RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

نشست مدیر عامل بیمه آسیا با مسئولان سرپرستی استان اصفهان

عمر کروکی های کاغذی به پایان رسید

انتصابات در بانک ایران زمین

بانک ملی ایران باید به یک سوپرمارکت خدمات مالی تبدیل شود

بازار سرمایه با چالش مالیاتی در لایحه بودجه مواجه شده است؟

غول بدهی جهان را می‌بلعد؟

خروج بافت را از بن‌بست اشتغال

ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن

بازدید مدیرعامل بانک توسعه صادرات از شرکت صادر‌کننده نمونه کشوری

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

عملیات بازار باز چگونه عمل می کند؟

دوئل عملیات بازار باز با افزایش نرخ تورم

۱۴:۳ - ۱۳۹۷/۷/۱۵کد خبر: 258169
ایستانیوز:یکی از چالش های بزرگ پیش روی اقتصاد کشور افزایش لجام گسیخته تورم است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،«شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی» که با حضور روسای سه قوه تشکیل جلسه می دهد در ادامه تفویض اختیار به رئیس کل بانک مرکزی برای نخستین بار به بانک مرکزی اجازه داد تا از «عملیات بازار باز» برای کنترل بازار استفاده کند. سازوکاری که به اعتقاد کارشناسان با کنترل تورم می ‌تواند زمینه حرکت اقتصاد از فاز رکودی به رونق را فراهم کند و بار تامین مالی را هم از روی دوش دولت برداشته و برعهده شبکه بانکی قرار دهد. استفاده از راهکار عملیات بازار باز در شرایطی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تصویب رسیده که کشور در سه ماه گذشته با تورم لجام گسیخته رو به رو بوده و پیش بینی می شود این رشد تورم و از طرف دیگر رکود تورمی در حوزه تولید در ماه های آینده هم ادامه خواهد داشت و این موضوع می تواند چالش های جدی برای کشور به همراه داشته باشد.
 
عملیات بازار باز چیست؟
 
عملیات بازار باز در واقع خرید و فروش اوراق قرضه دولتی در بازار آزاد، برای گسترش یا انقباض میزان پول در سیستم بانکی است که توسط بانک‌های مرکزی کشورها انجام می ‌شود. عملیات بازار باز از ابزارهای اصلی در سیاست‌های پولی یک کشور است. در بسیاری از کشورها مهم ‌ترین وظیفه بانک مرکزی آن کشورها کنترل نرخ تورم است که این کنترل از طریق عملبات بازار باز صورت می‌ گیرد. بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه سیاست ‌گذاری پولی به خوبی نشان می ‌دهد که بانک‌های مرکزی از شیوه‌های اجرائی گونا گونی جهت دست‌یابی به اهدافی که دارند استفاده می ‌کنند که یکی از مهمترین آن ها عملیات بازار باز است و جایگاه ویژه در اقتصاد و سیاست‌گذاری پولی دارد.
 
به لحاظ تعریف، منظور از عملیات بازار باز فعالیتی است که در آن بانک مرکزی با خرید و فروش گروه خاصی از اوراق بهادار، تلاش می‌کند تا اهداف سیاستی خود در بازار پول (بازار بین بانکی) را دنبال کند. وجه تسمیه «بازار باز»، آزاد بودن عوامل اقتصادی در ورود و خروج در این بازار و مشارکت در عملیات بانک مرکزی است. یعنی از یک سو بانک مرکزی اختیار دارد که به خرید و فروش اوراق اقدام ورزد و از سوی دیگر، بانک‌ها (که طرف دیگر معامله هستند) نیز اختیار دارند که این اوراق را بخرند یا بفروشند.
 
در ساده‌ترین حالت می ‌توان عملیات بازار باز را خرید و فروش اوراق قرضه با کیفیت توسط بانک مرکزی با هدف تاثیرگذاری بر متغیرهایی مانند حجم پول و نرخ بهره بازار در نظر گرفت. در واقع سیاست‌گذاران پولی با خرید و فروش اوراق قرضه، سیاست‌های پولی انقباضی و انبساطی را به اجرا می‌ گذارند. به این صورت که در شرایط رکودی، بانک مرکزی با خرید اوراق قرضه باعث می ‌شود عرضه پول در اقتصاد افزایش یافته و نرخ بهره کاهش یابد (در سطح هدف قرار گیرد). در مقابل در شرایط تورمی، فروش اوراق قرضه توسط بانک مرکزی، عرضه پول را در اقتصاد کاهش و نرخ بهره را افزایش می‌ دهد.
 
اما با همه این تعریف ها حالا که اجازه اجرای عملیات بازار باز به بانک مرکزی داده شده است باید دید که این عملیات چگونه از سوی بانک مرکزی اجرایی می شود و آیا موفقیت آمیز خواهد بود و می تواند تورم را که در کشور همچون یک تیر درچله هر روز بیشتر کشیده می شود، کنترل کند. در 10 روز گذشته «شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی» چندین اختیار ارزی برای کنترل بازار ارز به بانک مرکزی و رئیس کل آن اعطا کرد که اثرات مثبتی در روزهای گذشته داشته است و به کاهش چشم گیر قیمت دلار منجر شده ( البته باید در طولانی مدت هم راستی آزمایی شود) و حالا سوال این است که آیا عملیات بازار باز هم می تواند جلوی رشد تورم را سد کند؟
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:نرخ تورم
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *