RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

نگاهی به حال و آینده نرخ دلار

هادی حق شناس، تحلیل گر اقتصادی
۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۷/۱۱کد خبر: 257943
ایستانیوز:روند سقوط نرخ ارز قابل تداوم است اما به شرطی که چهار مولفه موثر در کاهش قیمت ارز در اقتصاد ایران در مسیر درست هدایت شود.
قیمت واقعی دلار که متاثر از متغیرهای بنیادی اقتصادی است، کمتر از 10 هزار تومان است. افزایش قیمت  دلار تا محدوده 20 هزار تومان در بازار داخلی متاثر از متغیرهای غیراقتصادی مثل مولفه های سیاسی، جو روانی و تحریم یکجانبه امریکا بود و از همه این ها مهم تر، تعلل بانک مرکزی در مورد دخالت در بازار ارز هم مطرح است که در نهایت باعث شد قیمت ارز به شکل غیرواقعی در هفته های گذشته رشد کند.
 
در هفته جاری برآیند رخدادهایی منجر به کاهش نرخ ارز شد. رخداد اول انرژی خروجی مثبت جلسه شورای امنیت و به طور مشخص مخالفت همه اعضای شورای امنیت با مواضع امریکا در خصوص برجام بود. رخداد دوم، بیانیه 4+1 در حمایت از برجام بود که در نیویورک صادر شد. رخداد سوم، ایجاد ایجاد کانال مالی برای خرید نفت ایران از سوی 28 کشور اتحادیه اروپا و امکان معامله یورویی در اتحادیه اروپا برای ایران بود و رخداد چهارم را باید دخالت بانک مرکزی در بازار ارز در نظر گرفت. برآیند این چهار اتفاق در نهایت منجر به سقوط نرخ ارز شد.
 
روند سقوط نرخ ارز قابل تداوم است اما به شرطی که چهار مولفه موثر در کاهش قیمت ارز در اقتصاد ایران در مسیر درست هدایت شود. نکته دیگر جو روانی در فضای مجازی ایران است. در هفته جاری این موضوع که قیمت دلار واقعی نیست بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت بنابراین می توان این فضا را در کمک بخش واقعی اقتصاد در هفته جاری در نظر گرفت.
 
به نظر می رسد نوسانات نرخ ارز تا 13 آبان که تحریم های رسمی و اسمی امریکا آغاز می شود ادامه پیدا کند. پس از این زمان به طور حتم شاهد واقعی تر شدن قیمت ارز براساس متغیرهای واقعی خواهیم بود. به نظر من کسی نباید انتظار افزایش قیمت ارز را داشته باشد مگر اینکه مولفه های سیاسی اثرگذار مجددا فعال شود. اکنون با توجه موضع گیری قاطعانه اتحادیه اروپا از یک سو، و چین و روسیه از سوی دیگر و البته اجلاس شورای امنیت که نتیجه ای برای امریکا در پی نداشته، بعید است که فضای سیاسی تندتر شود.



برچسب‌ها:قیمت دلار
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *