RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد:

انتفاع بانک ها از پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی

۱۴:۶ - ۱۳۹۷/۷/۷کد خبر: 257712
ایستانیوز: اگر فرض بر پذیرش FATF گذاشته شود، تمام صنایع بورسی از این اتفاق منتفع خواهند شد و سهم گروه‌ بانکی بیش‌ترین بهره را از این اتفاق مثبت خواهد برد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در قوانین مبارزه با پول‌شویی اکثر کشورها سقفی (در کشورهای غربی تا ۱۰هزار دلار) برای شناسایی منشأ سپرده‌ها گذاشته‌شده است و مؤسسات مالی و بانک‌ها موظف‌اند که از فرد سپرده‌گذار پرس‌وجویی برای شناسایی منشأ این نوع سپرده‌ها انجام دهند؛ اما در قانون مبارزه با پول‌شویی ایران چنین امکانی برای پرسش از سپرده‌گذاران از سوی بانک‌ها قائل نشده است. بدون شک مهم‌ترین عاملی که خریدوفروش ارز و سکه را برای سفته‌بازان تسهیل کرده، همین ضعف نظارتی است. به اعتقاد اکثر اقتصاددانان، بازار سرمایه مناسب‌ترین محل برای سرمایه‌گذاری است و به نظر می‌رسد اگر با پذیرش FATF, راه برای ورود سفته‌بازان به بازار ارز و سکه بسته شود بازار سرمایه به محلی امن برای جذب پول‌های سالم بدل گردد.
علی‌ اصغرزاده صادق مدیرعامل شرکت کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر پذیرش FATF بر بازار سرمایه بیان کرد: صد درصد موافق پیوستن به کنوانسیون FATF هستم چراکه تأمین مالی تروریسم فقط یک بخش از اهداف گروه ویژه اقدام مالی است؛ این کنوانسیون در اصل یک میثاق بین‌المللی برای مبارزه با پول‌شویی چه در داخل کشورها و چه در سطح جهانی بوده و درواقع طبق مقررات این گروه، گردش پول از زمان خلق پول کنترل می‌شود.
وی ادامه داد: بدین ترتیب دیگر اشخاص نمی‌توانند پول را از بانک‌ها وارد بازارهای سوداگری ارز و سکه و غیره کرده و پس از کسب بازدهی، چند برابر پول اولیه را مجدداً به سیستم بانکی بازگردانند؛ چراکه باید منشأ پولی که وارد سیستم بانکی می‌شود مشخص باشد.
کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مزایای FATF گفت: وقتی گردش پول و منشأ آن شفاف شود، مشکلاتی که "نقدینگی" در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند برطرف شده، و سازمان امور مالیاتی در شناسایی درآمدهای مالیاتی موفقیت بیشتری دارد ضمن آنکه امکان مراودات بین‌المللی برای سیستم بانکی فراهم خواهد شد.
اصغرزاده صادق اکفزود: جلب اعتماد بین‌المللی به عملکرد سیستم پولی و بانکی کشور، اتفاق بسیار مثبتی بوده که البته جدا از موضوع تحریم‌ها بوده و خیلی زودتر باید این پذیرش قوانین FATF محقق می‌شد.
وی افزود: اثر پذیرش مقررات FATF با یک وقفه زمانی بر بازار سرمایه نمایان خواهد شد؛ ولی این اتفاق، سیگنال منفی برای بازار ارز بوده و نرخ ارز را کاهش خواهد داد؛ چراکه معاملات ارز قانونمند شده و پولی که وارد بازار سفته‌بازی ارز شده باشد دیگر پول سالمی نیست و امکان ورود به سیستم بانکی و شرکت در فعالیت‌های پیمانکاری و غیره نخواهد داشت.
کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: ریشه اصلی مشکلات اقتصادی این روزها، در ورود پول به بازار ارز و سکه بوده و تنگ‌تر شدن حلقه نظارت قطعاً برای مصرف‌کنندگان واقعی، روزهای بهتری رقم خواهد زد.
وی اضافه کرد: پول نقد، بلای جان اقتصاد ما بوده و اگر مخالفتی با پذیرش FATF صورت می‌گیرد، عمدتاً ناشی از ناآگاهی بوده و این بی‌اطلاعی و ناآگاهی نسبت به واقعیت FATF موجب مخالفت‌هایی شده است؛ بخشی از مخالفت‌ها توسط اشخاصی صورت گرفته که شفافیت را مانع کسب منافع خود می‌دانند؛ در اکثر کشورهای دنیا، این مقررات رعایت می‌شود و همه افراد پرداخت‌های خود را از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌دهند.
اصغر زاده ضمن تأکید بر مزایای پذیرش FATF بر بازار سرمایه به بورس گفت: با پذیرش FATF از یک اقتصاد بسته به اقتصادی که امکان مراودات بین‌المللی خواهد داشت تبدیل خواهیم شد؛ درآمد سیستم بانکی، بر اساس گردش پول و گشایش LC و فاینانس و غیره خواهد بود.
وی در خاتمه در مورد گزینه‌های برتر سرمایه‌گذاری اظهارکرد: با در نظر گرفتن نرخ‌های فعلی ارز، سهم گروه‌های فلزی و پتروشیمی جذاب خواهد بود؛ ولی اگر فرض را بر پذیرش FATF بگذاریم، تمام صنایع بورسی منتفع می‌شوند و سهم گروه بانکی بیشترین بهره را از این اتفاق مثبت خواهد برد



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *