RSS
امروز سه شنبه ، ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
آخرین اخبار

پرداخت ۴۸ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری توسط بانک ملی

واکنش بانک مرکزی به ادعای رییس اتاق مشترک ایران و چین

مجوز مجلس به دولت برای دریافت فاینانس ۳۰ میلیارد دلاری

۵۳۸۰.۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های اقتصادی پرداخت شد

نتایج نشست ایجاد بانک توسعه اعلام شد

حباب سکه به ۴۰۰هزار تومان رسید

شناسایی ۱۷۶ شرکت دولتی سودده

۲برابر بودجه ‌کشور یارانه می‌دهیم

عملکرد قابل قبول بانک شهر در نمایشگاه های کتاب استانی

سود هر سهم "وسپه" افزایشی بود

رشد حجم معاملات با معاملات الگوریتمی در بازارسرمایه

مذاکره با شستا برای واگذاری برخی شرکت ها به تعاونی ها

آیین نامه تأسیس بورس در مناطق آزاد تجاری – صنعتی تصویب شد

صندوق سرمایه گذاری پروژه، ابزار شفاف تامین مالی

اوراق منفعت، ابزاری برای توسعه اقتصادی

جذابیت ابزارهای مالی بازار سرمایه برای تامین مالی

تقویت بازارهای رسمی لازمه مقابله با جنگ اقتصادی

ارز مسافرتی امروز با چه قیمتی مبادله شد؟

نرخ دلار در صرافی ملی ۱۲۶۰۰تومان

تقویت بازارهای رسمی لازمه مقابله با جنگ اقتصادی

قاسمی: اجرایی کردن هرچه سریعتر ساز و کار مالی

زمان واریز عیدی مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی معلوم شد

بانک مرکزی جلوی تعطیلی کارخانه‌ها توسط بانک‌ها را بگیرد

شرکت ملی نفت و متقاضی خرید نفت از بورس به توافق نرسیدند

برخی در مسیر خصوصی‌سازی مانع‌تراشی می‌کنند

قیمت گذاری خودرو به سود دلال ها تمام شد

محمدرضا نجفی منش، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران
۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۷/۱۵کد خبر: 258140
ایستانیوز:دخالت شورای رقابت در پنج سال گذشته به زیان ۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان انجامیده است.
 در هفت سال گذشته موضوع عدم دخالت شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو بارها از سوی فعالان قطعه سازی و خودروسازی یادآور شده است. به تازگی در اقدامی دولت تلاش کرده تا نقش شورا در قیمت گذاری را کمرنگ کند با این حال، هنوز شورای رقابت به طور کامل کنار رفتن از قیمت گذاری خودرو را قبول نکرده است. در اینباره نه در تمام اعضا بلکه در بعضی از اعضای شورا رقابت مقاومت هایی وجود دارد تا جایی که یکی از اعضا تهدید کرده است که به دیوان عدالت شکایت خواهد کرد. این در حالی است که به طور معمول بخش خصوصی از دولت به دیوان شکایت می کند و بار اول است که درباره شکایت دولت از دولت در دیوان عدالت می شنویم.
 
کنار رفتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو تصمیم درستی است. در شرایطی که قیمت در حاشیه بازار تعیین نشود، خودروساز، قطعه ساز و مشتری ضرر می کند و تنها بهره مند  از این وضعیت دلال و واسطه گر است. زمانی که قیمت در حاشیه بازار تعیین شود، سهم هر یک از بخش های موثر در زنجیره تولید و عرضه خودرو به تعادل می رسد.
 
اکنون از نقش ستاد تنظیم بازار در قیمت گذاری خودرو سخن به میان آمده است. ستاد هنوز در این زمینه شروع به کار نکرده تا به تحلیل درستی از عملکرد آن برسیم اما امیدواریم که ستاد تنظیم بازار رویه شورای رقابت را در باره تعیین قیمت خودرو ادامه ندهد.
 
محاسبه زیانی که تصمیمات شورای رقابت به خودروسازی وارد کرده ساده است. برای مثال قطعه ساز برای تولید قطعه ای 10 تومان هزینه می کند اما باید آن را 8 تومان بفروشد و خودروساز خودرویی به ارزش 80 تومان تولید می کند که باید آن را 60 تومان بفروشد. نرخ خودرو درحالی در حاشیه بازار تعیین نمی شود که نرخ انواع محصولات دیگر افزایش یافته است و قیمت گذاری شورای رقابت تنها به تضعیف اقتصادی خودروسازان داخلی می انجامد.
 
دخالت شورای رقابت در پنج سال گذشته به زیان 20 هزار میلیارد تومانی خودروسازان انجامیده است. یکی از خودروسازان داخلی در سال گذشته 2 هزار میلیارد تومان ضرر کرده درحالیکه 660 هزار دستگاه خودرو نیز تولید کرده است. باتوجه به این وضعیت بحرانی، دست اندرکاران این صنعت باید هرچه زودتر درباره تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار تصمیم بگیرند چراکه هر روز اتلاف وقت به قیمت انباشت زیان صنعت خودروست.  

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:قیمت خودرو
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *