RSS
امروز شنبه ، ۲۸ مهر ۱۳۹۷
آخرین اخبار

نخستین کنفرانس بین‌المللی مدیریت ‌دانش با رویکرد توسعه

رشد یک درصدی شاخص بورس

تصویب مقررات ناظر بر شعب و دفاتر نمایندگی بانک های خارجی در ایران

لغزش پول در آستانه ورود به بانک‌ها

کاهش قیمت سهام بنیادی نیست

کتاب خصوصی‌سازی فوتبال منتشر شد

اعطای لوح تقدیر انجمن نابینایان به بانک تجارت

۵میلیارد یورو پروژه در حال تکمیل در مناطق کمتر توسعه یافته توسط بانک صنعت و معدن

رشد ۱۴۴ درصدی اعطای تسهیلات بانک آینده

کدام کالاها ارزان شدند؟

تبعات جنگ تجاری برای دلار

جزئیات گزارش شاخص رقابت‌پذیری جهانی؛ ایران در جایگاه ۸۹ جهان

تحریم جنگ اقتصادی است و مانور جنگی درست می‌خواهد

واگذاری۷۶۰ میلیارد تومان از اموال دولت در آبان ماه

ترمیم حقوق کارکنان دولت در دستور کار قرار گرفت

طرح نمایندگان ایران در اجلاس اعضای شوراهای فقهی مالزی

نقش مهم بانک گردشگری در فضای اقتصادی بین‌المللی

موزه بانک ملی میزبان رویداد «همفکر»

قطعی سامانه های بانک ایران زمین

سایه بازار ۳درصدی ارز برسایر بازارها

بی‌محلی بازار ارز به تحریم های جدید

سیف: اطلاعات سری را نباید هر جا مطرح کرد

راهکارهای توسعه سودآوری بانک ملی بررسی شد

اطلاعیه بانک پارسیان درباره تحریم های آمریکا

از واحدهای برتر بانک رفاه تجلیل شد

قیمت گذاری خودرو به سود دلال ها تمام شد

محمدرضا نجفی منش، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران
۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۷/۱۵کد خبر: 258140
ایستانیوز:دخالت شورای رقابت در پنج سال گذشته به زیان ۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان انجامیده است.
 در هفت سال گذشته موضوع عدم دخالت شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو بارها از سوی فعالان قطعه سازی و خودروسازی یادآور شده است. به تازگی در اقدامی دولت تلاش کرده تا نقش شورا در قیمت گذاری را کمرنگ کند با این حال، هنوز شورای رقابت به طور کامل کنار رفتن از قیمت گذاری خودرو را قبول نکرده است. در اینباره نه در تمام اعضا بلکه در بعضی از اعضای شورا رقابت مقاومت هایی وجود دارد تا جایی که یکی از اعضا تهدید کرده است که به دیوان عدالت شکایت خواهد کرد. این در حالی است که به طور معمول بخش خصوصی از دولت به دیوان شکایت می کند و بار اول است که درباره شکایت دولت از دولت در دیوان عدالت می شنویم.
 
کنار رفتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو تصمیم درستی است. در شرایطی که قیمت در حاشیه بازار تعیین نشود، خودروساز، قطعه ساز و مشتری ضرر می کند و تنها بهره مند  از این وضعیت دلال و واسطه گر است. زمانی که قیمت در حاشیه بازار تعیین شود، سهم هر یک از بخش های موثر در زنجیره تولید و عرضه خودرو به تعادل می رسد.
 
اکنون از نقش ستاد تنظیم بازار در قیمت گذاری خودرو سخن به میان آمده است. ستاد هنوز در این زمینه شروع به کار نکرده تا به تحلیل درستی از عملکرد آن برسیم اما امیدواریم که ستاد تنظیم بازار رویه شورای رقابت را در باره تعیین قیمت خودرو ادامه ندهد.
 
محاسبه زیانی که تصمیمات شورای رقابت به خودروسازی وارد کرده ساده است. برای مثال قطعه ساز برای تولید قطعه ای 10 تومان هزینه می کند اما باید آن را 8 تومان بفروشد و خودروساز خودرویی به ارزش 80 تومان تولید می کند که باید آن را 60 تومان بفروشد. نرخ خودرو درحالی در حاشیه بازار تعیین نمی شود که نرخ انواع محصولات دیگر افزایش یافته است و قیمت گذاری شورای رقابت تنها به تضعیف اقتصادی خودروسازان داخلی می انجامد.
 
دخالت شورای رقابت در پنج سال گذشته به زیان 20 هزار میلیارد تومانی خودروسازان انجامیده است. یکی از خودروسازان داخلی در سال گذشته 2 هزار میلیارد تومان ضرر کرده درحالیکه 660 هزار دستگاه خودرو نیز تولید کرده است. باتوجه به این وضعیت بحرانی، دست اندرکاران این صنعت باید هرچه زودتر درباره تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار تصمیم بگیرند چراکه هر روز اتلاف وقت به قیمت انباشت زیان صنعت خودروست.  

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:قیمت خودرو
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *