RSS
امروز سه شنبه ، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واگذاری پرسپولیس و استقلال پاک کردن صورت‌مسئله است

مصوبه ای که ۶۸ همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد

رشد ثابت و آهسته اقتصاد جهانی ادامه پیدا می کند

سهام پرسپولیس و استقلال معامله شد

دلیل اصلی رشد نقدینگی

فاصله معنادار ایران با کره و ژاپن

مقایسه ضریب خسارت بیمه

۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۷/۷کد خبر: 257714
ایستانیوز:آمار مقایسه ای صنعت بیمه ایران از نظر شاخص ضریب خسارت با کشورهایی آسیایی نشان می دهد در حالی که ایران از عربستان جلوتر است، اما فاصله معناداری با کره جنوبی و ژاپن دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مقایسه ضریب خسارت صنعت بیمه ایران (درصدی از درآمد حق بیمه که صرف پرداخت خسارت می‌شود) با چند کشور منتخب برای دوره ۲۰۱۱تا ۲۰۱۷آمار جالب توجهی را نشان می دهد.
با در نظر گرفتن کشورهای منطقه منا (خاورمیانه) ایران کمابیش در ضریب خسارت از عربستان بهتر و از ترکیه بدتر عمل کرده است. اما اگر این مقایسه را درباره ایران با کشورهای پیشرفته شرق آسیا مانند ژاپن و کره جنوبی در نظر بگیریم، می بینیم که از نظر این شاخص آماری، ایران فاصله معناداری با آنها دارد. برای محاسبه اینکه چند درصد از حق بیمه ها بابت خسارت خطرهای تحت پوشش به بیمه گذاران برگشت داده شده یا خواهد شد، از شاخص «ضریب خسارت» استفاده می شود.
ضریب خسارت عبارت است از حاصل تقسیم خسارت واقع شده به حق بیمه عاید شده بر حسب درصد. این ضریب نشان می دهد که چند درصد از حق بیمه ها بابت خسارت خطرهای تحت پوشش به بیمه گذاران برگشت داده شده یا خواهد شد. در محاسبه این شاخص، کارمزد شبکه فروش و هزینه های اداری - عمومی دخالتی ندارد.
با توجه به اینکه حدود ۱۵الی ۲۰درصد هزینه شرکت‌های بیمه درخصوص کارمزد فروش و هزینه‌های سربار اداری و پرسنلی است؛ بنابراین ضریب خسارت باید کمتر از ۸۰درصد باشد تا شرکت بتواند در عملیات بیمه‌گری سود شناسایی کند. در غیر اینصورت از درآمدهای غیربیمه‌گری باید سود به‌دست آورد و اگر در عملیات سرمایه‌گذاری دارای نقدینگی مناسب و مدیریت سرمایه‌گذاری بهینه نباشد به طور حتم آن شرکت با زیان مواجه خواهد شد.
در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱) ضریب خسارت صنعت بیمه در ایران حدود ۷۶درصد بود. نکته جالب آنکه در این سال ضریب خسارت در ترکیه حدود ۷۹درصد و ۳درصد بالاتر از ایران بوده است. این رقم برای عربستان البته کمتر و حدود ۷۲درصد بوده و کره جنوبی در شرق آسیا رقم ۶۳درصد را برای خود ثبت کرده است.
همچنین در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲) ضریب خسارت صنعت بیمه در ایران به بیش از ۸۰درصد رسید و رقم ۸۱درصد را ثبت کرد. در این سال ضریب خسارت صنعت بیمه در ترکیه اما با ۴درصد کاهش به ۷۵درصد رسید. عربستان نیز کمابیش رقمی مشابه را برای خود ثبت کرد. این آمار اما برای کره جنوبی حدود ۵۷درصد بود.
در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) روند افزایشی ضریب خسارت در صنعت بیمه ایران ادامه یافت و برای اولین بار به رقم ۸۹درصد رسید. این رقم اما برای کشور ترکیه ۶۸درصد، برای عربستان ۹۳درصد و برای کره جنوبی ۶۱درصد بوده است. سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) روند ضریب خسارت در ایران کاهشی شد و با ۴درصد اُفت به ۸۱درصد رسید. این رقم در این سال برای کشور ترکیه ۷۰درصد، برای عربستان ۸۰درصد، برای کره جنوبی و ژاپن ۶۱درصد بوده است.
سال بعد (۲۰۱۵) بار دیگر ضریب خسارت برای صنعت بیمه ایران با ۳درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به ۸۴درصد رسید. این رقم آما برای ترکیه ۷۷درصد، برای عربتسان ۷۹درصد، برای کره جنوبی ۶۲درصد و برای ژاپن ۶۱درصد بوده است.
طی سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) ضریب خسارت برای صنعت بیمه ایران کاهشی یک درصدی را تجربه کرد و به ۸۳درصد رسید. با این حال این رقم برای ترکیه ۷۲درصد، برای عربستان ۸۳درصد، برای کره جنوبی و ژاپن اما ۶۱درصد بوده است.
سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) ضریب خسارت در ایران یکبار دیگر کاهشی یک درصدی را نسبت به سال قبل از خود ثبت کرد و ۸۲درصد اعلام شد. اما این رقم در مدت زمان مشابه برای ترکیه ۷۴درصد، برای عربستان ۸۳درصد، برالی کره جنوبی و ژاپن اما ۶۰درصد بوده است.
به گزارش ایبِنا، براساس آمارهای موجود از سال های گذشته درباره صنعت بیمه کشور، رشته شخص ثالث و مازاد با حدود ۴۳درصد و رشته درمان با ۱۹درصد بیشترین سهم از بازار بیمه را دارند؛ بنابراین حدود ۶۲درصد از بازار بیمه در اختیار این ۲رشته است. در حالی که رشته شخص ثالث با ۴۷درصد و درمان با ۳۱درصد مجموعا ۷۸درصد بیشترین سهم از بازار خسارت را دارا هستند. به نظر می رسد که با توجه به بالاتر بودن ضریب خسارت در ایران از ۸۰درصد حق بیمه تولیدی، شرکت های بیمه یا سودده نیستند یا از درآمدهایی غیر از بیمه گری به سوددهی رسیده اند.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:خسارت بیمه
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *