاد با طرح این سوال که چرا بانک ها باید گرفتار بنگاه داری شوند؟ افزود: باید مطالبات دولت ینز به بانک ها پرداخت شود ولی ما شرایط خزانه را می دانیم و برای این امر باید مدیران بانک ها هم اندیشی کنند تا این امر به نحوی تسهیل شود که بتوان بازپرداخت بدهی دولت به بانک ها انجام شود.
 
دژپسند با اشاره به حجم بالای نقدینگی، تصریح کرد: باید تدابیری اندیشیده شود که نقدینگی برای رونق اقتصادی به اهرم تبدیل شود. با مشاوره رییس بورس، اهرم شدن نقدینگی برای برون رفت از مشکلات فعلی مورد تاکید قرار گرفت و مردم امروز دغدغه کاهش ارزش پول را دارند و حاضر نیستند در  هر جایی سرمایه گذاری کنند.
 
وزیر پیشنهادی اقتصاد افزود: رکن سوم اقتصاد مدیریت حجم نقدینگی است که باید برای آن نقدینگی در صنعت و برای کمک به اقتصاد تزریق شود که از جمله راهکار تزریق منابع نقدینگی پذیره نویسی است.
 
دژپسند ادامه داد: در کشور سرمایه‌های گرانبهایی به عنوان سرمایه‌های دولتی و سرمایه‌های مازاد در اختیار دولت داریم؛ این منابع بالغ بر ۷ هزار هزار میلیارد تومان است و اگر فقط ۲۰ درصد آن‌ها قابلیت نقد شوندگی داشته باشد، این منابع می‌تواند محرک اقتصادی باشد و با استفاده از ظرفیت منابع مازاد دولتی برای ایجاد رونق و سرعت بخشی به رونق اقتصاد استفاده کرد.
 
وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد برای جذب سرمایه‌های خارجی و استفاده آنها برای توسعه اقتصاد کشور برنامه‌هایی دارد که از جمله آن ایجاد زیرساخت سرمایه گذاری در مناطق مختلف کشور است.
 
دژپسند تاکید کرد: در ایران بنگاه‌های تولیدی داریم که فعال است و به نظام مالی، بانکی و گمرکی در ارتباط هستند و باید موانع پیش رو در زمینه مالیات آنها را برداریم تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند.
 
وی تاکید کرد: باید راه فرار مالیاتی را ببندیم؛ لایحه صندوق‌های مکانیزه فروش باید در اولویت قرار بگیرد و بررسی شود. وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به اهمیت ایجاد و تضمین امنیت سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران در کشور اظهار داشت: یکی از موضوع‌های مهم در مقوله سرمایه گذاری، ایجاد احساس امنیت در زمینه سرمایه گذاری است که برای آن به دنبال ایجاد لایحه امنیت سرمایه گذاری با حمایت مجلس هستم تا امنیت سرمایه گذاری سرمایه گذاران تضمین شود.
 
وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه مکانیزم گمرک باید تغییر کند، افزود: امروز نیاز داریم تا گمرک الکترونیک داشته باشد و در همین راستا نیز باید مکانیزم‌های گمرک الکترونیکی شود؛ این مسئله باعث می‌شود تا از فساد جلوگیری کند چرا که از فساد جلوگیری شود؛ برای مبارزه با قاچاق و فساد باید کمک کرد تا سامانه‌های الکترونیکی ایجاد و تجهیزات مورد نیاز فراهم شود.
 
دژپسند تاکید کرد: زمانی این موارد می‌تواند به خوبی عملکرد داشته باشد که بخش خصوصی قوی داشته باشیم. بخش خصوصی باید کارایی داشته باشد. دولت نباید بخش خصوصی را شریک خود بداند. بخش خصوصی باید زمینه های سرمایه گذاری را فراهم کند. اگر این چرخه کامل شود می توانیم امیدار باشیم که از ظرفیت های کنونی بهتر استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد: یک برنامه سیستمی باید این مراحل را اجرا کنند تا به رشد اقتصادی و کنترل تورم منجر شود. مدیریت تقاضا و عرضه لازمه آن نظم است. برای کارآمدی وزارت اقتصاد باید با تاکید بر شایسته سالاری اقدامات انجام شود. بخش خصوصی سازی باید جدی گرفته شود و دولت باید خصوصی سازی را جدی تری دنبال کند. خصوصی سازی فقط واگذاری نیست، بستر مناسبی است که اراده ها به عمل تبدیل شود تا به کمک کشور آید.
 
وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: امروز چرا دولت باید سهام حدود ۲۰ درصد ۳ بانک را داشته باشد؟ ما باید این روش ها را اصلاح کنیم. روان کردن سرمایه گذاری ها باید در الویت قرار گیرد تا بهبود کسب و کار ارتقا یابد. وزارت اقتصاد باید به واسطه کارکرد بخش های دیگر اقتصاد بُعد دوم تقویت شود و ارتباط وسیع با فعالان اقتصاد باید به صورت مستمر پیگیری شود.
 
دژپسند اظهارداشت: تامین منابع را به صورت هدفمند در اقتصاد انجام دهیم و با این رویکردها باید به جنگ اقتصادی و تحریم ها برویم. تعامل در کنار استراتژی و انظباط به همراه سخت کوشی و همه در کنار شایسته سالاری بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بانک
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *