RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

نا اطمینانی ها، برنامه ریزی بنگاه های اقتصادی را سخت کرد

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

سیاست‌های انفعالی بانک مرکزی

شهلا عموری - رئیس اتاق اهواز
۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۷/۱۱کد خبر: 257946
ایستانیوز:بازار ارز که از اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری با التهابات متعددی همراه شده و تا به امروز ادامه دارد، لطمه‌ی جبران‌ناپذیری بر پیکره‌ متعادل قیمت‌ها وارد ساخت و به روند صعودی قیمت‌ها دامن زد. برای مدیریت وضعیت ارز به تجدیدنظر در بسیاری از رویه‌ها و مدیریت مسئولیت‌پذیر، علم محور و واقع‌بین نیاز است.
 فارغ از علل و عواملی که در ساخت این وضعیت دست داشتند اما التهابات مختلف ارزی و نوسانات بدون وقفه حاکم بر بازار ارز به‌عنوان یک واقعیت کاملاً ملموس، کُل اقتصاد کشور را درگیر خود کرد.
 
بی‌ثباتی در بازار ارز به یکی از نگرانی‌های فعالان اقتصادی بدل شده است. آن‌ها از واقعی شدن قیمت ارز استقبال می‌کنند اما بی‌ثباتی و نوسانات ارزی، آینده‌نگری را برای کسب‌وکار غیرممکن می‌سازد.
 
پوشیده نیست که تجارت بین‌الملل و حتی داخل کشور به‌شدت به بازار ارز وابسته است، این موضوع اثرات عمیقی بر سیاست‌های صنعتی بر جای می‌گذارد. حالا اگر این بازوی اقتصادی کشور در اثر سیاست‌ها و شوک‌های متعدد با مشکل روبرو شود، تجارت بین‌الملل نیز تحولات سختی را تجربه خواهد کرد.
 
نخست، به نظر می‌رسد ظهور چنین مشکلاتی در اقتصاد، ناشی از درک اشتباه و گاه غلط سیاست‌گذاران پولی کشور باشد. در ۶ ماه گذشته اقتصاد ایران مسیر لغزشی و نوسانی شدیدی را طی کرده است. اما سیاست‌گذاران پولی چه واکنشی در خصوص کنترل لغزش‌ها و نوسانات از خود نشان داده‌اند ؟ همه آثار و نتایج موجود نشان می‌دهد که سیاست‌های پولی بانک مرکزی از ابتدای بحران تا ماه‌ها پس‌ازآن، سیاست‌هایی انفعالی بوده است.
 
بررسی واکنش‌های سه‌گانه «کاهش نرخ سود»، «پیش‌فروش سکه» و «مدیریت بازار ارز» نشان می‌دهد نه‌تنها مقوله «انتظارات و ارزیابی‌های پیش‌نگری» در تصمیم سیاست‌گذاری‌های کلان لحاظ نگردیده است، بلکه از تجربه‌های مشابه قبلی نیز درس مناسب گرفته نشده است.
 
دوم؛ به نظر می‌رسد خلق حجم قابل‌ملاحظه‌ای از پول در کشور عوارضی را به دنبال داشته است. به‌طوری‌که برای این حجم پول بازار مناسبی برای آن ایجاد نشده است. عدم نظارت بر ایجاد پول در مؤسسات پولی و بانک‌های خصوصی، علاوه بر سیاست‌های اشتباه در حوزه ارز و سکه و نرخ‌های دستوری ازجمله عوامل رشد نقدینگی است.
 
حالا چه‌کار باید کرد؟ حل چالش‌های اساسی مانند مسائل بین‌المللی و حل‌وفصل برخی تنش‌های خارجی، ایجاد امنیت روانی و اقتصادی در جامعه، تعیین گفتمان ارزی، حمایت واقعی از تولید، کنترل نقدینگی، اصلاح ساختارهای معیوب در خدمت بهبود کسب‌وکار، تسهیل فرآیندهای جذب سرمایه‌گذار خارجی و جایگزین کردن مدیران متخصص و جوان به‌جای مدیران بی‌انگیزه برای گذر از این پیچ حساس ضروری است.
 
اکنون باید تولید در انتظار اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های بانک مرکزی به‌منظور سوق دادن نقدینگی از سمت بازارهای غیر مولد از جمله ارز و سکه به این سمت بوده تا بتواند در مسیر ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی حرکت کند لذا برای مدیریت وضعیت ارز به تجدیدنظر در بسیاری از رویه‌ها و مدیریت مسئولیت‌پذیر، علم محور و واقع‌بین نیاز باشد./فارس

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *