RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

حال بازار مسکن چطور است؟

۹:۶ - ۱۳۹۷/۷/۸کد خبر: 257756
ایستانیوز:بازار مسکن در پایان نیمه اول سال جاری چگونه توصیف شده است؟ رییس اتحادیه مشاوران مسکن در هفته گذشته از این گفت که بازار راکد نشده و فقط کمی آن هم تنها در تهران کساد شده است. نائب رییس اتحادیه مشاوران مسکن اما از این خبر داد که رکود در انتظار بازار مسکن است. از سوی دیگر مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از این گفت که مسکن دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بازار مسکن در پایان نیمه اول سال جاری چگونه توصیف شده است؟ رییس اتحادیه مشاوران مسکن در هفته گذشته از این گفت که بازار راکد نشده و فقط کمی آن هم تنها در تهران کساد شده است. نائب رییس اتحادیه مشاوران مسکن اما از این خبر داد که رکود در انتظار بازار مسکن است. از سوی دیگر مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از این گفت که مسکن دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد چراکه قیمت ها به حد نهایت رسیده است. امروز هم معاون وزیر راه و شهرسازی، حامد مظاهریان در آخرین واکنش نسبت به بازار مسکن، از این خبر داد که این بازار از تعادل خارج شده است و دولت باید دخالت کند.
 
گرانی بیش از 60 درصدی مسکن در سال گذشته، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در پایتخت را به بیش از 8 میلیون تومان رسانده است. بیشتر کارشناسان این گرانی را ناشی از تمایل بی اندازه مردم به تبدیل ریال به کالای سرمایه ای از جمله مسکن نسبت داده اند چراکه با افزایش قیمت دلار و  دیگر ارزهای خارجی در بازار داخلی،  همه بازارها  متلاطم شد و بازار مسکن هم از این تلاطم بی نصیب نماند.اوج قیمت ها در بازار مسکن اما در نهایت به ساحل کاهش معاملات در پایتخت رسیده است. برخی تحلیل گران این کاهش معاملات را مقدمه ای برای کاهش قیمت ها می دانند و مصرف کنندگان واقعی مسکن، نه البته سوداگران چشم به آینده مبهم این بازار دوخته اند. بازاری که معاون وزیر راه و شهرسازی آن را خارج از تعادل توصیف می کند.
 
حامد مظاهریان از لزوم دخالت دولت در بازار نامتعادل مسکن می گوید.  به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی در کشورهای توسعه یافته این‌گونه است که هر اتفاقی می‌افتد دولتی است و مسئولیت‌ها فرا دستگاهی دارد و باید دخالت کند. او گفت:  بازار مسکن در دو حوزه مصرف و سرمایه‌گذاری خودش را تعریف می کند. تمام تلاش سیاست‌گذار این است که مسکن مصرفی باشد، اما مسکن بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاری است. دخالت دولت در بخش سرمایه‌گذاری باید صفر باشد. دولت‌ها باید پای خودشان را از بازار مسکن خارج کنند، باید تمرکز دولت به بازار مصرفی باشد که طراحی می‌شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در 4 سال گذشته بازار مسکن مصرفی بود و دوره‌ای ایده‌آل برای سیاست‌گذار مسکن بود، گفت: اما در یکسال اخیر وضعیت تغییر کرده است. مسکن بخشی از اقتصاد کلان کشور است و نمی‌توانیم این بخش را جدا از اقتصاد کلان کشور ببینیم. ساختارهای رفاهی کشورها به شدت بخش مصرفی مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.
 
مظاهریان با اشاره به اینکه  2.6 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم از این گفت که بازار مسکن در ایران از تعادل خارج شده است و دولت باید در این بازار دخالت کند اما این دخالت باید از طریق بخش خصوصی و حداقلی باشد. به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی اگر پروژه مسکن مهر به بخش خصوصی و انبوه سازان  واگذار می شد زودتر تمام می شد و این طرح بیش از 10 سال است که در حال ساخت است.
 
اشاره به نقش موثر بخش خصوصی در تعادل بازار مسکن درحالی انجام می شود که این بخش از عدم شفافیت در واگذاری طرح های این حوزه و شیوه برگزاری مناقصات گلایه دارد.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار مسکن
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *