RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

غول مسکن دوباره به خواب می رود

آغاز دوباره رکود تورمی در بخش مسکن

۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۷/۱۱کد خبر: 257944
ایستانیوز:به اعتقاد کارشناسان مهم ترین اقدامی که دولت و مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای جلوگیری از بروز مجدد و تشدید رکود تورمی در بخش مسکن می توانند انجام دهند، افزایش قدرت خرید تسهیلات است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،براساس تازه‌ ترین آمارها، تعداد معاملات مسکن تهران در شهریورماه امسال ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته اما میانگین قیمت مسکن بیش از 70 درصد رشد پیدا کرده است و در پایتخت قیمت هر متر مربع به بیش از 8 میلیون تومان رسیده است؛ آمارهایی که نشان می‌ دهد بازار مسکن با رکود تورمی در حال رو به رو شدن است. در این بین افزایش و جهش بسیار زیاد قیمت مسکن باعث شده که بسیاری از زوج های جوان و افرادی که به دنبال دریافت وام مسکن ( به خصوص مسکن اول بودند) عطا گرفتن آن را به لقایش ببخشند و اقدام به پس گرفتن سپرده های خود کنند. مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور پولی و بانکی کحکد هاشم بت شکن اعلام کرده است:« بخشی از خانه‌اولی‌ها در حال برداشت موجودی حساب خود در صندوق مسکن یکم هستند.» به گفته او اواخر سال گذشته روزانه حدود هزار حساب مسکن یکم افتتاح می ‌شد اما حالا این تعداد به روزانه 700 تا 800 فقره رسیده است که نشان دهنده کاهش 20 تا 30 درصدی است.
 
علاوه براین معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس نیز نشان از کاهش تقاضا و افت قیمت ها دارد تاجایی که قیمت هر برگه از تسهیلات مسکن در فرابورس از 65 هزار تومان به ۵۵ تا 57 هزار تومان رسیده و ارزش مبادلات این اوراق نسبت به شهریورماه سال گذشته ۱۴درصد کاهش یافته است و همه این شواهد نشان از بروز یک رکود تورمی است.
 
قدرت خرید تسهیلات افزایش یابد
 
به اعتقاد کارشناسان مهم ترین اقدامی که دولت و مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای جلوگیری از بروز مجدد و تشدید رکود تورمی در بخش مسکن می توانند انجام دهند، افزایش قدرت خرید تسهیلات است. در حال حاضر قیمت مسکن در تهران با چنان جهشی رو به رو شده است که سهم وام های پرداختی مسکن یکمی از کل قیمت یک واحد مسکونی در بیشتر نقاط شهر کمتر از 20 درصد است و در این شرایط افراد به خصوص جوانان توان و قدرت خرید کافی را برای پاپیش گذاشتن برای خرید خانه ندارند، به خصوص در شرایطی که هر روز با چالش های اقتصادی بیشتری رو به رو هستیم و بسیاری از واحدهای اداری، شرکتی و صنعتی اقدام به تعدیل نیرو کرده اند و حس ناامنی شغلی برای پرداخت قسط وام هم مزید بر علت شده است.
 
به اعتقاد کارشناسان در شرایط کنونی دولت باید اقدام به افزایش سقف وام مسکن از 80 میلیون تومان برای هر نفر  (160 میلیون تومان برای دو نفر زوج) به 150 میلیون تومان برای هر نفر ( 300 میلیون تومان برای زوج ها) کند. دو هفته پیش عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم از ارائه پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن به بانک مرکزی خبر داد البته عددی را اعلام نکرد و در پاسخ به میزان افزایش گفت:« این سؤال را باید از بانک مسکن بپرسید.» اما همزمان با این گفته ها وزیر کمیسیون عمران مجلس هم پیشنهادی افزایش وام مسکن اولی تا سقف 300 میلیون تومان برای تهران و 150 میلیون تومان برای شهرستان ها را ارائه داده است. حمید بنایی، عضو کمیسیون عمران مجلس دراین باره گفته است:« در شرایط کنونی مسئولان وزارتخانه به‌ دنبال اصلاح 3 موضوع در بحث ارائه اوراق‌های مسکن هستند که حذف شرط عمر 15ساله بنا برای دریافت وام، افزایش سقف تسهیلات و افزایش مدت زمان بازپرداخت اقساط این موارد را شامل می‌شود.»
 
در فاصله سال های ۹۲ تا نیمه نخست ۹۶ بخش مسکن و به طور کلی صنعت ساختمان با رکود سنگینی مواجه بود به طوری که در برخی ماه های سال ۹۵ آمار معاملات مسکن به کمتر از ۱۰ هزار فقره خرید و فروش در یک ماه رسیده بود. همچنین آمار تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری ها نیز نشان از افت ۵۰ درصدی میزان تولید مسکن در سال های ۹۲ تا ۹۶ نسبت به چهار سال قبل از آن دارد. از همین رو تحریک تقاضای خرید مسکن مهمترین راهکاری بود که وزارت راه و شهرسازی برای برون رفت از وضعیت رکود چند ساله مسکن دنبال کرد و با افزایش 400درصدی تسهیلات مسکن در تهران مبلغ این وام را از حوالی 20میلیون تومان در سال92 به  80میلیون تومان در سال94 رساند و قدرت خرید متقاضیان افزایش و میزان خرید افزایش پیدا کرد.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *